اقبال حمیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره کل طبق کنوانسیون تنوع زیستی مبنی بر مقابله با سوء تاثیرات گونه های مهاجم و غیر بومی بر تنوع زیستی به صورت جدی با هر گونه خرید و فروش گونه های حیات وحش مقابله می کند.
وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز، عده ای افراد فرصت طلب و سودجو در برخی مناطق اقدام به خرید و فروش غیرمجاز گونه های جانوری مانند مار، سمندر، لاک پشت در کنار ماهی قرمز می کنند اضافه کرد: بر اساس این کنوانسیون و مواد 7 و 10 قانون شکار و صید، خرید و عرضه تمامی این گونه ها ممنوع و با متخلفان به شدت برخورد می شود.
حمیدی افزود: بر این اساس ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره کل در این ایام به گشت و نظارت مستمر بر مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی های سطح استان اقدام می کنند و درصورت مشاهده هر گونه تخلف ، ضمن ضبط جانوران وحشی و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد خاطی و سودجو براساس قوانین و مقررات برخورد می کنند.
وی گفت: برخورد با عرضه گونه های مهاجم مانند ماهی گوشتخوار زبرا و لاک پشت پشت قرمز به شدت در حال انجام است و ماموران پس از کشف و ضبط به دلیل آنکه به شدت محیط زیست و زیستگاه های استان را به خطر می اندازند آنها را معدوم سازی می کنند.
وی از شهروندان خواست از خرید جانواران وحشی خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سامانه تلفنی 1540 و یا ادارات محیط زیست اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر به فرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.
3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.