حسین لایقی مطلق روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با توجه به اینکه ملخ های صحرایی به استان های جنوبی کشور چون بوشهر و فارس در همسایگی کهگیلویه و بویراحمد هجوم آورده است احتمال حمله ملخ ها به شهرستان های گرمسیری استان به ویژه گچساران،باشت و بهمئی وجود دارد.

وی بیان کرد: نشست ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد با موضوع مقابله با ملخ های صحرایی روز گذشته با حضور دستگاه های اجرایی متولی تشکیل شد و براساس مصوبات این ستاد از روز چهارشنبه هفتم اسفند موضوع پایش مراتع در استان با کمک نیروهای بسیجی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای خرید تجهیزات سم پاشی و سم در نشست بحران پیش بینی شده است.

لایقی مطلق گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان از پاییز امسال در استان شروع شده تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های گچساران،باشت و بهمئی در برابر این آفت با مشارکت کارشناسان و نیروهای داوطلب پایش شده است.

وی اظهار داشت: بی بی حکیمه،لیشتر، امامزاده جعفر،سرابننیز و پشتکوه از مهمترین مناطق پایش شده پاییز امسال در استان هستند.

وی از کشاورزان نیز خواست در صورت مشاهده ملخ های صحرایی مراتب را به جهاد کشاورزی گزارش کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیش از این در مرحله نخست ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع و مراتع استان در گچساران، باشت، بویراحمد، کهگیلویه و سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد پایش و  در۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز کار مبارزه با آفت ملخ انجام شده بود.

ملخ‌های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند: تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.