انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد وارد حساس ترین مرحله شده است. به دلیل یکدستی فکری اکثریت نامزدهای تایید صلاحیت شده ،تفکر سیاسی کارکرد خود را در این انتخابات از دست داده و معیارهایی که تا پیش از این انتخابات ضد ارزش محسوب می شدند تبدیل به ارزش شده اند.

یکی از مسائلی که پیش از انتخابات همواره توسط رسانه ها و حتی اقشار روشنفکر جامعه مورد انتقاد قرار می گرفت و اغلب با تیترهای احساسی «رژه خودروهای شاسی بلند مدیران در مناطق محروم» بر روی خروجی رسانه ها  قرار می گرفت این روزها به شاخص و معیاری برای بیان میزان مقبولیت نامزدهای انتخابات مجلس تبدیل شده است.

رسانه های استان در هر طیف و جناحی پر از تیترهای هیجانی و احساسی « کارناوال چند کیلومتری خودروهای فلان نامزد» و «استقبال باشکوه مردم فلان منطقه از فلان نامزد » شده اند و مخاطبان را دعوت می کنند که با تماشای تصاویر این کارناوالها به نامزدهای مورد نظرشان بپیوندند.

هر نامزد علاوه بر آدم های موبایل به دست، ده ها عکاس و خبرنگار را به خدمت گرفته تا با هلی شات و دوربین های آنچنانی شمار دقیقی از تعداد خود روها وتعداد ردیفها به جامعه ارایه دهند که مبادا از کورس رقابت جا بمانند.

هر تصویری که بیرون می آید مخاطب فکر می کند همه مردم شهر برای مشایعت یک نامزد انتخابات جمع شده اند اما ساعتی بعد تصویر کارناوال دیگر رقبا نشان می دهد خودروهای حامی بیش از آن چیزی است که بتوان حسابشان کرد.

کارناوال ها تخلف محرز انتخاباتی است

با این حال فرماندار بویراحمد می گوید ایجاد کارناوال تخلف محرز انتخاباتی است که در قانون نیز به صراحت مطرح شده است.

شاهرخ کناری می افزاید: جو استان قبیله ای است و از گذشته مرسوم بوده که نامزدها با همراهی کاروان هایی بزرگ از حامیانشان به شهرها و روستاها می رفتند و معمولا این کاروانها باعث ایجاد شور انتخاباتی در شهرها و روستاهای استان شده است.

وی یادآوری می کند: اگر این کاروان و کارناوال های مزاحمتی برای مردم ایجاد کنند و یا باعث آزردگی خاطر ، به هم خوردن آرامش مردم و یا بر هم خوردن امنیت شود به عنوان تخلف محرز انتخاباتی بلافاصله با آن برخورد می شود.

البته مشکلات تنها به کارناوال ها محدود نمی شود. از آنجایی که استان کوچک و تعداد رسانه هایش  هم زیاد است هر گونه تحرک نامزدها  را در دیوارهای شیشه ای در معرض دید می گذارد  آنچنان که از شروع تبلیغات هر روز این استان موضوعی برای قرار گرفتن در صدر اخبار انتخاباتی کشور داشته است.

در یک شهر ترقه و فشفشه هایی در حد المپیک آسمان را روشن می کند و در سوی دیگر هفت دست ساز و نقاره نواخته می شود.این طرف یکی سر کلاشینکف را رو به آسمان داده و در میان انبوه جمعیت دست را روی ماشه نگه داشته و اگر سلاح امانش بدهد به این زودی ها تیر اندازی را متوقف نمی کند.آن یکی گاو قربانی می کند و دیگری قرمزی خون شتری را که برایش قربانی کرده اند معیار برتری می داند.

یکی در ورزشگاه سفره ای پهن می کند که هر کسی با دیدنش انگشت حیرت به دهان می گیرد و  حامیان آن یکی از خیال آسوده خود برای پیروزی می گویند و پولی که برای خرید رای کنار گذاشته اند. رسانه هایی که تا قبل از انتخابات دم از اخلاق می زدندحالا یک سویه و بدون ترس در حمایت از نامزدها می نویسند و اثبات می کنند که هر رفتار نامزدها حق و غیر از آن ناحق است.

 اقدامات نامزدهای انتخابات و حامیان زیر ذره بین قانون 

در این میان دستگاه قضا نیز با جدیت فعالیت نامزدهای انتخابات و حامیان آنها را در فضای مجازی و واقعی رصد  و قبل از فراگیر شدن هر تخلف و یا بدعت فرهنگی با متخلفان برخورد می کند.آنچنان که معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: افرادی که در شهرستان کهگیلویه برای برای خرید رأی بنزین رایگان به مردم می دادند، شناسایی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

سید عیسی حسنی افزود: افراد مذکور، عوامل وابسته به یکی از نامزدهای انتخابات مجلس بودند که مبادرت به تهیه حواله و دادن بنزین رایگان به برخی افراد برای خرید و فروش رأی کرده بودند.

