سفره های زیرزمینی موجود در ۱۵ دشت کهگیلویه و بویراحمد در طول بیش از یک دهه خشکسالی سال های گذشته شاهد افت میانگین ۱۲ متری بود.

در برخی از دشت های این استان مانند امامزاده جعفر  40 متر افت سفره های زیرزمینی گزارش شده است.

کهگیلویه و بویراحمد دومین سال زراعی متوالی ترسالی را سپری می کند.

خدابخش جنگلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان آب از طریق ذخیره سازی روان آب های حاصل از بارندگی های سال زراعی جاری به سفره های زیرزمینی کهگیلویه وبویراحمد تزریق شده است.

وی بیان کرد: ۱۶۰میلیون متر مکعب روان آب در بارندگی سال زراعی از طریق سازه های آبخیزداری استان ذخیره شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:از سال ۱۳۷۰ تاکنون۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب سازه آبخیزداری  شامل سازه های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی در استان احداث شده است.

جنگلی ابراز داشت: کنترل سیلاب،ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها از دیگر مزایای بارندگی های امسال در این استان بوده است.

وی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

میانگین بارندگی کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹(اول مهر) تاکنون ۵۷۰میلیمتر گزارش شده است درحالی که میانگین بلند مدت در این استان ۵۴۲.۸ میلیمتر ثبت شده است.

میانگین بلند مدت بارش باران در ایستگاه های هواشناسی یاسوج،سی سخت، دهدشت و امامزاده جعفر بیشتر از میانگین بلند مدت و در ایستگاه های دوگنبدان و لیکک نزدیک به نرمال گزارش شده است.

میزان بارش باران امسال در ایستگاه دهدشت۱۲درصد،یاسوج۹ درصد،سی سخت۱۰ درصد،امامزاده جعفر۲ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت و در ایستگاه های دوگنبدان ولیکک به ترتیب هفت و سه در صد کمتر از میانگین بلند مدت است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.