به گزارش ایرنا، گرچه کاندیدهای انتخابات شهر و روستا با رویکردهای مختلف و بهره گیری از راهکارهای فضای مجازی و سایر ابزارها سعی در ربودن گوی سبقت از رقیبان خود را دارند، اما مردم نیز با ملاک‌های مختلف کاندیدهای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که به همراه دوازدهمین دوره انتخابات رئیس‌جمهوری در 29 اردیبهشت سال 96 در سراسر کشور برگزار می‌شود فرصتی برای سپردن کلید مدیریت‌ها به نمایندگانی متخصص و خدمتگذار است.
** حضور آگاهانه رسالت رأی دهندگان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که حضور آگاهانه در انتخابات شوراهای اسلامی به مدیریت کارآمد و حرفه‌ای در این استان کمک می‌کند.
سید موسی خادمی افزود که انتخاب افراد لایق، کاردان و متخصص در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ضرورتی است که رسانه‌های ارتباط جمعی برای تحقق آن تلاش بیشتری کنند.
وی از مردم خواست با توجه به نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیران دلسوز برای جبران عقب ماندگی‌ها برای انتخاب اصلح در انتخابات حساسیت بیشتری داشته باشند.
** طایفه گرایی بلای جان انتخاب اصلح
رئیس هیات نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هیات های نظارت در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف مراقب باشند که مسائل قومی و قبیله و روح طایفه گرایی حاکم بر این استان بر رفتار و تصمیم‌های آنها سایه نیندازد.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت که دامن زدن به این گونه مسائل یکی از آفت‌های جدی فرآروی توسعه استان به‌ویژه عرصه حساس انتخابات است.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی به آثار سوء فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قومیت گرایی در انتخابات اشاره کرد و گفت: قومیت گرایی به عبارتی چشم پوشی از انتخاب افراد اصلح است و این رویه ناصحیح عقب ماندگی از توسعه را به دنبال دارد.
وی، هماهنگی و تعامل مثبت هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ستاد اجرایی انتخابات در استان را اصلی ضروری و اجتناب ناپذیر در راستای برگزاری انتخابات باشکوه و قانونمند دانست و گفت: قانون حد و مرزها را مشخص کرده است.
وی با اشاره به برخی تحرکات انتخاباتی و تبلیغات زودهنگام نامزدهای احتمالی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت که بدون شک تمامی این فعالیت‌ها مورد رصد دقیق هیات های نظارت قرار می‌گیرند و در بررسی صلاحیت‌ها دخیل خواهند بود.
تاجگردون تقارن انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را یادآور شد و گفت که باید از مزایای مثبت این 2 انتخابات مهم در کشور برای تعالی و مستحکم کردن پایه‌های اقتدار و امنیتی روز افزون نظام و انقلاب بهره برد.
** استقبال از نامزدی برای انتخابات شوراها
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت که با پایان یافتن زمان نام نویسی داوطلبان انتخابات شوراها (ساعت 24 روز یکشنبه 6 فروردین)، چهار هزار و 638 داوطلب برای عضویت در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این استان نام نویسی کردند.
فتاح محمدی اظهار داشت که شمار داوطلبان حضور در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان نسبت به دور چهارم 438 نفر رشد را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد که از مجموع کل 4638 داوطلب عضویت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد 726 نفر در حوزه شهری و سه هزار و 912 نفر نیز در حوزه روستایی نام نویسی کرده‌اند.
محمدی یادآور شد که از این تعداد داوطلب 337 نفر زن و چهار هزار و 301 نفر نیز مرد هستند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که از مجموع 726 نفر داوطلب انتخابات شوراهای اسلامی در حوزه شهری 60 نفر زن و 666 تن نیز مرد هستند.
محمدی ادامه داد: از مجموع سه هزار و 912 داوطلب عرصه انتخابات شوراهای اسلامی در روستا، 227 نفر زن و سه هزار و 625 تن مرد هستند.
وی گفت که از مجموع کل 17 شهر واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی روند نام نویسی در آنها کامل شده است.
