مجید محنایی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا هدف از جذب سرمایه گذاری خارجی را افزایش تولید و اشتغال در استان ذکر کرد.
وی افزود که جذب سرمایه گذاری خارجی با اولویت کشورهای صاحب فنّاوری و نوآوری و با رویکرد توسعه صادرات و انتقال فناوری صورت خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که دستگاه‌های تخصصی صاحب پروژه‌های توسعه‌ای، اقتصادی و بخش خصوصی موظف شده‌اند که زمینه لازم را برای جذب این مقدار سرمایه گذاری خارجی فراهم کنند.
به گفته محنائی چنانچه قبل از پایان سال این مبلغ سرمایه گذاری خارجی جذب شود امکان افزایش آن وجود دارد.
کارخانه سیمان مارگون در 50 کیلومتری یاسوج نخستین و بزرگ‌ترین طرح سرمایه گذاری خارجی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در اواخر سال 95 به بهره برداری رسید.
ظرفیت تولید روزانه کارخانه سیمان مارگون بویراحمد حدود سه هزار و 300 تن ذکر شده که این ظرفیت در سال به بیش از یک میلیون تن می‌رسد.
بهره برداری از کارخانه سیمان مارگون 250 فرصت شغلی مستقیم در این استان ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش های اداره کل امور اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد، 22 میلیون دلار از مجموع 52 میلیون دلار جذب شده سرمایه گذاری خارجی این استان در سه دهه گذشته در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
این اطلاعات حکایت از آن دارد که کهگیلویه و بویر احمد هم ‌اینک جزء 10 استان برتر و پیشرو در زمینهٔ جذب سرمایه گذاری خارجی است.
9 طرح مهم اقتصادی کهگیلویه و بویر احمد در حوزه سرمایه گذاری خارجی در ستاد سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی، ظرف سه سال گذشته به تصویب رسیده است.
برخی از مهم‌ترین این طرح‌ها شامل طرح تولید فرآورده‌های نفتی (پالایشگاه) در گچساران، طرح تولید پلی‌اتیلن سنگین شرکت پتروشیمی دهدشت، احداث تله کابین و مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی در یاسوج و طرح تولید فرآورده‌های نفتی از گاز طبیعی (شرکت پتروسازان زاگرس) است.
سال گذشته 2 هیات تجاری و اقتصادی از کشورهای روسیه و بلغارستان برای گسترش همکاری‌های بازرگانی، کشاورزی، آموزشی، گردشگری و صنعتی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند.
در این سفرها چند تفاهم نامه‌ای برای گسترش همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، گردشگری و آموزشی امضا شد.
همچنین در این سفرها برای صادرات برخی کالاهای صنعتی، کشاورزی استان و ایجاد شرکت‌های تولیدی مشترک و تبادلات فرهنگی و عقد قراردادهای عملیاتی در این زمینه‌ها با کهگیلویه و بویراحمد اعلام آمادگی شد.
کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن حدود یک درصد مساحت ایران افزون بر 700 هزار نفر جمعیت دارد.
این استان با در اختیار داشتن 10 درصد منابع آبی ایران، منابع غنی نفت و گاز، طبیعت بکر و مناطق گردشگری زمینه مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.