وی افزود: همچنین هشت نفر از افرادی که در شهرستان های استان در استقبال از نامزدهای انتخاباتی اقدام به تیراندازی کرده بودند، شناسایی شده اند و تاکنون سه تن از آن ها دستگیر شده اند.

حسنی گفت: این افراد در شهرستان های مختلف استان از جمله  دنا، بخش های کبکیان و دیشموک اقدام به تیر اندازی در مراسم استقبال از نامزدها کرده بودند.

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: خط قرمز دستگاه قضایی امنیت و آسایش عمومی است و از مردم استان خواهانیم که در برقراری نظم و امنیت خادمان خود را در دستگاه های قضایی ، امنیتی و انتظامی یاری کنند.

نادیده گرفتن شعور انتخاباتی در محاسبات

به رغم همه این اقدامات که باعث شده تاکنون کهگیلویه و بویراحمد یکی از پرشورترین استانها برای رفتن به پیشواز انتخابات باشد اما به نظر می رسد نامزدها در برخی محاسبات خود شور مردم را با شعور انتخاباتی اشتباه گرفته اند.در واقع نامزدها تصور می کنند با دعوت جامعه به سطحی نگری می توانند آنها را از تعقل خالی کرده و به پای صندوق رای بکشانند.

در حالی که  وقتی در فضای عاری از هیجان با مردم عادی صحبت می شود  تازه معلوم می شود آنان که اشتباه محاسباتی عمیقی دارد نامزدها هستند که مردم را دست کم گرفته اند.

یکی از بزرگان خانواده ای در دشتروم می گوید: ما ۷ برادر هستیم که هر کدام یکی از نامزدهای انتخابات مجلس را حمایت می کنیم و بعد هم با خنده می گوید تمامی نامزدها به خانه من و برادرانم آمده اند و هر بار هم رسانه هایشان می گویند فلان طایفه با فلان نامزد بیعت کرده اند.

آقای ظ. ن ادامه می دهد: در گذشته یکی از اشتباهات ما این بود که خود و طایفه مان را وقف یک نامزد می کردیم و بعد از انتخابات اگر شکست می خوردیم کاملا نادیده گرفته می شدیم و اگر پیروز می شدیم هم کلی دشمن برای خودمان می تراشیدیم.

خانم ف. پ از دهدشت هم می گوید: نامزدها فکر می کنند رای ما را با پول می خرند. هر کدام می گوید پول بگیر رای بده قبول می کنم اما به هر کس دلم خواست رای می دهم.

این زن خانه دار ادامه می دهد:آیت الله ملک حسینی خدا بیامرز چند سال پیش گفت پولها را بگیرید بخورید از شیر مادر حلالتر است و به هر کس دلتان خواست رای بدهید.

یکی از خانم هایی که در لوداب در مسیر کارناوال ها اسفند دود می کند هم می گوید: من برای تمام نامزدها این کار را انجام می دهم. طرفدارانشان معمولا انعامی می دهند که می توانم آن را برای فرزندانم خرج کنم.

زری. آ - یادآوری می کند ساده نیستم که برای پولی که می دهند رای بدهم. اگر حق خودم و بچه هایم خورده نشده بود نباید اینجا اسفند دود می کردم و اگر کسی هم پولی می دهد یا کمکی می کند وظیفه اش است .

یک از مردانی که در مارگون جلوی یکی  از مغازه ها نشسته نیز می گوید: به بچه هایم گفته ام هر کس برای رای به در خانه آمد بگویید چشم و با کسی بحث نکنید.

آقای حجت اله. ا ادامه می دهد: اینها در انتخابات یاد ما می افتند فکر می کنند ما متوجه رفتارشان نیستیم حقشان است که مثل خودشان با آنها رفتار کنیم.

وی می افزاید: به فرزندانم گفته ام وقتی انتخابات تمام شد به نامزد پیروز تبریک بگویید ادعا کنید رایتان را به خودش داده اید.

البته در این میان افرادی هم هستند که می گویند همه زندگی خود را برای حمایت از یک نامزد می گذاریم و از مطرح کردن این حمایت هم ابایی نداریم اما بیشترین طرفداران نامزدها را کسانی تشکیل می دهند که هنوز و چهار روز مانده به انتخابات در اینکه به چه کسی رای بدهد تردید دارند. زیرا آنچه از نامزدها دیده اند ظاهر و پوسته ای است که مردم خوب می دانند دوامش تا روز انتخابات است و پس از آن ارزشی ندارد.

در نتیجه بسیاری مترصد فرصت هستند تا جو جامعه را بسنجند و در روز دوم اسفند نامی را به صندوق بیندازند که پیروزی اش قطعی باشد نه آنکه کارناوال بیشتری دارد و آدمهای بیشتری اطرافش جمع شده اند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که در حال حاضر ۸ کاندیدا در سه حوزه انتخابیه برای تکیه بر این صندلی ها رقابت تنگاتنگی دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.