کاهش ۶ درصدی سود تسهیلات بانکی برای مناطق کمتر توسعه یافته کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد و تخفیف حق انتفاع زمین در شهرک های صنعتی از جمله مهمترین حمایت هایی است که می تواند کمک چشمگیری به رونق تولید و ایجاد فرصت شغلی تازه  در این استان کند.

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی،محصولات دامی، باغی و نفت می تواند نقشی اثرگذاری در  اشتغال صنعتی کشور ایفا کند اما سهم این استان از تولیدات و فرصت های شغلی صنعتی ایران ناچیز است که این امر لزوم استفاده بهتر از ظرفیت های صنعتی را ضروری تر کرده است.

اگرچه کارخانه قند یاسوج به عنوان نخستین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۴۴ ساخته شد و در دوران انقلاب اسلامی نیز ۲ کارخانه سیمان دشتروم و مارگون به عنوان واحدهای صنعتی مهم استان احداث شده اما این خطه به علت نبود سرمایه گذار هنوز نتوانسته در زمینه واحدهای صنعتی بزرگ غیرنفتی حرف های چندانی برای گفتن داشته باشد.

از حدود ۸۴۰ شهرک صنعتی در  کشور وجود دارد که سهم کهگیلویه و بویراحمد از شهرک‌های صنعتی ۱.۸ درصد آن است.

نگاهی به ظرفیت های قانون حمایت از صنعت در استان

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه که از سال ۹۸ اجرایی شده تسهیلات بانکی با سود ۱۲درصد برای  تامین سرمایه در گردش،نوسازی و سرمایه ثابت صنایع پیش بینی شده است در حالی که سود تسهیلات بانکی تا پیش از این ۱۸درصد بوده است که امید می رود با جذب این تسهیلات صنعت استان در مسیر شکوفایی قرار گیرد.

دارا فرامرزی  افزود: امسال برای نخستین بار بانک های عامل موظف هستند تا ظرف یک ماه نتیجه موافقت و مخالفت خود را با پرداخت تسهیلات اعلام کنند.

وی بیان کرد: معطل نشدن سرمایه گذاران و امکان جایگزینی سرمایه گذاران جدید از مزایای این اقدام است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:براساس قانون بانک ها نمی توانند تسهیلات تبصره ۱۸ را برای بدهی سرمایه گذاران جایگزین کنند بلکه این تسهیلات به صورت مستقیم باید به رونق تولید تزریق شود.

وی عنوان کرد: برای کسانی که به دلیل بدهی معوق قادر به استفاده از تسهیلات ماده ۱۸ نیستند نیز تسهیلات رونق تولید پیش بینی شده است.

فرامرزی تاکید کرد: تسهیلات رونق تولید با سود داخلی بانک ها پرداخت می شود. اما اگر سرمایه گذار  بدهی معوق داشته باشد به شرطی که تسهیلات کمتر از بدهی باشد به صورت مصوبه استانی و یا اگر که مبلغ تسهیلات تا ۱۵۰ درصد بدهی سرمایه گذار باشد می تواند  پس ارجاع شود به ستاد مرکزی در تهران از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی بیان کرد: در صورتی که سرمایه گذار چک برگشتی نیز داشته باشد با استفاده از مصوبه شورای تامین استان امکان استفاده از تسهیلات  بانکی را دارد.

فرامرزی ابراز داشت:براساس قانون ماده ۶۲ رفع موانع تولید از استان تشکیل تا در صورتی که بانک با پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاری مخالفت کند این کارگروه بتواند با دلایل مستند از حق تولیدکنندگان دفاع کند.

وی عنوان کرد:بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی در صورت تعیین تکلیف بدهی و تقسیط بدهی های مالیاتی از دیگر موارد پیش بینی شده در قانون برای حمایت از سرمایه گذاران برای رونق تولید در استان است.

فرامرزی اظهار داشت: ارائه برنامه زمانبندی احیا یا توسعه واحد تولیدی،تصویب در کارگروه تسهیل استان و کشور از شروط تقسیط ۶۰ ماهه شدن بدهی های مالیاتی سرمایه گذاران است.

