به گزارش ایرنا، نکته حائز اهمیت در این رهگذر آنست که پرداختن، تحلیل و تبیین محتوای وجودی آرا و اندیشه های امام راحل و سیر در ابعاد شخصیتی بنیان گذار جمهوری اسلامی نباید در حصار ظاهرگرایی ها، دریافت ها و تلقی های خرد و بعضا باورها و تفکرات تنگ نظرانه وتاریک سوق داده شود که همین امر خود آغاز انحراف در مسیر شناخت انقلاب محسوب می شود.
کارشناسان معتقدند که در برخورد و مواجهه با اندیشه های بلند، آرمان ها و تفکرت نواندیشانه امام خمینی(ره) باید نگاه بلندنظرانه، عمیق و با تامل داشت زیرا که بررسی و فهم و درک مکتب آن حضرت به هیچ وجه با نگاه سست و تنگ و تاریک همخوانی ندارد و در حصار گرایی ها و برداشت های سطحی نمی گنجد.
دوران سخت مبارزاتی امام راحل از نظر اندیشمندان و تحلیل گران به گونه ای بود که از یک سو جامعه آن روز به شدت در فضای استبداد و استعمار زدگی، استثمار و خودکامگی فرو رفته و از سوی دیگر برخی کارشکنی ها، مخالفت ها و عدم درک شرایط موجود از سوی نزدیکان شرایط سختی را فرا روی آغاز نهضت امام (ره)قرار داده بود.
زمانه ای که انحلال، ضعف سیاسی و انحطاط و بحران در اخلاق به اوج خود رسیده، خمود و جمود در افکار و اندیشه های سیاسی در جامعه به شدت رسوخ کرده و دین و حکومت از مجرای صحیح خود منحرف شده است.
فساد و بی عدالتی ناشی از خودکامگی، برداشت ناصحیح و تلقی های عوامانه، نگاه های سطحی و ظاهری از آیات و روایات به جای تعمق و فهم عمیق و تفسیرهای عقلانی، دامن دین را گرفته و جامعه در چنین شرایطی در خطر کامل سقوط و انحطاط بسر می برد.
امام (ره) در چنین شرایطی بود که نهضت خود را بر پایه و منشا توحید و دین بنیان نهاد و توانست با همراهی، انسجام، هماهنگی و وحدت درونی، جامعه خفته آن روز را بیدار و با پشتوانه عظیم توده های مردمی به عنوان مرجع اصلی قدرت نفوذناپذیر در برابر رژیم خودکامه، انقلاب و نظام سیاسی را بنیان گذارد که اکنون تبدیل به درخت تنومندی شده که شاخ و برگ مترقی و امید بخش آن بی پروا و مزین با نام امام راحل در همه جای عالم در حال بسط و گسترش روزافزون است.
از همین منظر نیز بررسی و تحلیل اندیشه ها و آرمان های آن رهبر فقید از زوایا و ابعاد مختلف به منظور آشنایی نسل جدید و نسل های آینده با افکار و ابعاد وجودی شخصیتی ایشان ضرورتی غیرقابل انکار است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در سلسله میزگردهای تخصصی و راهبردی خود در ابعاد گوناگون این بار و در آستانه فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد ارتحال آن پیر طریقت و آن مصلح و منادی و پیشوای نواندیش «حضرت امام ره » با برگزاری میزگردی با حضور صاحبنظران وکارشناسان به بررسی و تبیین برخی از ابعاد شخصیتی و آرا و اندیشه های بنیان گذار جمهوری اسلامی پرداخته است.
فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار، حجت الاسلام سید جواد خاضع مدیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، رضا دهبانی پور پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیرکل ارشاد اسلامی، حجت الا سلام موسوی اطهر مشاور استاندار در امور روحانیت و محمد تقوی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استاندار کهگیلویه و بویراحمد از جمله مهمانان در این میزگرد بودند.

** غفلت در تبیین و روشنگری اندیشه های امام راحل
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تسلیت فرارسیدن بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، گفت که شرایط کنونی جهان اسلام ضرورت تبیین گفتمان امام راحل در حوزه های مختلف و بکارگیری هر چه بیشتر آنها را افزایش داده است.
