طرح اسکان عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال 1372 آغاز شد.
بهمن آزادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اسکان دائم عشایر در هر نقطه عشایری 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی بیان کرد: تبدیل دام سنتی به نیمه صنعتی ، تولید و توسعه چند منظوره صنایع دستی، مشاغل خانگی و کارگاه های تولیدی از زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای طرح اسکان دایم عشایر است.
آزادی گفت: مناطق عشایر شوش در باشت،مورمیری،گرگو و مور زرد در بویراحمد، طسوج در چرام و اندرود،آبریز و سه گدار در کهگیلویه و بویراحمد از مناطقی است که طرح مطالعاتی اسکان دائم عشایر در آنها صورت گرفته است.
آزادی اظهار کرد: تاکنون بیش از یکهزار و 800 خانوار عشایری کهگیلویه و بویراحمد در 13 منطقه این استان اسکان دایم داده شده اند.
وی بیان کرد: طرح های اسکان دایم عشایر کهگیلویه و بویراحمد با درخواست جامعه عشایری و با هدف ایجاد زیرساخت هایی شامل زمینه اشتغال کشاورزی، دامپروری صنعتی، دوره های آموزشی مهارت های علمی و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی اجرا می شود.
کلاغ نشین ،علی آباد یاحکیم قشقایی، پشت کوه باشت، منصورآباد دشت روم، کلاچوی دهدشت و تلخ دان دشت روم جزو کانون های الگویی برتر کشور در رمینه اسکلن عشایر هستند.
وی بیان کرد: از سال 1393 پنج کانون توسعه و ساماندهی عشایری در مناطق مور زرد زیلایی،طسوج، پشت کوه ، حبیب آباد شیبانی و گرگو در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
آزادی گفت:هم اکنون شهرک اسکان عشایر آبگندی گچساران با 35درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
وی ابراز داشت: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد 35 درصد صنایع دستی شامل 10هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می کند.
وی به تولید 54 درصد گوشت قرمز عشایر این خطه اشاره کرد و افزود: عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشتاز هستند.
12در صد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.