خدابخش جنگلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبار از محل بودجه صندوق توسعه ملی برای این تعداد پروژه  آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: ۱۷ طرح آبخیزداری با حجم ۳۰ هزار متر مکعب به صورت عملیات مکانیکی (سنگ ملاتی) انجام خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از در دست اجرا بودن هفت پروژه  آبخیزداری در استان خبر داد.

جنگلی عنوان کرد: امسال ۱۵ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح ها اختصاص یافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حجم این هفت طرح چهار هزار متر مکعب است ادامه داد: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها به طور میانگین ۳۵درصد است.

جنگلی عنوان کرد: حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است.

وی بیان کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌هارا ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن عنوان کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.