به گزارش ایرنا، گر چه مسایل و امور دینی، باورها و اعتقادهای مذهبی به طور معمول و به باور کارشناسان همچون بسیاری از علوم انسانی به دلیل بسط و گسترش روزافزون آنها در جامعه تا حدودی دستخوش تحلیل ها و تفسیرهای بعضا ناصحیح و دچار برخی عوام زدگی ها می شوند اما در آن سوی نیز دست کشیدن از این امور و بی تفاوتی نسبت به آنها افزایش فساد، ناامنی و رواج بی عدالتی ها در جامعه را به دنبال خواهد داشت.
البته دیدگاه‌ها و نظریه پردازی های بسیاری از مفسران، صاحبنظران و فقهای دینی در کنار تفسیرها و تحلیل های جامعه شناختی نیز بر این نکته حائز اهمیت تاکید دارد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر که قیام خونین و حماسه کربلا با آن عظمت، شکوه و جاودانگی تاریخی بر پایه آن استوار است نباید در برخی حصارها و ظاهرگرایی ها و تلقی های بعضا غیرواقعی قرار گیرد و دچار خدشه و یا تحریف شود.
صاحبنظران و اندیشه ورزان دینی در برداشت هایی که از فریضه امربه مروف ونهی از منکر آن هم از منظر و مصدر قرآن و احادیث بر آن تاکید دارند این است که این فریضه الهی گر چه شکل گیری و اجرای آن تا حدودی باید مردم محور و بر پایه اجتماع باشد اما نباید از برخی خطرات و رفتارهایی که در اثر عدم شناخت درست و آموزش های ناکافی محتوا و ماهیت این امر نجات بخش را تهدید می کند، نیز غفلت شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به رسالت خطیر اطلاع رسانی و در سلسله میزگردهای تخصصی خود به منظور ترویج، تبیین و اجرای صحیح فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر اقدام به بررسی و آسیب شناسی برخی چالش ها و ضرورت های این آرمان مهم دینی و اجتماعی و همچنین مصادیق و راهکارهای عملی آن با رویکرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری با حضور جمعی از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی اصغر حسینی امام جمعه یاسوج و ریاست شورای امر به معروف ونهی از منکر در استان کهگیلویه و بویراحمد، عبدالصفانجاتی معاون مشارکت های مردمی ستاد، رضایت علیزاده مسئول حوزه طلایه داران، حجت الاسلام کمال فتاح زاده رئیس ستاد شهرستان بویراحمد، احمد غریبی کارشناس دینی و سیده فاطمه زهرا کریمی مسئول واحد خواهران ستاد امر به معروف بویراحمد مهمانان این میزگرد تخصصی بودند.
تاکید بر فراگیر بودن امر به معروف و نهی از منکر، مردم محوری، نقش آفرینی و پیش گام شدن مسئولان و خواص جامعه در احیای این فریضه الهی، آموزش بیش از پیش متولیان، لزوم ترویج این فریضه دینی در جامعه با رویکرد گفتمان سازی، پرهیز از رفتارهای خشن، استمرار یافتن تذکر لسانی همراه با نرمی، لطافت و مدارا و ضرورت حمایت های قضایی از جمله تاکیدها و راهکارهای مطرح شده توسط حاضران و مهمانان در این میزگرد تخصصی بود.

** فراگیر شدن شرط تاثیر گذاری امربه معروف و نهی از منکر
امام جمعه یاسوج گفت که شرط تاثیرگذاری هر چه بیشتر، ترویج روز افزون و نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراگیر شدن آن است.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی اظهار داشت: شرط مهم دیگر در این زمینه نیز عامل بودن آمران به معروف و ناهیان از منکر خواهد بود.
وی افزود که فریضه امر به معروف و نهی از منکر اوجب واجبات بوده و تمامی پیامبران الهی نیز برای رواج خوبی ها و نهی از زشتی ها مبعوث شده اند.