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت که از مجموع 740 روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی امکان برگزاری انتخابات در 706 مورد آن فراهم شده و 34 روستای دیگر به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد داوطلبان امکان برگزاری انتخابات شوراها را ندارند.
محمدی اظهار داشت که انتخابات شوراهای اسلامی در 34 روستایی که شمار داوطلبان آنها به حد نصاب نرسید، برگزار نخواهد شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که از این تعداد 14 روستا مربوط به شهرستان بویراحمد 18 مورد مربوط به شهرستان کهگیلویه و 2 روستا نیز مربوط به شهرستان باشت است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت حدود 700 هزار نفر دارای 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که 740 روستای آن بالای 20 خانوار است.
** شناخت کم برخی مردم از وظایف شوراها
شهردار یاسوج گفت که برخی مردم وظایف شوراها را محدود به آسفالت می دانند که نیازمند اصلاح این رویکرد است.
محمد علی جاوید افزود: ارتقای تمام شاخص‌های توسعه شهری از وظایف شوراهاست.
وی اظهار داشت: متأسفانه به رغم گذشت شانزده سال از تأسیس شوراهای اسلامی هنوز عامه جامعه و حتی متخصصان امور نسبت به این موضوع بسیار مهم بی توجه هستند و حضور شوراها را صرفاً در راستای ساماندهی امورات شهرداری‌ها و انتخاب شهردار تصور می‌کنند.
جاوید افزود: که وجود این تفکر، برخی مواقع سبب به بیراهه کشیده شدن شوراها شده و بررسی گفتمان فضای امروز و مجازی حاکم بر جامعه پیرامون مطالبه کاندیداهای شورا نیز گواه این مطلب است که همچنان این تفکر حکم‌فرماست.
شهردار یاسوج مدیریت شهری را یکی از پیچیده‌ترین مدیریت‌ها بر شمرد و گفت: پیچیدگی بیشتر این نوع مدیریت در کشور به دلیل نبود مدیریت واحد شهری است درحالی‌که شوراهای اسلامی شکل گرفته‌اند تا بخش زیادی از این خلأ قانونی را پرکنند.
جاوید تصریح کرد: در صورتی که مقوله‌هایی چون فرهنگ، آموزش، نظم و امنیت، بهداشت، سلامت، کار و اشتغال، بازار و خدمات و سایر موارد مشابه مقوله‌های بسیار مهمی هستند که شهرداری‌ها کمترین نقش را هم در ایجاد و یا کنترل آنها ندارند و این ناشی از همان نبود مدیریت واحد شهری در کشور است.
وی اظهار داشت: با این‌حال در قانون آمده است که پر کردن این خلأ از وظایف شوراهای اسلامی شهرهاست و در این خصوص شوراها وظیفه نظارتی، برنامه ریزی و مطالبه گری دارند.
وی افزود: شهروندان فهیم به دور از هرگونه گرایش‌های قومی و قبیله‌ای و جناحی و با درایت و تیزبینی و عدم توجه به شعارهای عوام‌فریبانه در روز بیست ونهم اردیبهشت سال جاری با حضور حداکثری بهترین‌ها را برای خود رقم بزنند.
** سهیم بودن رأی دهندگان در شتاب بخشی به توسعه اقتصادی
یک دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج گفت که انتخاب براساس منافع حزبی بدون در نظر گرفتن تخصص افراد در سال‌های گذشته ضربه‌های جبران ناپذیری به توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد زده است که با تغییر این رویکرد رأی دهندگان می‌توانند در شتاب بخشی به توسعه اقتصادی منطقه خود سهیم باشند.
علی شریفی قومیت گرایی را یکی از آسیب‌های جدی انتخابات به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد دانست.
شریفی از مردم خواست برای انتخاب اصلح در شوراهای اسلامی تنها به سابقه، نوع تخصص، برنامه‌های ارائه شده از سوی نامزدها توجه داشته باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به نقش شوراهای اسلامی در نظارت بر امور و توسعه عمرانی گروه‌های سیاسی و تقوام خاص نمی‌توانند بستر تحقق این وظایف باشند
گزارشگر: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.