فرهام جلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این طرح از طریق محلول پاشی با آفت جوانه خوار بلوط مبارزه می شود.

وی اظهار داشت:طرح مبارزه بیولوژیکی با آفت جوانه خوار بلوط در ۳۵۰ هکتار دیگر از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است که پس از بارندگی های بهاره انجام می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۷۰۰ میلیون ریال برای اجرای این طرح ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

جلیلی عنوان کرد: پایش ۱۷ هزار هکتار جنگل برای انجام مبارزه بیولوژیک با آفت جوانه خوار بلوط در استان پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: پس از شناسایی جنگل های آسیب دیده برای مبارزه بیولوژیک با آفت جوانه خوار بلوط اقدام خواهد شد.

جلیلی گفت:این آفت با نام علمی Tortrix viridana Lیا پروانه جوانه خوار بلوط یکی از مهمترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می کند.

شیوع این آفت از ۱۰ سال پیش در جنگل‌های بلوط زاگرس آغاز شده است.
فعالیت آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا اواخر خرداد است.
لاروهای پروانه جوانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه بازشده بلوط شده که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار عاری از برگ می‌کند.
جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از ۶ میلیون هکتار وسعت دارد.
۱۶ استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که این محدوده تأمین‌کننده ۴۰ درصد آب کشور است و ۳۸ درصد جمعیت عشایر کوچ‌نشین ایران را در خود جای داده است.
کهگیلویه و بویراحمد یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مرتع و بقیه جنگل است.
این استان با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، کمتر از یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.