رضا دهبانی پور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که برخی ها گاه در تحلیل ها، تفسیرها یا برداشت های ظاهری خود از اندیشه ها و آرمان های امام راحل آنچنان بر روی تنها برخی شاخصه های سیاسی و یا شخصیتی ایشان متمرکز می شوند، که گویی امام (ره)هویت دیگری نداشته است.
دهبانی پور تصریح کرد: این در حالی است که با نگاهی ژرف و عمیق بر روی اندیشه ها، آرمان ها و مکتب امام راحل و به باور اندیشمندان و تحلیل گران سیاسی امام خمینی (ره) به لحاظ شخصیتی و فردی نیز دارای تمامی شاخصه ها و خاصیت های یک رهبر کاریزماتیک بود.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که در سیره و مکتب امام راحل باید به همان میزان که بر روی ابعاد اجتماعی و اندیشه های سیاسی، شجاعت و یا قیام هایش علیه استبداد و استکبار پرداخته می شود، سایر جنبه های فکری و شخصیتی در علوم و حوزه های دیگر فقه، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق، انسان شناسی و اندیشه های علمی و معرفتی ایشان با تعمق مورد رصد، تبیین و روشنگری قرار گیرد.
دهبانی پور امام راحل را فردی جامع الشرایط دانست و تصریح کرد که برای شناخت ایشان نیز باید نگاه جامع و عمیق داشت.
وی ادامه داد: بسیاری از شخصیت ها و علمای دینی در زمان آغاز نهضت امام خمینی(ره) و حتی پس از آن شاید خود را در تراز دینی، علمی و مرجعیت امام راحل می دیدند اما بسیاری از خاصیت های وجودی و شخصیتی که امام خمینی (ره)، مکتب و نهضتش را در بحران ها و آشوب ها نجات می داد، دیده نمی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که البته در این راستا حتی برعلما و روحانیون در حوزه ها که باید نزدیک ترین یاران در رکاب و کنار امام راحل در شروع نهضت می بودند با راه و اندیشه و نهضت امام (ره)نیز مخالفت و کارشکنی می کردند.
وی گفت: بسیاری از علما و حتی اندیشمندان دینی پس از رحلت آیت الله بروجردی تا حدودی جایگاه مرجعیت شیعی و نقش آفرینی حوزه های علمیه و دینی در سیاست را تمام شده می دیدند اما امام راحل با همان تز و شخصیت کارزماتیک و چند بعدی خود خط بطلانی بر همه اندیشه ها ونحله های اطراف خود کشاند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که قیام و نهضت بزرگ امام خمینی(ره) درحالی است که بسیاری از گرایش ها و نحله های گوناگون فکری همچون مارکسیسم، ناسیولالیسم که تا حدودی نمود واقعی آن با عناوینی و جنبش های همچون نهضت آزادی و جبهه مقاومت ملی در قشر متوسط و حتی تحصیلکرده جامعه نمود واقعی پیدا کرده بود.
دهبانی پور تصریح کرد که البته این تفکرات و اندیشه های سیاسی مطرح در آن مقطع تاریخی نیز هیچ گونه سنخیتی نه با روح و تمدن و ترکیب قومیتی و حتی نژاد اصیل آرایی و ایرانی و نه با روح و ماهیت دینی مردم سازگاری نداشتند و امام راحل نیز با ژرف نگری، دوراندیشی و آینده نگری به پیامدهای این جنبش ها به خوبی آگاه بود.
دکترای تاریخ و استاد دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد در ادامه تاکید کرد که حتی برخی قیام ها و حرکت های توده ای و یا جنبش های با محتوا و ماهیت مردمی و یا دینی همچون قیام های مشروطه، سردار جنگل در شمال، جنبش خیابانی مردم تبریز و حرکت مردمی در خوزستان و در ادامه نیز نهضت ملی شدن صنعت نفت گرچه حرکت هایی در مسیر بیداری مردم و دین بودند اما هر کدام دارای خلاء و کمبودهایی بودند.
دهبانی پور ابراز داشت: آنچه که امروزه سوای از نهضت و مکتب امام راحل و حتی اندیشه ها و نظریه های ایشان باید بر روی آن تاکید و تمرکز داشت جنبه های شخصیتی و همان خاصیت کاریزماتیک بنیان گذار انقلاب اسلامی است که خود پیش نیاز اساسی برای ورود و تعمق در سیر تحولات سیاسی، تاریخی و اندیشه ای امام (ره) در حوزه های دیگر خواهد بود.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.