به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: ایران در زمینه کاهش پدیده گرد و غبار تاکنون برنامه هایی را با دولت عراق پیگیری کرده و تفاهم نامه هایی را نیز با یکدیگر منعقد کرده اند اما ناامنی ها و شرایط سیاسی حاکم بر این کشور همسایه مانع اجرای کامل آنها شده است.
وی افزود که 12 تا 14 تیر سال جاری نخستین اجلاس بین المللی با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان سازمان ملل متحد در تهران برای مهار و مقابله با پدیده گرد و غبار برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: رفع مشکل پدیده گرد و غبار نیازمند گذشت زمان و تلاش بین المللی و فرامرزی است و ایران به تنهایی از عهده آن برنمی آید.
ابتکار گفت که عرصه های زیست محیطی ایران در سال های گذشته به دلیل برخی بی توجهی ها دچار آسیب جدی شده و بحران هایی از قبیل گرد و غبار و آلودگی هوا ایجاد شده که با اقدام های ارزنده و برنامه ریزی و مدیریت های شایسته دولت یازدهم هم اینک تا حدودی این بحران ها کاهش یافته است.
وی افزود: هدف گذاری حفاظت از عرصه های زیست محیطی در ابعاد کلان تنها محدود به قوه مجریه نیست بلکه دیگر قوا و مردم نیز باید همکاری کنند.
وی گفت که دولت بدون مشارکت مردم نمی تواند اقدام چندانی در حوزه صیانت از عرصه های زیست محیطی انجام دهد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: در دولت یازدهم 14 لایحه با موضوع محیط زیست از جمله در زمینه حفاظت از تالاب ها، هوای پاک و پدیده گرد و غبار تدوین شد که برخی به قانون تبدیل شده و تعدادی نیز در حال تبدیل شدن به قانون است.
ابتکار عنوان کرد که محیط زیست در صورت آسیب دیدن تجدید ناپذیر بوده و به همین دلیل حفاظت از آن یک اصل مهم به شمار می رود.
وی ابراز داشت: یکی از اقدام های مهم دولت تدبیر و امید در زمینه محیط زیست نگاه برنامه محور به آن در برنامه ششم توسعه و تدوین سند فرابخشی محیط زیست است که این سند می تواند دستور کار استانها باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت که در زمینه اقتصاد سبز و اشتغالزایی بدون آلودگی هوا و تخریب محیط زیست اقدام های ارزنده ای در دولت تدبیر و امید انجام شده و منشور مشاغل سبز نیز در حال تدوین است که به زودی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا می شود.
ابتکار اظهار داشت: روستائیان کشور باید در زمینه کاهش مصرف آب، کاهش فرسایش خاک و روی آوردن به کشاورزی سازگار با محیط زیست آموزش دیده و توانمند شوند.
وی افزود که باید شرایط لازم برای توسعه هر چه بیشتر طبیعت گردی در کشور و مشارکت دادن مردم و بخش خصوصی برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی بیش از پیش فراهم شود.
ابتکار بیان کرد: حق بیمه ناشی از حمله پلنگ به گوسفندان هم اینک در کشور پرداخت می شود و اجرای چنین طرحی برای یوزپلنگ، خرس و گرگ نیز در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی عنوان کرد که طرح حفاظت از گونه های جانوری به ویژه خرس به دلیل قرار داشتن در معرض تهدید انقراض به تمامی استانهای کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ابراز داشت: آیین نامه ها و ضوابط مربوط به قرق های اختصاصی در ایران انجام شده و بر اساس آن مردم با کاشت برخی گونه های گیاهی علاوه بر تامین معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی خود به حفظ محیط زیست نیز کمک می کنند.
ابتکار عنوان کرد که انتخابات پیش رو یک رویداد مهم در عرصه ملی و بین المللی است و دشمنان نیز آن را رصد و پیگیری می کنند و باید به طور سالم، آزاد و پرشور برگزار شود.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
7535/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.