** ضرورت رفتار ملایم و پرهیز از خشونت
امام جمعه یاسوج همچنین با ذکر مصادیقی از آیات و روایت قرآنی و احادیث احیای فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر با تکیه بر زور و استفاده از خشونت را از آفت ها و آسیب های جدی فرا روی این امر الهی دانست.
وی تاکید کرد که مهمترین اصل و پیش نیاز اساسی در احیای امر به معروف و نهی از منکرات در نخستین گام برخورد نرم، ملایم و همراه با رفق و مداراست.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بیان کرد: اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر به اندازه ای بالاست که دیگر واجبات دینی و تمامی خوبی ها از جمله جهاد در راه خدا و شهادت نزد آن همچون قطره ای در برابر اقیانوس است.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد که امر به معروف و نهی از منکر جامعه را در مقابل بدهی ها سالم نگه داشته و از گسترش زشتی ها نیز جلوگیری می کند و چنانچه به طور مطلوب اجرا نشود منکرها و فسادها ترویج خواهند یافت.
وی ابراز داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها با تلاش یک عده یا گروه خاص
ترویج نمی یابد بلکه لازم است همه قشرهای جامعه در این راستا احساس تکلیف، وظیفه و مسئولیت کنند.
امام جمعه یاسوج گفت که یکی از دلایل مهم برتری امت اسلام بر دیگر امت ها عمل کردن آنها به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی اظهار داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب عمومی بوده و همه باید برای عمل به آن اقدام کنند.
امام جمعه یاسوج گفت که امر به معروف و نهی از منکر در صورت همگانی شدن، تدوام، استفاده از زبان ملایم و پرهیز از لجاجت و سرسختی، خشونت و زور اثرگذار خواهد بود.

** آمر خود باید عامل باشد
امام جمعه یاسوج همچنین بر ضرورت آگاهی و شناخت آمران به معروف و ناهیان از منکر و متولیان امر در این راستا تاکید داشت و افزود: مهمترین اصل در اثرگذاری در تذکرات و توصیه های آمران آن است که خود نیز باید عامل باشد و با عمل خویش ثابت کرده باشد که چنین رفتاری در جامعه صحیح است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بیان کرد: نهی از منکر به منزله واکسینه کردن جامعه در مقابل بدی ها بوده و عامل پیشگیری از انواع مفاسد است و چنانچه به آن عمل نشود فساد جامعه را دربرمی گیرد.
وی عنوان کرد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب عقلی بوده و علاوه بر آموزه های دینی بر اساس عقل نیز واجب و لازم است زیرا مانع سرایت بدی ها و گناهان خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی ابراز داشت: عمل به دیگر فرایض دینی وابسته به ترویج امر به معروف و نهی از منکر است و چنانچه به نحو مطلوب در جامعه پیاده شود آثار و برکات متعددی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی یادآور شد که روزه خواری و تظاهر به آن به دلیل شکستن حرمت روزه و ماه رمضان یک اقدام حرام بوده و باید همگان اعم از پیر، جوان، زن، مرد، باسواد و بی سواد روزه خواری را نکوهش کنند تا در جامعه گسترش پیدا نکند.
وی اظهار داشت: مسئولان اجرایی، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان همواره در دید مردم بوده و به همین دلیل نیز توقع و انتظار بیشتری از آنها در زمینه تلاش برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر می رود.
وی افزود که عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط مسئولان اجرایی سبب ترغیب هر چه بیشتر مردم در این زمینه خواهد شد.

**ایجاد امنیت رهاورد احیای امر به معروف
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که در مورد اهمیت چشمگیر امر به معروف و نهی از منکر همین بس که برپایی دیگر فرایض دینی و وجود امنیت در جامعه به برکت عمل به این 2 فریضه دینی است.
حجت الاسلام سید عبدالرشید موسوی متین اظهار داشت: باید به نحو مطلوب و گسترده به این 2 فریضه مهم دینی عمل شده و مردم و مدیران اجرایی نسبت به آنها بی تفاوت نباشند زیرا تمامی قشرهای جامعه در این زمینه دارای مسئولیت هستند.
وی افزود: افرادی که نسبت به مسائل دینی بی اعتنایی می کنند مغرض نیستند بلکه اینگونه رفتارهای آنها به دلیل کم آگاهی خودشان و یا کم کاری متولیان امر و به ویژه مسئولان فرهنگی است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها در مسئله عفاف و حجاب خلاصه نمی شود، گفت که برخی اختلاس های انجام شده در کشور جزء بزرگترین منکرها بوده و عامل بروز دیگر فسادهاست.
حجت الاسلام موسوی متین عنوان کرد که انتظار می رود مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش در زمینه مقابله با منکرها و فسادها اقدام کرده و عزم جدی تری در این راستا داشته باشند.
وی ابراز داشت: احیای و ترویج روز افزون فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تلاش و همت عمومی بین مردم و به ویژه مسئولان استانی و شهرستانی، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان است.
وی گفت که ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید در وهله نخست از مسئولان اجرایی و نهادهای دولتی این استان آغاز شود.
حجت الاسلام موسوی متین اظهار داشت: بروکراسی های اداری و تاخیر در انجام امور مردم در دستگاه های اجرایی بدون هیچ دلیل خاصی بدترین نوع منکر بوده و رواج داشتن فسادهای اداری در کشور مردم را نسبت به نظام و انقلاب بدبین می کند.
وی افزود که از مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انتظار می رود برای احیای و ترویج هر چه بیشتر معروف ها و مقابله با منکرها در این استان پیشقدم شوند و در این صورت نیز آثار مطلوبی خواهد داشت.