فتاح محمدی اظهارداشت: تاکنون در این زمینه تا حدودی غفلت شده در حالی که انتظار می رفت تلاش و اقدام گسترده تری انجام شود.
وی افزود که امام خمینی (ره) به دلیل آنکه در ابعاد مختلف فقهی و اجتهادی صاحبنظر بود و از مبانی اسلامی و تاریخ تحلیلی اسلام نیز شناخت جامع و کافی داشت طرح حکومت اسلامی، اسلام سیاسی و بحث ولایت فقیه را مطرح کرد.

** ارایه الگوی جدیدی از نقش بارز مردم در حکومت
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از مهمترین ویژگی های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آن بود که در کنار مکاتب و گفتمان های مختلفی که در دنیا در بحث حکومت داری و منشأ قدرت رایج بود یک گفتمان جدید برگرفته از سنت نبوی و سیره علوی را مطرح کرد.
محمدی عنوان کرد که امام خمینی (ره) به دلیل داشتن شناخت و آگاهی جامع نسبت به موازین شرعی و فرامین الهی موضوع جدیدی را با عنوان اراده مردم در تعیین سرنوشت خود ارائه داد.
وی ابراز داشت: امروزه مبنای تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و تمامی قوانین کشور در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی نیز مبتنی بر موازین اسلامی بوده و اداره امور به اتکای آرای عمومی است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پس از پیروزی انقلاب نوع و شکل حکومت ایران را مردم با رأی 98.2 درصدی خود به جمهوری اسلامی در رفراندوم 12 فروردین سال 1358 انتخاب کردند.
محمدی اظهار داشت: ایران به لحاظ قومیتی، جغرافیایی و وجود اقلیت های مذهبی مختلف متنوع بوده و به همین دلیل نیز بکارگیری اندیشه های امام خمینی (ره) با رعایت حقوق اقلیت ها و دیگر مذاهب تا حدودی دشوار به نظر می رسد.
وی افزود که از یک سو به موازین شرعی و قانونی مبتنی بر فقه شیعی در ایران عمل شده و از سوی دیگر نیز قومیت ها و مذاهب مختلفی در کشور وجود داشته که قانون اساسی توجه ویژه ای به حقوق آنها دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مسئولان اجرایی موظفند اندیشه های سیاسی و فقهی امام خمینی (ره) را در ابعاد مختلف تبیین کرده و هر چه بیشتر به این موضوع مهم پرداخته شود.
محمدی عنوان کرد که امام خمینی (ره) نقش مردم و مسئولان اجرایی کشور در موضوع انتخابات را به نحو مطلوبی تبیین کرد به طوری که هم اینک هیچگونه خللی در این راستا مشاهده نمی شود.
وی ابراز داشت: امام خمینی (ره) در بحث انتخابات به نحو شایسته ای به تمامی خلاءهایی که احتمال طرح آنها در ادوار مختلف وجود داشت پرداخته و در مورد آنها مطالبی بیان کرده است.
محمدی گفت که از نظر امام خمینی (ره) مشارکت سیاسی مردم چند ویژگی دارد که مهمترین آنها شامل عقلانیت، الهی، اختیاری و آگاهانه بودن، لحاظ کردن منفعت عمومی و داشتن وجهه مذهبی، دینی و معنوی است.
وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) یکی از مهمترین شرایط داشتن صلاحیت و شایستگی پذیرش مسئولیت توسط مدیران اجرایی کشور را خدمتگزاری هر چه بیشتر به مردم می دانستند.

** نگاه تک محوری آغاز انحراف در مسیر اندیشه های امام راحل
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که نگاه تک محوری و تمرکز و برجسته سازی تنها بر روی یک بعد از ابعاد گوناگون شخصیتی امام راحل بزرگترین آفت و انحراف در مسیر شناخت ابعاد گوناگون و شخصیتی بنیان گذار جمهوری اسلامی محسوب می شود.
رضا دهبانی پور اظهار داشت که برخی ها گاه در تحلیل ها، تفسیرها یا برداشت های ظاهری خود از اندیشه ها و آرمان های امام راحل آنچنان بر روی تنها برخی شاخصه های سیاسی و یا شخصیتی ایشان متمرکز می شوند، که گویی امام (ره)هویت دیگری نداشته است.

