به گزارش ایرنا، سید موسی خادمی روز یکشنبه در نخستین نشست مجمع سلامت کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: پزشکان این استان می‌توانند با سرمایه گذاری در حوزه سلامت نقش بسزایی در ساخت مراکز درمانی در نقاط مختلف استان داشته باشند.
وی افزود که با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد اهمیت و ضرورت این اقدام مهم پزشکان استان بیش از پیش مشخص خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: انتظار می‌رود که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار می‌رود نگاه ویژه‌ای به موضوع تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه درمان و سلامت استان داشته و اعتباراتی را به این امر اختصاص دهند.
خادمی عنوان کرد که موفقیت هر چه بیشتر حوزه درمان و سلامت در کهگیلویه و بویراحمد منوط به اجتماعی کردن آن و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت مردم و دستگاه‌های اجرایی است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج نیز گفت که امید به زندگی در این استان بین آقایان 76 سال و بین بانوان نیز 81 سال است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: ابتلا به بیماری فشار خون در کهگیلویه و بویراحمد بین افراد بالای 30 سال 22 نفر از هر 100 نفر بوده در حالی که این میزان در کشور 27 نفر به ازای هر یک هزار نفر است.
وی افزود که ابتلا به بیماری دیابت (قند خون) در کهگیلویه و بویراحمد بین افراد بالای 30 سال 6.1 درصد و در کشور 9.5 درصد است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج بیان کرد: ابتلا به انواع سرطان‌ها در کهگیلویه و بویراحمد 0.6 درصد و در کشور 0.9 درصد است.
ایلامی عنوان کرد که کم کاری تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 10 هزار نفر 4.7 نفر بوده در حالی که این میزان در کشور 2.7 نفر به ازای هر 10 هزار نفر است.
وی ابراز داشت: بیماران شناسایی شده مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 100 هزار نفر 4.6 نفر و در کشور نیز 1.2 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج گفت که افراد مبتلا به بیماری هپاتیت (ب) در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 100 هزار نفر 17.6 نفر و در کشور 8.2
نفر است.
ایلامی اظهار داشت: ابتلا به بیماری سرطان معده در کهگیلویه و بویراحمد 22 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بوده در حالی که این میزان در کشور 11 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.
وی افزود که خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 100 هزار نفر 5.5 نفر و در کشور به ازای هر 100 هزار نفر 7.6 نفر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که سالم سازی تولیدات و محصولات کشاورزی استان از طریق ارگانیک و استفاده نکردن از کود و سم در دستور کار مسئولان این سازمان است.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به‌تنهایی نمی‌تواند امنیت و سلامت غذایی مردم استان را تأمین کند و نیازمند کمک دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌هاست.
وی افزود که سرانه مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از 6 کیلوگرم بوده در حالی که این میزان در کشور 10 کیلوگرم است.
گوهرگانی بیان کرد: باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتری در زمینه ترویج فرهنگ مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد توسط خبرنگاران، نهادهای فرهنگی و ائمه جمعه شود.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.