الهام امین زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در یاسوج اظهار داشت که همچنین برخی قوانین پشتیبان و مکمل حقوق شهروندی نیز در همین راستا شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: انجام این ماموریت مهم دستور ویژه رئیس جمهوری برای شناسایی تمامی قوانین پشتیبان و مزاحم در امر حقوق شهروندی بوده که تا پایان دولت یازدهم گزارش این کار تقدیم دکتر روحانی خواهد شد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد که از سال 1285 هجری شمسی که نظام قانونگذاری در کشور شکل گرفت تاکنون بیش از 11 هزار عنوان قانون تصویب و اجرایی شده که تطبیق آنها متناسب با منشور حقوق شهروندی یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می شود.
امین زاده تصریح کرد که یک شهروند برای دسترسی آزادانه به اطلاعات، حق اقتصاد شفاف، رعایت حریم خصوصی و بسیاری از حق و حقوق فردی و اجتماعی خود نیازمند قوانین شفافی بوده که اکنون این مهم با اهتمام ویژه شخص رئیس جمهوری و همکاری و تلاش فراوان صاحبنظران، نخبگان و افراد کاردان و حقوقدان کشورمان تحقق یافته است.
وی گفت که همچنین تحقق حقوق شهروندی گاه با مقررات و قوانینی دست و پاگیر، مزاحم، ممنوعیت ها و محدودیت هایی مواجه بوده که این قوانین نیز احصا شده است.
وی یادآور شد که البته کمیته ویژه ای برای حذف قوانین زائد و دست و پاگیر در وزارت اقتصاد و دارایی برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری تشکیل شده که این کافی نیست و هنوز رضایت رئیس جمهوری را برای شفافیت در اقتصاد فراهم نکرده است.

** دریافت گزارش حقوق شهروندی از تمامی دستگاه ها
امین زاده با اشاره به ارائه گزارش از سوی 26 دستگاه متولی و مرتبط با موضوع حقوق شهروندی در کشور گفت که گزارش تمامی آنها دریافت شده و اواخر فروردین سال جاری به رئیس جمهوری تقدیم شد.
وی تصریح کرد که 17 مورد از این دستگاه ها تا پایان سال گذشته گزارش های خود را ارائه داده بودند و 9 دستگاه دیگر نیز در سال جاری اقدام به تهیه، تدوین و ارایه گزارش با موضوع حقوق شهروندی متناسب با مسئولیت ها و وظایف خود کردند.

**مشکل کمبود اعتبار برای بیمه 200 هزار زندانی
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به طرح ویژه دولت برای بیمه شدن حدود 200 هزار زندانی در کشور نیز گفت: ماموریت انجام این کار به وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی سپرده شده است.
وی ابراز داشت: درصورت تامین اعتبار مالی توسط وزارت کار اجرای این طرح نیز در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد.
امین زاده تصریح کرد که البته پیشنهاد اساسی در راستای حمایت از زندانیان و خانواده های آنان این است که هر زندانی در بدو ورود به زندان باید بیمه شود.
شرکت در همایش حقوق شهروندی، چالش ها و راهکارها، دیدار با امام جمعه یاسوج، حضور در روستای مادوان بویراحمد، بازدید از زندان یاسوج و شرکت در همایش صیانت از حقوق شهروندی از مهمترین برنامه های سفر یک روزه امین زاده به کهگیلویه وبویراحمد بوده است.
به گزارش ایرنا، منشور حقوق شهروندی با 120 ماده در ٢٩ آذر سال 95 توسط رئیس جمهوری درهمایش «قانون اساسی و حقوق ملت» با حضور جمعی از مقامات کشوری، صاحب نظران و اساتید و حقوقدانان، نخبگان و شهروندان رونمایی شد.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.