** امام شخصیتی کاریزماتیک
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد که با نگاهی ژرف و عمیق بر روی اندیشه ها، آرمان ها و مکتب امام راحل و به باور اندیشمندان و تحلیل گران سیاسی امام خمینی (ره) به لحاظ شخصیتی و فردی نیز دارای تمامی شاخصه ها و خاصیت های یک رهبر کاریزماتیک بود.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که در سیره و مکتب امام راحل باید به همان میزان که بر روی ابعاد اجتماعی و اندیشه های سیاسی، شجاعت و یا قیام هایش علیه استبداد و استکبار پرداخته می شود، سایر جنبه های فکری و شخصیتی در علوم و حوزه های دیگر فقه، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق، انسان شناسی و اندیشه های علمی و معرفتی ایشان با تعمق مورد تبیین و روشنگری قرار گیرد.
دهبانی پور در بخشی دیگری امام راحل را فردی جامع الشرایط دانست و تصریح کرد که برای شناخت ایشان نیز باید نگاه جامع و عمیق داشت.
وی ادامه داد: بسیاری از شخصیت ها و علمای دینی در زمان آغاز نهضت امام خمینی(ره) و حتی پس از آن شاید خود را در تراز دینی، علمی و مرجعیت امام راحل می دیدند اما بسیاری از خاصیت های وجودی و شخصیتی که امام خمینی (ره)، مکتب و نهضتش را در بحران ها و آشوب ها نجات می داد، در وجود آنها دیده نمی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که البته در این راستا حتی برخی علما و روحانیون در حوزه ها که باید نزدیک ترین یاران در رکاب و کنار امام راحل در شروع نهضت بودند با راه و اندیشه امام (ره)نیز مخالفت و کارشکنی کردند.

** شکستن اندیشه های نوظهور
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بسیاری از علما و حتی اندیشمندان دینی پس از رحلت آیت الله بروجردی تا حدودی جایگاه مرجعیت شیعی و نقش آفرینی حوزه های علمیه و دینی در سیاست را تمام شده می دیدند اما امام راحل با همان تز و شخصیت کاریزماتیک و چند بعدی خود خط بطلانی بر همه اندیشه ها و نحله های اطراف خود کشاند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که قیام و نهضت بزرگ امام خمینی(ره) درحالی است که بسیاری از گرایش ها و نحله های گوناگون فکری همچون مارکسیسم، ناسیولالیسم که تا حدودی نمود واقعی و عینی آن با عناوینی و جنبش های همچون نهضت آزادی و جبهه مقاومت ملی در قشر متوسط و حتی تحصیلکرده جامعه هویدا شده بود.
دهبانی پور تصریح کرد که البته این تفکرات و اندیشه های سیاسی مطرح در آن مقطع تاریخی نیز هیچ گونه سنخیتی نه با روح، تمدن و ترکیب قومیتی و حتی نژاد اصیل آرایی و ایرانی و نه با روح و ماهیت دینی مردم سازگاری نداشتند و امام راحل نیز با ژرف نگری، دوراندیشی و آینده نگری به پیامدهای این جنبش ها به خوبی آگاه بود.
دکترای تاریخ و استاد دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد در ادامه تاکید کرد که حتی برخی قیام ها و حرکت های توده ای و یا جنبش های با محتوا و ماهیت مردمی و یا دینی همچون قیام های مشروطه، سردار جنگل در شمال، جنبش خیابانی مردم تبریز و حرکت مردمی در خوزستان و در ادامه نیز نهضت ملی شدن صنعت نفت گرچه حرکت هایی در مسیر بیداری مردم و دین بوده اما هر کدام دارای خلاء و کمبودهایی بودند.
دهبانی پور ابراز داشت: آنچه که امروزه سوایی از نهضت و مکتب امام راحل و حتی اندیشه ها و نظریه های ایشان باید بر روی آن تاکید و تمرکز داشت جنبه های شخصیتی و همان خاصیت کاریزماتیک بنیان گذار انقلاب اسلامی است که خود پیش نیاز اساسی برای ورود و تعمق در سیر تحولات سیاسی، تاریخی و اندیشه ای امام (ره) در حوزه های دیگر خواهد بود.

** امام(ره) نماد فضیلت های اخلاقی و عرفانی
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت که حضرت امام (ره) نماد و تجلی عینی فضیلت های اخلاقی، عرفانی و شخصیتی بود که خاصیت یک رهبر کاریزماتیک و انقلابی از همان ابتدا در وجود نورانی ایشان موج می زد.
