به گزارش ایرنا، در حالیکه که براساس آمار بیش از600 هزار گردشگر برای تعطیلات نوروزی در این استان اسکان داده شده اند، بیش از نیمی از آنان گچساران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند.
این شهرستان با وجود داشتن 420 هزار هکتار جنگل و مرتع، آبشارها، چشمه سارها، جاذبه های دیدنی تاریخی و میزبانی از حرم بی بی حکیمه (س) یکی از قطب های گردشگری جنوب کشور تبدیل شده است.
**بارگاه بی بی حکیمه (س)
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان های زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش‌ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی‌عباس زندگی می‌کرده است.
براساس روایت‌ها حضرت بی‌بی حکیمه (س) در زمان امامت حضرت امام رضا (ع) به‌اتفاق برادران و خواهران احمد بن موسی (شاه‌چراغ) فضل، حسین، حیدر و خواهران حکیمه و زبیده و خدیجه از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از طریق خوزستان وارد استان فارس شده که عده‌ای به شهادت می‌رسند و بقیه ازجمله حضرت بی‌بی حکیمه (س) در کوه‌ها و دشت بهبهان و اطراف آن پراکنده می‌شوند.
بقعه متبرکه امامزاده جعفر (ع) در 15 کیلومتری شهر دوگنبدان و در جاده ارتباطی گچساران به شیراز و جاذبه های طبیعی مانند کوهساران و جنگل های بکر از دیگر مناطق گردشگری این شهرستان است.
** روستای مارین بهشت گمشده طبیعت گردی جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی است.
این منطقه به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی این روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام «ماسوله جنوب» ایران بشناسند.
اهمیت دیگر این روستا به دلیل آب فراوان و چشمه سارهایی است که تمام آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز مردم را تأمین می‌کند.
** تفرجگاه های دیل، گناوه و آبریگون
دشت های زیبای دیل، آبریگون و گناوه با طبیعت مفرح این مناطق با آب و هوای دلپذیر در این روزهای تعطیلات نوروزی میزبان شمار زیادی از طبیعت دوستان است.
دشتک دیل و قلات گناوه با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ، بنه جلوه ای بی بدیل و رنگین کمانی با شکوه از رازهای آفرینش و اوج قدرت لایزال الهی در آفرینش جاذبه های طبیعی است.
گستردن سفره های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط و علفزارهای یک دست در آن هوای مطبوع، رونق فروش غذاهای محلی چون آش دوغ، آش کارده و سوغات محلی چون روغن حیوانی، عسل، مغز بنه سفری به یاد ماندنی از طبیعت گردی در فصل بهار برای گردشگران ترسیم کرده است.
** سواحل سد کوثر
دریاچه زیبای سد کوثر، حلاوت ماهیگری آن و وجود زیرساخت های تفریحی در 60 کیلومتری غرب شهر دوگنبدان جاذبه دیگری است.
** روستای موگ
وجود آبشارها و چشمه سارها در سایه سار درختان بلوط و بنه در کنار بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) روستای موگ در شهرستان گچساران آب و هوای دلپذیر و بهاری، بوی دل انگیز گل بوته‌های پونه در کنار چشمه سارهای همیشه جاری و زنان و مردانی با پوشش لباس‌های محلی جلوه‌ای از طبیعت بکر و زیبایی های شهرستان گچساران است.
بنابر روایات امامزاده اسماعیل (ع) از فرزندان امام جعفر صادق (ع) است.
** چهار طاقه خیرآباد یادگار شکوه تمدن ایرانی
چهارطاقه خیرآباد یادگار دوره ساسانی در معماری به کالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی، متشکل از چهار پایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق دار گفته می شود.
چهارطاقه را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده اند.
چهارطاق یک نقشه مربع دارد و عناصر اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از، یک جرز در هر یک از چهار گوشه نقشه مزبور، چهار قوس که چهار جرز را به هم متصل می کند، یک گنبد که به کمک یک گوشواره در بالای قوس ها ساخته می شود و یک درگاه که در هر یک از چهار ضلع بنا پس از خاتمه کار به وجود می آید.
هر چهار پایه و چهارطاق این بنا سالم هستند.
مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بنا، سنگ، گچ و لاشه است که در طول صدها سال گنبد بزرگ و حجیم بنا را حفظ کرده است.
چهارطاقی خیرآباد با چهار فیل گوش پوشیده و طاق روی آن احیا شده است علاوه براین بنا، در اطراف آن تأسیسات دیگری نیز دیده می شود.
فرماندار گچساران گفت: 370 هزار نفر گردشگر در تعطیلات نوروزی سال جاری تاکنون در این شهرستان اقامت کرده اند.
عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) با بیش از 120 هزار زائر دارای بیشترین آمار اقامت گردشگران از ابتدای تعطیلات نوروز 96تاکنون در شهرستان گچساران بوده است.
وی بیان کرد: بیش از 57 هزار و 500 نفر در تعطیلات نوروز تاکنون در مناطق گردشگری دشتک دیل و قلات گناوه این شهرستان اقامت داشته اند.
رحیمی عنوان کرد: بیش از 44 هزار مسافر نوروزی در این مدت در منطقه خیرآباد و لیشتر گچساران که به عنوان بخشی از پیشینه تاریخی و فرهنگی این شهرستان است، اقامت کردند.
وی ابراز داشت: گچساران با تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از اوایل اسفند 95 خود را آماده حضور چشمگیر مسافرانی کرده که این شهرستان را برای مسافرت برگزیده اند.
پل خیری محمدخان، چهارطاقی خیرآباد و کوشک گودنگون از آثار تاریخی برجسته دوره ساسانی در شهرستان گچساران است
حرم بی بی حکیمه (س)، بارگاه امامزاده جعفر (ع)، باغ فردوس، دشتک دیل، قلات گناوه، آبشار کیوان لیشتر، سد کوثر، آبشار رودبال، آبشار هرجون و روستاهای موگ، کوشک گودنگون و مارین همه ساله میزبان هزاران نفر گردشگر نوروزی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت که برپایی آئین اختتامیه بازی های بومی و محلی مشک و ملار و جشن نوروزگاه از برنامه های امسال برای ایجاد محیطی شاد و مفرح برای گردشگران بود.
هومن عنایی بیان کرد که هزاران نفر از گردشگران در روستای سراب ننیز در جشن مشک و ملار با آئین های سنتی مردم گچساران آشنا شدند.
وی بیان کرد که جشن نوروزگاه نیز پنجشنبه دهم فروردین در بوستان لاله شهر دوگنبدان برگزار خواهد شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت که 750 زائر خارجی از کشورهای عراق، کویت و امارات از 28 اسفند 1395 تا امروز /چهارشنبه/ به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) مشرف شدند.
فرزین بهمنی آزاد اظهار داشت که 50 زائر کویتی نیز از بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) در 15 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران دیدن کردند.
بهمنی آزاد گفت که در یک ساله گذشته بیش از یک میلیون زائر داخلی از سراسر ایران اسلامی و کشورهای خارجی به زیارت حضرت بی بی حکیمه (س) آمدند.
وی تعداد زائران خارجی بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) در این مدت را پنج هزار نفر برآورد کرد.
بهمنی آزاد افزود: بقعه متبرکه بی بی حکیمه خاتون (س) و بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) با امکانات اسکان و خدمات رفاهی آماده پذیرایی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
وی بیان کرد: برپایی طرح آرامش بهاری شامل مسابقات فرهنگی، مشاوره های دینی و مشاوره درباره وقف و برپایی سفره هفت سین نوروزی همزمان با تحویل سال نو از برنامه های فرهنگی در حال اجرای در این جاذبه گردشگری مذبی است که با استقبال زائران روبه رو شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت که این طرح از 28 اسفند سال 1395 آغاز شده و تا 15 فروردین ادامه دارد.
وی، همچنین از استقرار 10روحانی کارشناس و مبلغ دینی در ایام تعطیلات نوروز در حرم بی بی حکیمه (س) و بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) خبر داد و گفت: برگزاری نماز جماعت و بازگو کردن احکام دین در دستور کار مبلغان اعزامی قرار دارد.
شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در مسیر جاده ارتباطی بنادر جنوبی کشور و کاروان های راهیان نور قرار دارد.
دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.