پیست اسکی کاکان با بارش نخستین برف در اواخرفصل پاییز و تدام بارش برف در زمستان یکپارچه پوشیده از برف می شود به گونه ای که در زمستان ارتفاع برف در این پیست به حدود یک متر می رسد.

آسمان آبی، برف سپید، تلالوء نور خورشید و وجود چشمه های خروشان در  زیر برف بر زیبایی هر چه بیشتر پیست اسکی کاکان افزوده است .

پیست اسکی کاکان از مهم ترین پتانسیل های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می آید و سرمایه گذاری در این منطقه می تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در  شهرستان بویراحمد  منجر شود.

این پیست نزدیکترین پیست اسکی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور است و به همین دلیل شرایط منحصر به فردی برای سرمایه گذاری بیشتر دارد.

 پیست کاکان در سال ۱۳۷۳ با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال ۸۴ امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و ۲ دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت. 

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در آخرین بازدید مسئولان استانی از پیست کاکان بر این باور بود که این پیست قابلیت تبدیل شدن به جاذبه ای گردشگری در چهار فصل را داراست و می توان با تجهیز آن به امکاناتی همچون پیست اسب سواری، زمین های بازی متنوع (هاکی) و دیگر امکانات لازم، زمینه استقبال گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورد.

پیست اسکی کاکان از نظر کارشناسان حوزه گردشگری به عنوان سرمایه ای خفته و ظرفیتی پنهان در شهرستان بویراحمد است و آنگونه که باید به آن توجهی نشده و می طلبد با تشویق سرمایه گذاران و ساخت مجتمع های تفریحی اقامتی زمینه جذب گردشگر را در آن فراهم کرد.

کمبود امکانات و نبود زیرساخت های لازم بهداشتی و نبودن پارکینگ که خیل عظیم گردشگران را در گره های ترافیکی رنج می دهند ، دست به دست هم می دهند تا مسافران را خسته و رنجور کنند اما مسئولان ذیربط می توانند این مشکلات را با برنامه ریزی مناسب و اصولی رفع کنند.

پیست اسکی کاکان معطل ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار است

رئیس هیات اسکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکل اصلی موجود در پیست اسکی کاکان نبود ماشین برفکوب برای آماده کردن این مکان برای اسکی بازان است.

علی اسد پور افزود: پیست اسکی کاکان دارای یک ماشین برفکوب بوده اما نیاز به تعمیر دارد و هزینه مورد نیاز آن ۶۰۰ میلیون ریال است که تاکنون هیچ مبلغی از سوی هیچ نهادی به آن اختصاص داده نشده است.

وی بیان کرد: امسال برف به میزان لازم باریده و بالابر و دیگر امکانات لازم فراهم شده است این در حالی است بدون وجود ماشین برفکوب نمی توان در این مکان به اسکی پرداخت.

اسد پور عنوان کرد: تاکنون سه گروه برای تعمیر این دستگاه اقدام کرده اند اما تا مبلغ تعمیر آن فراهم نشود، کسی حاضر به تعمیرش نیست.

رئیس هیات اسکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: موتور اسنومبیل نیز برای این مکان برای مواقع بحران و حمل مصدوم ضروری است (خودرویی موتوری است که برای حرکت در برف ساخته شده‌است).

وی بیان کرد: این موتور در پیست اسکی کاکان موجود است اما باید تعمیر شود و هزینه مورد نیاز آن حدود ۱۵۰ میلیون ریال است.

اسد پور تصریح کرد: نبود پارکینگ، وصل نبودن گاز( گاز کشی انجام شده اما هنوز به شبکه اصلی وصل نشده است)، نبود آب برای راه اندازی رستوران از دیگر مشکلات موجود پیست اسکی کاکان است.

پیست اسکی کاکان ساماندهی می شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ساماندهی این پیست، گفت: امسال بیش از پیش کار ساماندهی و تجهیز پیست اسکی کاکان در دستور کار قرار گرفته است.

مجید صفایی افزود: نشست هایی با هیات اسکی کشور برگزار خواهد شد تا در خصوص تامین تجهیزات و امکانات مناسب در آن تصمیم های لازم گرفته شود.

وی بیان کرد: این پیست در فصل زمستان میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است و بدون تردید توسعه و تجهیز آن  به واسطه جذب گردشگر در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه بسیار موثر خواهد بود.

صفایی عنوان کرد: به منظور توسعه توریسم و گردشگری و همچنین معرفی ظرفیت های استان به ویژه پیست اسکی کاکان جشنواره برفی در این منطقه با قوت بیشتری نسبت به سال های گذشته برگزار خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی زمینه را برای جذب حداکثری گردشگران فراهم می کند و امسال در این جشنواره بیشتر استان های کشور شرکت خواهند کرد.

این پیست به طول ۶۰۰ متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید و در منطقه سردسیری کاکان شهرستان بویراحمد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متر است.

معرفی و رونق غذاهای محلی مانند آش کارده، آش دوغ، آش ماست در هوای سرد زمستانی بخش دیگری از جاذبه های این پیست اسکی به عنوان یک جاذبه گردشگی است. 

بر اساس گزارش راهداری استان و به استناد آمار استخراجی از دستگاه های تردد شمار در روزهای تعطیل بیش از ۱۲ هزار خودرو و در روزهای غیر تعطیل تا ۳ هزار خودرو در مسیر پیست اسکی کاکان عبور و مرور می کند. 

پیست اسکی کاکان واقع در شمال شهر یاسوج از سوی مردم سراسر کشور و این استان بخوبی دیده شده اما باز هم نیاز به دیده شدن توسط مسئولان استانی و کشوری دارد تا نقش خود را در توسعه هر چه بیشتر منطقه ایفا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.