حجت الاسلام سید جواد خاضع اظهار داشت که مهمترین اصول و مبانی اعتقادی و رفتاری امام خمینی (ره) شامل قیام برای خدا، خداباوری، خداترسی، دعوت مردم به توحید، اعتقاد راسخ به امدادهای الهی، دین محوری، تلاش برای الهی کردن امور و احیای شعائر دینی، تفکیک ناپذیری و جدا ندانستن دین و سیاست از یکدیگر و تلاش برای تحقق اسلام ناب محمدی (ص) بوده است.

** باور عمیق امام(ره) به آزادی و کرامت انسانی
وی باور به آزادی و کرامت انسانی و حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود، احیای عزت و اتحاد بین مسلمانان در راستای اقتدار آنان، استکبارستیزی و مقابله با استکبار جهانی و مطرح کردن اصل مترقی ولایت فقیه را از دیگر اصول، مبانی و شاخصه های نهضت امام راحل ذکر کرد.
حجت الاسلام خاضع گفت که بحث مردم سالاری دینی در نام جمهوری اسلامی متبلور است و امام خمینی (ره) کمتر از 50 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع برگزاری رفراندوم برای انتخاب نوع حکومت را مطرح کردند که حاکی از ارزش و اهمیت قائل بودن توسط امام خمینی (ره) برای نظر و رأی مردم است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فرمودند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر»، بیان کرد: شکل جمهوری اسلامی بر اساس رأی و نظر مردم بوده و محتوای آن نیز الهی و بر اساس آموزه های دینی است.
حجت الاسلام خاضع عنوان کرد که آنچه در جمهوری اسلامی به عنوان قانون وضع می شود باید بر مبنای احکام و قوانین اسلامی باشد.
وی با بیان اینکه باور جدی امام خمینی (ره) به ملت ایران، ابراز داشت: حضور مردم در صحنه های مختلف تضمین کننده امنیت کشور بوده و یکی از مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی نیز پشتوانه مردمی آن است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت که اوایل پیروزی انقلاب تاکنون هر سال به طور میانگین یک انتخابات در کشور برگزار می شود و نشان می دهد تمامی شئون مسئولیت در ایران از جمله شوراهای اسلامی شهر و روستا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رأی و نظر مردم مشخص شده و آنان در تعیین سرنوشت خود دخیل هستند و مشارکت می کنند.
حجت الاسلام خاضع اظهار داشت: امام خمینی (ره) در عین ساده زیستی دارای سر و وضع مرتب و منظم بود و به مردم دنیا نشان داد که یک رهبر اسلامی می تواند برخلاف برخی تصورهای نادرست به جای داشتن کاخ های مجلل زندگی ساده و زاهدانه داشته باشد.
وی با اشاره به زبانزد بودن وقت شناسی امام خمینی (ره)، افزود که بنیانگذار جمهوری اسلامی متواضع بود به طوری که در مقابل دشمنان همچون کوه استوار و با دوستان نیز با نرمی و ملایمت برخورد می کرد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امام خمینی (ره) مدیر، مدبر، دوراندیش و شجاع بود و شجاعانه مقابل آمریکا و استکبار جهانی ایستادگی کرد.
حجت الاسلام خاضع عنوان کرد که رموز مهم موفقیت امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب و رهبری نهضت اسلامی شامل اخلاص، توکل به خدا و تکیه بر نیروی مردمی بود.
وی ابراز داشت: پیوند قلبی، احترام، ارادت و ارتباط دوسویه بین امام خمینی (ره) و ملت ایران وجود داشت که نمونه بارز این امر نیز استقبال میلیونی در 12 بهمن سال 1357 هنگام ورود تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی به میهن و در آیین تشییع پیکر ایشان در اواسط خرداد سال 1368 بود.

** ادامه راه پرصلابت انقلاب پس از رحلت امام راحل
وی گفت که پس از رحلت جانسوز امام خمینی (ره) ملت ایران و مسلمانان جهان نگران آینده انقلاب و نظام بودند اما اعضای مجلس خبرگان رهبری با انتخابی آگاهانه و هوشیارانه هدایت کشتی انقلاب را به دست فردی شایسته سپردند.