**نقش آفرینی رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
مسئول طلایه داران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به نقش چشمگیر رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر، گفت که برای احیای هر چه بیشتر این 2 فریضه مهم دینی در جامعه و تاثیرگذاری مناسب تر تذکر لسانی باید خرد جمعی مورد پسند مردم و مورد حمایت قانون وجود داشته باشد.
رضایت علیزاده اظهار داشت: یکی از عوامل مؤثر درگسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر وجود قانون مدون برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است.
وی افزود که قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر 24 فروردین سال 1394 توسط مجلس شورای اسلامی و در 24 ماده و 19 تبصره مصوب و دوم اردیبهشت همان سال نیز پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ شد.
مسئول طلایه داران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حدود، اختیارات و وظایف در این قانون مشخص شده و بر اساس آن مسئولان اجرایی نیز ملزم به اقدام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند.
علیزاده با اشاره به حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر بر اساس این قانون، عنوان کرد: تمامی افرادی که در عرصه امر به معروف و نهی از منکر جذب، گزینش و آموزش دیده اند در صورت ضرب و شتم مشمول قانون ایثارگران قرار می گیرند.
وی ابراز داشت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد پس از تصویب این قانون وارد کار اجرایی شده و اقدام به تشکیل تعدادی معاونت و دبیرخانه کرد.
مسئول طلایه داران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد گفت که 16 نفر از مسئولان اجرایی از جمله استاندار، فرمانده سپاه فتح، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل آموزش و پرورش عضو ستاد این استان هستند.
علیزاده اظهار داشت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در سه بخش شامل تشکل های مردمی، دستگاه های اجرایی و نهادهای قضایی و نیروهای مسلح فعالیت می کند.

**تشکیل شورای امر به معروف در 80 درصد دستگاههای اجرایی
وی افزود که تاکنون در حدود 80 درصد دستگاه های اجرایی، تشکل های مردمی، هیأت های مذهبی، نهادهای قضایی و نیروهای مسلح کهگیلویه و بویراحمد شورای امر به معروف و نهی از منکر با میانگین تعداد اعضای پنج تا هفت نفر تشکیل شده است.
علیزاده بیان کرد: گروه های 10 نفری تذکر لسانی نیز در کهگیلویه و بویراحمد فعال شده و اعضای این گروه ها دارای کارت شناسایی هستند.
وی عنوان کرد که تاکنون 6 هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد جذب این گروه ها شده و چهار هزار نفر نیز آموزش داده شده اند که بخش عمده ای از آنها کارت شناسایی دارند.
علیزاده ابراز داشت: اعضای تعدادی از این گروه ها در مناسبت های مختلف مذهبی اقدام به ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
وی گفت که وجود منکرهای متعدد در لایه های مختلف جامعه سبب شده امر به معروف و نهی از منکر اثرگذاری لازم را نداشته باشد و به همین دلیل نیز برخی ها اعلام می کنند اقدام چندانی برای ترویج این 2 فریضه مهم دینی در سطح جامعه انجام نشده است.
علیزاده اظهار داشت: آنچه به ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمک می کند خردجمعی، هماهنگی و وحدت رویه به ویژه بین مسئولان اجرایی و نقش آفرینی رسانه هاست.

** مردم محوری؛ جوهره اصلی امر به معروف و نهی از منکر
معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که جوهره اصلی امر به معروف و نهی از منکر بر عهده مردم بوده و در اصل هشتم قانون اساسی و ماده هشتم قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز به نقش مردم در این راستا اشاره شده است.
سید عبدالصفا نجاتی اظهار داشت: مردم می توانند در ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر فعال بوده و اثرگذاری بیشتری داشته باشند و مانع گسترش منکرها در جامعه شوند.
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر عامل دفاع از خوبی ها و مقابله با بدی هاست، افزود که مردم ایران همانگونه که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند باید با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این انقلاب پاسداری کنند زیرا گناه و فساد ارزش های نظام را آتش می زند و از بین خواهد برد.
نجاتی بیان کرد: 2 هزار نفر از اعضای هیأت های مذهبی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، تشکل های مردم نهاد، اصناف و بازاریان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 170 گروه و شورا برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این استان ساماندهی شده و آموزش های لازم را فراگرفته اند.

