به گزارش ایرنا، 20 هزار نفر از شهروندان دوگنبدان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که کارشناسان همواره راجع به خطرات آن هشدار می دهند اما شروع بازسازی این بافت فرسوده، بارقه امید را در دل مردمی روشن شد که به دلیل ضعف بنیه مالی امکان نوسازی خانه‌های خود را نداشتند.
معابر تنگ، شیب تند، بافت‌های پلکانی و خانه‌های ناایمن و نبود کمترین زیرساخت‌های رفاهی و فرهنگی افزون بر سلامتی جسمی باعث ناامیدی و فشارهای روحی به ساکنان بافت فرسوده شهر دوگنبدان شده بود.
اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان که از سال 1387 تصویب شد چندین سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما در سال گذشته به همت مسئولان با تسهیلات بانکی و مشوق‌های حمایتی اجرایی شد.
** آسیب‌های فرهنگی بافت فرسوده
یکی از ساکنان منطقه مسکونی در خیابان کیامرثی شهر دوگنبدان با اشاره به تاریکی، معابر تنگ و شیب‌های تند گفت که این مناطق علاوه بر تهدیدهایی که امکان تخریب را فراهم می‌کند از نظر آسیب‌های اجتماعی شهروندان را آزار می‌دهد.
نرگس احمدی با تقدیر از حمایت دولت و ایجاد مشوق‌های ویژه برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی بیان کرد که زنجیره‌ای بودن ضمانت‌های بانکی تسهیلات آن، امکان نوسازی خانه‌ها برای اقشار کم درآمد را فراهم کرده است.
در طرح زنجیره‌ای ضمانت، همسایه‌ها ضامن تسهیلات بانکی یکدیگر می شوند علاوه بر اینککه امکان ضمانت با سند خانه‌ها هم وجود دارد که این امر بستر نوسازی برای اقشار کم‌بضاعت را ایجاد می‌کند.
** تحقق آرزوی دیرینه مردم
یکی از ساکنان منطقه مسکونی بافت فرسوده محله سادات شهر دوگنبدان اظهار داشت که سالهاست که تصمیم داریم خانه خود را نوسازی کنیم اما توان مالی انجام این کار را نداشتیم.
احمد حسین پور افزود که وام با کارمزد پایین، حمایت‌های خدماتی مانند پروانه ساختمانی و تخریب رایگان باعث شده افراد کم درآمد بتوانند به راحتی اقدام به نوسازی خانه های خود کنند.
وی با اشاره به بازگشایی معابر، ساخت کتابخانه، فضای سبز و فرهنگسراها بعد از اجرای بافت فرسوده تصریح کرد که ارزش واحدهای مسکونی محلات فقیر نشین افزایش قابل توجه یافته است چون بیشتر زیرساخت‌های مورد نیاز در محلات مسکونی بالای شهر در محلات بافت فرسوده هم وجود دارد.

** اختصاص اعتبار برای سه هزار و 700 واحد مسکونی
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که سه هزار و 700 واحد مسکونی شهر دوگنبدان در محله‌های کیامرثی، پربالی، سادات، رادک و لبنان و هسته مرکزی شهر تا سه سال آینده با یکهزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد.
غلامرضا تاجگردون افزود که آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز ساکنان بافت فرسوده را تهدید می‌کند که مشارکت مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی ضروری است.
وی با اشاره به حادثه سال گذشته آتش سوزی در مجتمع تجاری پلاسکو تهران بیان کرد: این حوادث درس عبرتی برای ایمن سازی واحدهای مسکونی است.
** طرح احیای بافت فرسوده
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان با اعتبار بانکی یکهزار و 200 میلیارد ریال در سال 1395 شروع شد و شناسایی و تشکیل پرونده اولیه برای بافت فرسوده سه هزار و 500 واحد در دستور کار قرار گرفت.
ابراهیم فرزانه گفت: تأمین اعتبار وام بلاعوض بافت فرسوده برای کمک به آواربرداری، پروانه ساخت، تهیه نقشه و نظارت 270 میلیارد ریال بود و در همین راستا پرداخت تسهیلات در بافت فرسوده حدود یکهزار واحد در دستور کار قرار گرفت.
فرزانه بیان کرد: برای بازسازی بافت در معرض خطر شهر دوگنبدان تلاش‌های مستمری توسط مسئولان کشوری و استانی صورت گرفت که بر همین اساس مصوبه‌ای در هیات دولت تدبیر و امید به تصویب رسید.
وی ابراز داشت که براساس این مصوبه پرداخت تسهیلات بازسازی با سقف 400 میلیون ریال با سود پنج درصد و دوره بازپرداخت 15 ساله و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض در اختیار اهالی بافت فرسوده شهر دوگنبدان قرار گرفت.
**شروع عملیات اجرایی نوسازی 700 واحد مسکونی
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت که عملیات اجرایی بازسازی 700 واحد مسکونی بافت فرسوده این شهر در محله‌های سادات، کیامرثی، کوی لبنان، منطقه پربالی و رادک آغاز شده است.
روح الله عمادی افزود: یکهزار واحد مسکونی مجوز طراحی،500 واحد در مرحله تکمیل فونداسیون و 300 واحد دیگر در مرحله احداث سقف هستند.
عمادی تصریح کرد که تاکنون 200 واحد مسکونی بافت فرسوده این شهر تخریب و بازسازی شده است.
وی ابراز داشت: برای هر یک از این واحدهای مسکونی بهره برداری شده تاکنون 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است و 100 میلیون ریال دیگر در سال 1396 ابلاغ شده است.
وی بیان کرد که تخریب رایگان، جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
مساحت و سرانه کاربری اراضی بافت فرسوده در محدوده مورد مطالعه طرح شامل مسکونی 70 هزار و 832 متر مربع، تجاری و خرده فروشی 49 هزار و 19 متر مربع، تجاری و خدمات مالی و بانکی شش هزارو 723 متر مربع، تجاری و خدمات خانگی و خودرو پنج هزارو 678 متر مربع، پارک و فضای سبز 52 هزارو 372 متر مربع، اداری 15 هزار و 235 متر مربع، مذهبی و فرهنگی شش هزار و 717 متر مربع است.
** چالش‌های بافت فرسوده دوگنبدان
شهردار دوگنبدان گفت که غیر مقاوم بودن واحدهای مسکونی، تنگی معابر، پلکانی بودن ساختمان‌ها و دشواری خدمات رسانی از چالش‌های جدی بافت فرسوده در این شهر است.
اردلان زینلزاده افزود: امکان تردد خودرو در این معابر وجود ندارد و جابه‌جایی بیماران سخت جز با برانکارد امکان پذیر نیست.
وی اظهار کرد: ساماندهی سکونتگاه‌های بافت فرسوده شهر دوگنبدان نیازمند تلاش جدی دولت، مشارکت مردم و اطلاع رسانی رسانه‌های ارتباط جمعی درباره تهدیداتی که ساکنین این مناطق را تهدید می‌کند است.
شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفت خیز گچساران با 106 هزار نفر جمعیت در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.