حجت الاسلام خاضع اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکنون این کشتی را به بهترین نحو ممکن در میان امواج پرتلاطم هدایت کرده و با وجود ناامنی در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه اما ایران یک جزیره امن و باثبات است.
وی افزود که رحلت امام خمینی (ره) ضربه جبران ناپذیری برای کشور و ملت ایران بود و رهبر معظم انقلاب نیز همراه با صلابت راه امام راحل را ادامه می دهد.

** رهبر فرزانه انقلاب خلف صالح پس از امام راحل
مشاور امور فرهنگی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که امام خمینی (ره) بهترین الگو، اسوه و سرمشق برای ملت ایران بوده و در شرایط کنونی نیز رهبر معظم انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) و ولی امرمسلمانان جهان دارای چنین شرایطی است.
حجت الاسلام سید فرج الله موسوی اطهر اظهار داشت: امام خمینی (ره) به ملت ایران درس دین داری، شجاعت و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی را داد.
وی با اشاره به نفوذ کلام امام خمینی (ره)، افزود که رهبر دینی زمانی موفق است که سخن ایشان در مردم اثرگذار باشد.
حجت الاسلام موسوی اطهر بیان کرد: استقبال میلیونی از امام خمینی (ره) هنگام ورود به میهن در 12 بهمن سال 1357 و شرکت چشمگیر در آیین ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی در خرداد سال 1368 بیانگر محبوبیت امام راحل و ارادت مردم نسبت به ایشان است.
وی عنوان کرد: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان جانشین شایسته برای امام خمینی (ره) تاکنون توانسته انقلاب را به بهترین نحو ممکن اداره کند.
حجت الاسلام موسوی اطهر ابراز داشت: یکی از ویژگی های مهم امام خمینی (ره) تیزبینی، دوراندیشی، آینده نگری و درک عمیق شرایط بود و از این رو با توجه به وضعیت و ضرورت های روز کشور اقدام به تأسیس برخی نهادها و سازمان ها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرد.
وی گفت: نه تنها ملت ایران و مسلمانان جهان بلکه عده ای از دشمنان نیز به ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) اقرار و اعتراف دارند.
حجت الاسلام موسوی اطهر اظهار داشت: امام خمینی (ره) برای رسیدن به پست، مقام و یا قدرت قیام نکرد و ساده زیستی ایشان نیز مؤید و گواه این مطلب است.
وی افزود که هدف اصلی امام خمینی (ره) از قیام و نهضت احیای دین مبین اسلام و گسترش احکام الهی در ایران و بین مسلمانان جهان بود.

** استفاده از فرصت رسانه ها یکی از مهمترین اهداف امام راحل
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه رسانه ها یکی از مهمترین وسائل ارتباطی و تکنولوژی روز دنیاست که نقش مهمی را در ابعاد مختلف زندگی بشری بر عهده دارند.
محمد تقوی اظهار داشت: به جرات می توان گفت که رسانه‌های جمعی، از میان تمامی ابزارها و فنون جدید، بیشترین تأثیر فرهنگی را در جامعه دارند.
وی ادامه داد: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی و با استفاده از قدرت دیپلماسی خود می تواند علاوه بر هنجار سازی، به تقویت باورها و اندیشه های درونی جامعه کمک شایانی کرده و یا به عنوان قویترین ابزار فرهنگی، به مقابله با آسیب ها و تهدیدهای احتمالی بپردازد.
وی تصریح کرد: بنیان گذار کبیر و معمار بزرگ انقلاب شکوهمند ایران از آغازین روزهای شگفتن غنچه نظام مردم سالاری دینی یعنی انقلاب اسلامی بیشترین استفاده از رسانه به ویژه رسانه های سنتی را در دستور کار خود و انقلابیون برای تبیین و اهداف انقلاب در آن برهه زمانی خاص قرار داد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که اهمیت رسانه در گفتمان و تفکر سیاسی حضرت امام (ره) به صورت بسیار روشن و صریحی در وصیت نامه بزرگ پرچم دار این نظام مقدس آمده است.
