به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز چهارشنبه در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: ترمیم و بازسازی تابلوی تصاویر یک هزار شهید این استان تا پایان امسال و ۸۸۰ شهید نیز در سال آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: اصول مهمی شامل تنوع، زیبایی، جذابیت و سنتی نبودن در ترمیم و بازسازی تابلوی تصاویر شهدای کهگیلویه و بویراحمد رعایت شود به گونه ای که یک کار اساسی، آبرومندانه و ماندگار باشد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یک کمیته با حضور بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه فتح، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و ۱۷ شهرداری این استان برای جانمایی مناسب تابلوی تصاویر شهدای استان هنگام نصب در میادین و بلوارها تشکیل و فعال شود.

فیلی عنوان کرد: سال آینده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و سال ۱۴۰۰ نیز ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد برای تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس این استان اختصاص می یابد.

وی ابراز داشت: فرهنگ نگهداری اسناد، مدارک و مستندات در تمامی زمینه ها از جمله حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد چندان مطلوب نیست.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه های اجرایی این استان ملزم به ارائه اسناد، مدارک و مستندات با موضوع نقش خود در دوران هشت سال دفاع مقدس برای کمک به تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان هستند.

فیلی خواستار تولید انواع آثار هنری فاخر، باکیفیت و اثرگذار در مورد فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت از سوی صداوسیما و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و انتشار آنها در فضای مجازی شد.

وی اظهار داشت: هزینه های مورد نیاز در این زمینه از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأمین و پرداخت می شود.

فیلی افزود: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد اقدام به نصب تندیس شهدای دانش آموز این استان در مدارس تازه تأسیس در مناطق شهری و روستایی استان کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: لازم است که ترمیم و بازسازی تابلوی تصاویر شهدای این استان بر روی فلز انجام شود زیرا عمر، مقاومت و دوام بیشتری نسبت به فلکس دارد.

سید منصور موسوی اظهار داشت: بیمارستان اعصاب و روان سلمان شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد که مختص جانبازان است ۲ مشکل اساسی شامل کمبود پزشک متخصص و آمبولانس دارد که انتظار می رود مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی استان برای رفع آنها اقدام کنند.

وی افزود: سال گذشته هشت میلیارد ریال اعتبار ملی برای تجهیز بیمارستان سلمان شهر یاسوج جذب و هزینه شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برخی از والدین، همسران و فرزندان شهدای این استان اقدام به ساخت حسینیه در منزل مسکونی شهید خود کرده اند و هم اینک نیز ۴۳ مورد از آنها در استان موجود است. 

موسوی عنوان کرد: این حسینیه ها مکان هایی مناسب برای انجام انواع فعالیت های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی هستند و باید بیش از پیش در کهگیلویه و بویراحمد رونق یافته و زمینه حضور روزافزون قشرهای مختلف مردم استان به ویژه نسل جوان در آنها فراهم شود.

وی ابراز داشت: تعداد شهدای دانش آموز کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس ۴۴۶ نفر است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت: یادواره شهدای دانش آموز این استان با عنوان «لاله های روشن» ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ و همزمان با سراسر کشور در مدارس این استان با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان برگزار می شود.

موسوی اظهار داشت: تندیس شهدای دانش آموز کهگیلویه و بویراحمد با اولویت مدارس شاهد و مدارسی که بیشترین اعزام دانش آموز و معلم به جبهه ها را داشته اند، به زودی تهیه و نصب می شود.

وی افزود: میانگین ساماندهی گلزار شهدا در کشور ۷۵ درصد و در کهگیلویه و بویراحمد نیز ۹۳ درصد است که تلاش، همت و توجه جدی مدیران اجرایی این استان به چنین موضوع مهمی را نشان می دهد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سال گذشته ۶۰ گلزار تک مزاری این استان با اعتباری افزون بر هشت میلیارد ریال ساماندهی شد.

موسوی عنوان کرد: مجتمع توانبخشی ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج مرکز این استان در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع در حال ساخت است و ۵۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز داشت: عملیات اجرایی این مجتمع از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و پیش بینی می شود که سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

موسوی گفت: امسال ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۳۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای ساخت این مجتمع اختصاص داده شد و برای تکمیل کامل آن نیز به حدود ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دانشنامه دفاع مقدس این استان تا پایان سال ۱۴۰۰ در ۲ جلد ۵۰۰ صفحه ای تهیه، تدوین و منتشر می شود.

سرهنگ امیرعباس آسمند اظهار داشت: امسال ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد برای تهیه و تدوین این دانشنامه اختصاص یافت اما تاکنون هیچ مبلغی از آن جذب نشده است.

وی افزود: این دانشنامه یک کار جامع و کامل علمی، تحقیقی، پژوهشی، مستند و بدون اغراق در مورد نقش کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس است و می تواند منبع مناسبی برای استفاده محققان، دانشجویان و دستگاه های مختلف اجرایی استان باشد.

کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس یک هزار و ۸۸۰ شهید، ۳۱۷ آزاده و افزون بر ۹ هزار جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.