به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، یکى از سنت‏‌هاى حسنه و مستحبات اسلامى که پس ازپیروزى انقلاب اسلامى احیا شود، سنت مبارک اعتکاف است به طوری که این سنت در طول تاریخ اسلام و ادیان آسمانى طرفدارانی داشته و در بلاد اسلامى به طور عموم و شهرهاى شیعه و مراکز حوزوى به طور خاص مورد توجه بوده است.

ماه رجب ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل، ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود و گاه اعتکاف و بندگی حق است.

در این ماه که هنگامه تحول است اعتکاف کنندگان کوی دوست با حضور در صحن و سرای دوست پله‌های سلوک را پیموده و به معبود خویش نزدیکتر می‌شوند.

معتکف روزه‌اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است و در خانه دوست سفره ای از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار از دل می‌زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می‌‌شود.

در این ماه عشاق از سفره پر فیض الهی ارتزاق می‌کنند و عطر قرآن از ژرفای دل مشام جان را می‌نوازد، اعتکاف پرورش جسم و جان‌ست و انسان آمیزه‌ای از این دو و نیازمند پرورش ابعاد وجودی خود و روح انسان نیازمند نیایش، مناجاتی شیرین، زیبا و هم کلامی عبدی ضعیف با پروردگار و معبود خویش است.

هر عبادتی جوابگوی نیازی از انسان است، نماز زنگار غفلت را از روان می‌زداید و صیقل دهنده روح و روان، روزه پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است و خمس، زکات و صدقات دمیدن روح گذشت و ایثار در وجود آدمی اما اعتکاف آمیزه‌ای از چند عبادت و فضیلت است.

عاکف روزه‌دار با حضور در مسجد و خواندن نماز سه روز را در مسجد جامع مقیم می‌‌شود و جز برای ضروریات کوی دوست را ترک نمی‌گوید و با تمرین بندگی خود را در جهاد با نفس می‌آزماید.

دختر خانم جوانی که در مسجد امام حسین(ع) دهدشت در حال اعتکاف بود اظهار داشت: دومین مرتبه‌ای‌ است که توفیق شرکت در این فریضه الهی و حسنه نصیبش شده است.

وی با بیان اینکه در اعتکاف احساسی وصف نشدنی به انسان دست می‌دهد افزود: در این سه شبانه روز ما فقط با خدا صحبت می‌کنیم.

دختران نوجوانی که در این برنامه معنوی حضور داشت با بیان اینکه امسال چهارمین مرتبه است که در اعتکاف شرکت می‌کند گفت: خیلی خوشحالم که با فراغت بال با خدای خودم راز و نیاز می‌کنم.

مهدی دانایی یکی از جوانانی که در مسجد جامع شهر دهدشت در حال اعتکاف بود با بیان اینکه دومین سال است که در این برنامه معنوی شرکت می‌کند، افزود: برنامه اعتکاف برنامه‌ای است که از لحظه شروع حال و هوای معنوی با خودش دارد و برنامه‌هایی مختلفی را انجام می‌دهیم مثل روخوامی قرآن، دعا و دیگر برنامه‌ها و هم نشینی با جوانان مومن و با ایمان که سبب می‌شود هم اطلاعات دینی ما کامل و هم سبب آرامش روحی ما شود.

رئیس سازمان تبلیغات شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: در این ایام اعتکاف در سراسر کشور و شهرستان ما جمع زیادی از زنان و مردان مؤمن و با تقوا در مساجد شهر به اعتکاف نشسته‌اند و صحنه‌های زیبا از بندگی خدا را به نمایش گذاشتند.

سید محمد حسینی طلب با بیان اینکه در شهرستان کهگیلویه 25 مسجد پذیرای معتکفان هستند، افزود: از این تعداد 20 مسجد ویژه خواهران و 5 مسجد ویژه برادران است.

وی با بیان اینکه امسال در سطح شهرستان کهگیلویه یک هزار و 700 نفر با شور و نشاط در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردند، گفت: نزدیک به 70 در از این شرکت کنندگان را معتکفان خواهر تشکیل می‌دهند.

حسینی طلب افزود: امسال از لحاظ تعداد شرکت کننده در این آیین حسنه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشتیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه در تمام مساجد جلسات قرآن برگزار می‌شود، عنوان کرد: به صورت ویژه در 15 مسجد محافل رسمی انس با قرآن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 65 درصد از شرکت کنندگان در این برنامه را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهد، گفت: روزانه برنامه‌های متنوع فرهنگی برای معتکفان در پیش‌بینی شده و همچنین از مبلغان متخصص در اعتکاف برای پاسخگویی به سوالات شرعی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مساجد ویژه بانوان با توجه به جمعیت دو خواهر طلبه به صورت شبانه روز در کنار معتکفان حضور دارند، افزود: تعداد 35 یک مبلغ دینی در کنار معتکفان مشغول فعالیت هستند.

یکی از ویژگی‌های بارزی که در اعتکاف امسال چشمگیر بود حضور تعداد زیادی از جوانان در این سنت حسنه بود که امید است این جوانان اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت ‏به خویش و خداى خویش قرار دهند و چند صباحى با خداى خود خلوت و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط و با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و امیدى بیشتر به زندگى خود ادامه دهند و خود را براى صحنه‏هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده و خود را در محضر پروردگار ببینند و از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

گزارش از امیررضا برنگ پور

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 614446
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.