تقوی تصریح کرد: پیر و مراد فقید ما در اهمیت رسانه ها و نقش آن در جامعه گفته اند که رسانه همچون دانشگاه بزرگی است که وظیفه تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: جایگاه بزرگ و تأثیرگذار رسانه‌ها، نقش آموزشی و تربیتی آن نیز از دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، بسیار مورد تاکید قرار گرفته و همین تاکید مسئولیت رسانه‌ها را خطیر و سنگین می‌کند؛ تا آنجا که با توجه به دیدگاه حضرت امام (ره) در وصیت نامه شان متجلی شده است.
تقوی بیان داشت: تاملی بر اندیشه ی بلند امام راحل در زمینه ی کار رسانه ای و حساسیتهایی که در این حوزه وجود دارد تمام اندیشمندان و متفکران قلم بدستی را که در رسانه های همگانی کار می کنند با وظیفه و مسئولیتی دو چندان مواجه می سازد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که مسئولیتی که اگر خوب انجام شود رستگاری و پیشرفت اخلاقی و مادی یک ملت را در پی دارد و اگر خدایی نکرده عمدا و سهوا خطایی در قلم گرداننده ی رسانه ی جمعی بوجود بیاید تبعات منفی آن تمام یک نسل و حتی نسلهای بعدی را هم متاثر می سازد.
امام خمینی معمار بزرگ انقلاب در 1281 خورشیدی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دیده به جهان گشودند و از همان دوره کودکی با علوم دینی آشنا شدند و در سال های بعد به منظور کامل کردن دانش خویش به حوزه علمیه قم رفتند و در آنجا از محضر آیات عظام «آقا مـیـرزا محمـد علـی ادیب، سید محمد تقـی خـوانساری، سـیـد عـلی یثربی کاشانی و حاج شیخ عبدالکریـم حایری یزدی» بهره بردند.
امام(ره) پس از پایان تحصیلات خود به عنوان یکی از مجتهدان صـاحب رای در فـقـه، اصـول، فلسفه، عرفــان و اخلاق به آموزش این درس ها در حوزه علمیه قـم و نجف همت گماشتند، این عالم بزرگ برای نخستین بار مبانی نظری حکـومت اسلامـی را در سلسله درس های ولایت فـقیه در نجف بازگـو کردند و بدین شکل به مبارزه با ظلم و ستم پرداختند.
با توجه به اینکه رژیم پهلوی سایه های استبداد خویش را بر کشور حاکم کرده بود، ایشان نظام شاهنشاهی را نظام استبدادی دانستند و مبارزه علیه آن را آغاز کردند.
البته این مبارزه پس از تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در 16 مهر 1341 خورشیدی، به صورت جدی آغاز شد و در سال 1342 خورشیدی با بازداشت امام خمینی(ره) به وسیله عوامل رژیم پهلوی در قـیـام سراسری روحانیان و به شهادت رساندن بسیاری از مردم در 15 خـرداد همان سال اوج گرفت و بدین گونه این قیام نقطه عطفی بر آغاز مبارزه های انقلابی ایرانیان شد.
پس از آن مواضع سرسختانه امام راحل نسبت به لایحه کاپیتولاسیون در 21 مهر 1343 خورشیدی رژیم پهلوی را بر آن داشت تا ایشان را به ترکیه و پس از آن به نجف تبعید کنند. تبعید سبب توقف نهضت مردمی ایران نشد بلکه امام خمینی(ره) در آن شرایط نیز به روشنگری مردم نسبت به جنایت های رژیم ادامه دادند تا آنکه اعتراض های مردمی و رهبری مقتدارانه ایشان سبب شد تا آن بزرگوار پس از سال ها در 12 بهمن 1357 خورشیدی به کشور بازگردند و با رهبری خویش انقلاب اسلامی ایران را در 22 بهمن همان سال به پیروزی رساندند، پس از آن نیز با برپایی نظام جمهوری اسلامی در کشور، دیده بان همیشه بیدار انقلاب به رهبری هوشمندانه خویش ادامه دادند و یاری بخش ملت در هشت سال جنگ تحمیلی شدند.
سرانجام پس از سال ها تلاش در راه استواری استقلال و آزادی میهن در 14 خرداد 1368 خورشیدی دیده از جهان فرو بستند و به دیار حق شتافتند و اینگونه ملتی را غرق در غم و اندوه کرد.
گزارشگران: حمید جهان ومنصور زرگر**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.