به گزارش ایرنا، میزان تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد با 200 هزار تن افزایش نسبت به دولت قبل به 800 هزار تن در سال رسیده است.
بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ تأمین آب از جمله طرح سه هزار و 500 هکتاری آبیاری نوین دشت امامزاده جعفر گچساران،800 هکتاری مختار یاسوج، 300 هکتاری چاه تلخ باشت، 500 هکتاری آبلش لنده و ده‌ها طرح دیگر از خدمات ماندگار و تحول ساز این بخش است.
به گفته مسئولان و کارشناسان اقتصادی، افزایش تولید گندم، حبوبات، گل رز، شیلات و محصولات باغی ثمره جذب سرمایه‌گذاری کلان و اجرای برنامه‌های راهبردی ازجمله تقویت کشت مکانیزه در این بخش است.
افزایش 2/7 درصدی سهم اشتغال بخش کشاورزی با بیش از 20 درصد از اشتغال کهگیلویه بویراحمد از توفیقات ارزنده بخش کشاورزی استان در دولت تدبیر وامید بوده است.
جذب بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ تأمین آب و هفت هزار و 350 هکتار آبیاری نوین از دلایل افزایش تولید در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.

**اجرای 7350 هکتار زمین کشاورزی به آبیاری نوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر هفت هزار و350هکتار آبیاری نوین در این استان اجرا کرده است.
جعفر گوهرگانی اظهارداشت که هم اینک 28هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین مجهز شده است.
وی بیان کرد که برای اجرای این طرح ها افزون بر 735میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اظهار کرد که کار اجرای سیستم های نوین آبیاری در 2هزار هکتار از زمینهای این استان در دست اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت اجرای طرحهای آبیاری نوین با استفاده بجا و متعادل از این مایع حیاتی به ویژه در شرایط کم بارشی و خشکسالی اشاره کرد و افزود که اجرای هفت هزار و 350هکتار آبیاری نوین در سه سال گذشته در این استان 25میلیون و 725هزار مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب را در برداشته است.
گوهرگانی افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش علفهای هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره وری، امکان همزمان آبیاری و کود دهی را از مزایای آبیاری قطره ای بیان کرد و گفت: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

**پیش بینی تولید160 هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی تولید بیش از 160 هزار تن گندم در این استان در سال جاری را پیامد یک برنامه‌ریزی مطلوب در این بخش دانست و افزود: 70 هزار تن نیز گندم مازاد بر نیاز کشاورزان و 10 هزار تن گندم بذری امسال خریداری خواهد شد.
گوهرگانی بیان کرد که میزان تولید گندم در دولت قبل در این استان حدود 20 هزار تن بود درحالی‌که هم‌اینک تنها در شهرستان «کهگیلویه» بیش از 20 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری می‌شود که این میزان حدود 350 درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی جذب تسهیلات رونق تولید، تأمین سرمایه در گردش، ترویج کشت مکانیزه با تأمین ماشین‌آلات موردنیاز این بخش، استفاده از نیروهای فارغ‌التحصیل کشاورزی هر منطقه و آموزش‌های فنی را علت موفقیت در بخش تولید ذکر کرد.
گوهرکانی بابیان اینکه در سه سال اخیر کاهش بارندگی داشته‌ایم، افزود: با همه شرایط و کمتربودن میزان بارندگی، ظرفیت خرید گندم در کشور در سال 92 قریب به چهار میلیون تن بود و در حال حاضر این رقم فراتر از 14میلیون تن رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد که 100 درصد گندم مورد نیاز نان و شیرینی‌پزی‌های این استان در سال جاری از محل تولیدات این استان تأمین خواهد شد.

**استخدام 300کارشناس کشاورزی در کهگیلویه و بویر احمد
گوهرگانی با اشاره به استخدام 300 کارشناس کشاورزی در دولت تدبیر و امید در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با جذب این تعداد 32 مرکز ترویج کشاورزی در این استان فعال شده و توسعه این مراکز در برخی مناطق در برنامه جهاد کشاورزی است.
وی افزایش تولید مرغ از 15 هزار و 100 تن به 17 هزار و 800 تن، ظرفیت سردخانه از هفت هزار به 13 هزار تن و تولید ماهی با طرح‌های اجراشده و درحال اجرا از 13 هزار و 400 تن به 16 هزار و 500 تن در سال را از دیگر اقدام‌های خوب بخش کشاورزی کهگیلویه بویراحمد در دولت یازدهم برشمرد.

**افزایش سطح گلخانه های کهگیلویه و بویراحمد
گوهرگانی افزایش سطح گلخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد از 25 هکتار به 46 هکتار و افزاش چشمگیر محصولات این بخش را از دیگر گام‌های مؤثر برای اشتغال و تولید پایدار بخش کشاورزی این استان در سه سال گذشته دانست.
وی گفت که نرخ خرید تضمینی گندم معمولی در سال زراعی 95-96 به ازای هر کیلوگرم 13 هزار ریال، گندم دروم 13 هزار و 300 ریال، کلزا 2 هزار و 783 ریال و 10 هزار و 300 ریال تعیین شده است.
وی سطح زیر کشت گندم دیم، آبی و جو دیم و آبی در استان را نیز به ترتیب 82، 24 هزار و 200 و 30 هزار هکتار ذکر کرد و گفت که افق نویدبخشی فراروی بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

**افزایش 105 فرصت شغلی در بخش شیلات
به گفته مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 26 طرح پرورش ماهی از سال 1392 تاکنون با 105 فرصت شغلی در این استان بهره‌برداری شده است.
کورش یزدان پناه اظهارداشت که با بهره‌برداری از این طرح‌ها یکهزار و 215 تن به ظرفیت تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد اضافه شده است.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای راه‌اندازی این تعداد واحد تولیدی را افزون بر 174 میلیارد ریال اعتبار برآورد کرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد که 45 واحد تولیدی پرورش ماهی این استان هم‌اینک درمرحله آغاز ساخت و ساز و یا نیمه تمام هستند که 26 طرح آن برای دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به بانک معرفی شده‌ است.
وی اظهار کرد که این واحدهای تولیدی برای دریافت 190 میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد برای رونق تولید ماهی در نظر گرفته شده و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
یزدان پناه بیان کرد که میزان تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته، 14هزار و 700 تن بود درحالی‌که میزان تولید در سال 92، حدود 13 هزار و 400 تن بوده است.
وی اظهار کرد: هم‌اینک 200 واحد تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود 41 هزار هکتار باغ و 160 هزار هکتار زمین‌های زراعی است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:سید ولی موسوی
6162/6110/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.