سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان حین گشت و کنترل منطقه آزاد شهرستان بویراحمد یک نفر متخلف را به همراه ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی دستگیر کردند. 

وی افزود: این شکارچی با استفاده از یک رشته تور، این تعداد قطعه پرنده سهره را به صورت زنده شکار کرده بود که در پی گشت و هوشیاری محیط بانان شهرستان بویراحمد و یگان حفاظت محیط زیست استان، شناسایی و دستگیر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بویراحمد تصریح کرد: از این متخلف، تعداد ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی و تعدادی ادوات شکار از جمله قفس تور کشف و ضبط شد. 

 هاشمی بیان کرد: محیط بانان با پایش مناطق عرصه را بر سودجویان خواهند بست و به صورت شبانه روز مناطق را رصد می کنند و با هرگونه شکار و صید به شدت و مطابق با قانون برخورد می کنند. 

وی عنوان کرد: تمامی این پرنده ها پس از کشف، با تایید دامپزشک و اطمینان از سلامتی آنها در دامان طبیعت رهاسازی شدند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست بویراحمد ابراز داشت: برای متخلف پرونده ای تشکیل و به همراه آلات مکشوفه برای اعمال قانون به مراجع قضایی ارسال شده است.

هاشمی تاکید کرد: جریمه حقوقی شکار و صید هر قطعه پرنده سهره ۲ میلیون ریال است که باید به حساب خزانه دولت پرداخت شود.

سهره از راسته گنجشک سانان، دارای حدود ۱۴ سانتیمتر طول و سرش به رنگ قرمز روشن یا سیاه و سفید و دمش سفید است و گونه طلایی به دلیل برخورداری از صدای آهنگین و سیمای زیبا، مورد توجه متخلفان حیات وحش است و بعد از زنده گیری، برای نگهداری در قفس به فروش می رسد.

وجود ۳۰۸ گونه مهره دار و ۲۲۰ گونه پرنده ، ۲۷ گونه پرنده شکاری و ۴۴ گونه گیاهی اندمیک به مناطق حفاظت شده محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شرایط ویژه ای بخشیده است.

خرس قهوه ای، گراز، گرگ، روباه، پلنگ ، موش کور، خرگوش، سنجاب جنگلی، سمور، خفاش، راسو، جوجه تیغی، گوزن زرد ایرانی، عقاب طلایی، کل و بز و روباه از جمله گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد هستند.

هفت منطقه حفاظت شده دنا ، دنای شرقی ، خاییز سرخ ، خامی ، دیل ، سولک و سیوک در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن مناطق حفاظت شده، پارک ملی، شکار ممنوع متنوع در مناطق سردسیری و گرمسیری بافت ۸۰ درصدی کوهستانی یکی از زیستگاه های مهم گونه های جانوری حیات وحش از جمله کل و انواع پرندگان نادر است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.