خدابخش جنگلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح به حجم هفت هزار و ۱۰۰ متر مکعب با هدف ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کنترل فرسایش خاک اجرا می شود.

وی بیان کرد: پیمانکار طرح آبخیزداری منطقه ده بزرگ باشت مشخص شده و هم اکنون عوامل اجرایی در حال دریافت کد سلامت هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: کد سلامت به منظور رعایت پورتکل های بهداشتی پیشگیری از سرایت بیماری کرونا اخذ می شود.
جنگلی تاکید کرد: عملیات اجرایی این طرح به زودی آغاز می شود. 

وی همچنین از پیش بینی ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای هشت طرح آبخیزداری دیگر در استان خبر داد.

وی عنوان کرد: این طرح ها در منطقه لیشتر گچساران،پشت کوه باشت،دشتروم،سپیدار و زیلایی بویراحمد، کلایه و چنگلوا در شهرستان کهگیلویه اجرا می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد حجم عملیات پیش بینی شده در این طرح ها را ۱۲ هزار و ۷۰۰ متر مکعب برآورد کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و۵۰۰ هزار متر مکعب است.

خدابخش جنگلی اظهار داشت: حجم عملیات خاکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر تاکنون نیز ۳۲۰ هزار متر مکعب برآورد می شود.

وی عنوان کرد: اجرای این سازه های باعث سالیانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و کنترل چهار میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود.

جنگلی میزان تقویت سفره های آب زیرزمینی با سازه های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در هر سال را ۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

میانگین بلند مدت سالیانه کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۲ میلیمتر است

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.