**محدود نشدن امر به معروف تنها به مسایل عبادی و اعتقادی
معاون مشارکت های مردمی ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: محدودیت و محصور کردن این امر الهی و اجتماعی تنها به برخی مسایل عبادی و اعتقادی بزرگترین آفت و آسیب فرا روی آن است.
نجاتی محدود نگری و کم اطلاعی مردم نسبت به مبانی امر به معروف و نهی از منکر و روش های صحیح عمل به آن از مهمترین دلایل کمرنگ بودن پیامدهای مثبت تذکر لسانی در راستای احیای این فریضه دانست و ابراز داشت: عرصه امر به معروف و نهی از منکر گسترده بوده و نباید تنها مختص عفاف، حجاب و یا مسائل مذهبی و عبادی باشد زیرا چنین امری نوعی ظلم در حق این 2 فریضه مهم دینی خواهد بود.
وی تصریح کرد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از بنیانی ترین، باشکوه ترین و مترقی ترین آرمان های دینی و اجتماعی در جامعه است که باید بتوان با رفع برخی آسیب ها و شناخت شیوه ها و راهبردهای عملی آن زمینه همگانی شدن و نهادینه کردن بیش از پیش آن را به ویژه در این دنیای پرآشوب کنونی فراهم کرد.
نجاتی عنوان کرد که نا آگاهی مردم و کم کاری برخی مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیان اهمیت و ضرورت فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از دلایل مهم تضعیف آثار و نتایج مثبت تذکر لسانی در این استان است.
وی گفت که رعایت نشدن شرایط امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم و یا مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد آثار مخرب و زیانباری به دنبال داشته و این 2 فریضه مهم دینی برای اثرگذاری هر چه بیشتر باید با روش های صحیح انجام شود.

** ضرورت حمایت های بیشتر قضایی از آمران
مسئول ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بویراحمد نیز گفت که باید در کنار ترغیب مردم، مسئولان اجرایی و آمران به معروف و ناهیان از منکر برای ترویج این 2 فریضه مهم دینی موضوع تنبیه افراد خاطی و هنجارشکن نیز مدنظر باشد.
حجت الاسلام کمال فتاح زاده اظهار داشت: باید بیش از پیش زمینه و شرایط برای فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر در سطح کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.
وی افزود که هنوز اهمیت و ضرورت فریضه امر به معروف و نهی از منکر به طور کامل و به عنوان یک فرهنگ بین مردم و مسئولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد جا نیفتاده و نهادینه نشده است.

** ضروت ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر
حجت الاسلام فتاح زاده بیان کرد: برخی نهادهای فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه های علمیه در زمینه ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این استان باید بیشتر تلاش کنند.
وی عنوان کرد که امام خمینی (ره) در اوایل پیروزی انقلاب دستور تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر را صادر کردند اما به دلیل مطرح شدن برخی مسائل بی پایه و اساس از جمله ترویج خشونت در جامعه تشکیل نشد.
حجت الاسلام فتاح زاده ابراز داشت: این وزارتخانه در صورت تشکیل و فعالیت همچون پلیس راهنمایی و رانندگی برای اجرای قوانین امر به معروف و نهی از منکر اقدام کرده و به طور عملی وارد عرصه می شد.
وی گفت که باید حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر وملموس تر باشد و به همین دلیل نیز هم اینک نوعی ترس بین آنها برای عمل به این 2 فریضه مهم دینی وجود دارد.

** جذب 600 خواهر برای ترویج فریضه امر به معروف
مسئول واحد خواهران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بویراحمد نیز گفت که منکرهای متعددی در جامعه وجود دارد اما بدحجابی و بدپوششی از نمونه های بارز آنهاست و عامل بروز دیگر آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز به شمار می روند.
سید فاطمه زهرا کریمی اظهار داشت:حدود 600 خواهر در 2 سال گذشته تاکنون برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در شهر یاسوج جذبشده که از این تعداد 180 نفر آموزش های لازم را فرا گرفته و در گروه های 10 نفره ساماندهی شدند.
وی افزود که سال 1394 تاکنون و در هر کدام از روزهای هفته 2 گروه از این گروه های 10 نفره با حضور در مکان های شلوغ و پرتردد شهر یاسوج اقدام به تذکر لسانی همراه با رعایت شرایط لازم می کنند.
کریمی بیان کرد: در مناسبت هایی از سال شامل دهه محرم فعالیت این گروه های 10 نفره در شهر یاسوج بیشتر می شود.
وی عنوان کرد که تابستان سال گذشته نمایشگاه امر به معروف و نهی از منکر در پارک ساحلی یاسوج دایر شد و این گروه های 10 نفره نیز با حضور مستمر در آن اقدام به تذکر لسانی کردند.
کریمی ابراز داشت: تعدادی از اعضای این گروه های 10 نفره به طور نامحسوس در بازار شهر یاسوج حضور یافته و تخلفات صنفی از جمله فروش لباس های نامناسب را به مغازه داران تذکر می دهند.
گزارشگران: حمید جهان و منصور زرگر** انتشار دهنده:
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.