فرامرزی گفت: امسال با استفاده از این ظرفیت ها برای چندین واحد راکد کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات مصوب شده که با این تسهیلات  ۲۵ تا ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید برمی گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهرک ها و نواحی صنعتی مناطق کمتر توسعه یافته امکان اعطای تخفیف  و کاهش بخش نقدی قرارداد حق بهره برداری به عنوان مشوق های سرمایه گذاری تعیین شده است.

سید هاشم موسوی  اظهار داشت: برای جذب و حمایت از امر سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی مناطق کمتر برخوردار چون شهرک های صنعتی خان احمد باشت،خلیج فارس لیکک،سقاوه در شهرستان بویراحمد ، دهدشت۲ و سایر مناطق توسعه نیافته حق انتفاع زمین با ۵۰ درصد تخفیف قیمت مصوب واگذار می  شود.

وی بیان کرد: در حالی که ۳۰ درصد قیمت حق بهره بردای زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به صورت نقدی و ۷۰ درصد باقی مانده در ۳۶ قسط محاسبه و دریافت می شود سهم آورده سرمایه گذاران مناطق کم برخوردار استان ۱۰ تا ۱۵ درصد امکان کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸ هکتار زمین در قالب ۶۰ قرارداد در شهرک‌های صنعتی این استان به سرمایه گذاران واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد مساحت زمین های شهرک های صنعتی این استان را یکهزار و ۵۴۱ هکتار برآورد کرد و افزود: از این میزان ۷۷۸ هکتار زمین صنعتی و بقیه شامل زیرساخت ها مانند جدول گذاری ،فضای سبز و غیره است.

موسوی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت دارد.

وی بیان کرد: شهرک های صنعتی استان با امکانات مناسب آب، برق، گاز و خطوط تلفن و اینترنت آماده استقبال از سرمایه گذاران است.

موسوی تملک و توسعه شهرک های صنعتی را از نیازهای رونق تولید در استان دانست و افزود: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تحقق این امر با همکاری، هم افزایی و تلاش مسئولان و مساعدت استاندار پیش بینی شده که در صورت جذب  و تداوم اینگونه اعتبارات می توان چشم انداز زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی استان را به عنوان مناسب ترین بستر رشد اقتصادی و اشتغال با توجه به توپوگرافی خاص منطقه متحول کرد.

وی یادآوری کرد: با اینکه کار  در بسیاری از استانها با اراضی مسطح  برای سرمایه گذاران می تواند راحت تر باشد اما بحران و یا کمبود آب  در استان های مسطح، کهگیلویه و بویراحمد را به بهشت سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

موسوی گفت : برای ادامه روند شکوفایی حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد باید هشت ناحیه صنعتی در شهرستان های استان ایجاد شود.

وی تعداد واحد های بهره برداری شده استان را ۳۱۸ مورد عنوان کرد که از این تعداد ۱۹۴ واحد فعال و ۱۲۴ واحد راکد هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت آموزش های تخصصی در رفع موانع تولید گفت:از ابتدای سال جاری تا پایان آبان امسال ۲۰۵ صنعتگر و مدیر واحدهای تولیدی استان آموزش های مدیریتی و مهارتی را فرا گرفتند.

سید هاشم موسوی  اظهار داشت: در این دوره آموزشی که در قالب ۱۱دوره برگزار شد ۱۵هزار و ۵۴۰ نفر ساعت به صنعتگران کهگیلویه و بویراحمدی ارائه شده است.

وی  گفت: برگزاری دوره های آموزشی متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی از اولویت های حمایتی شهرک های صنعتی این استان است.

موسوی افزود:دوره های آموزشی مورد نیاز برای صنعتگران استان تا پایان سال جاری هدفگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این دوره های آموزشی کاربردی با شرکت مدیران، کارشناسان و شاغلان واحدهای صنعتی برگزار خواهد شد.

موسوی اظهار داشت: یکی از دغدغه ها و رسالت های شرکت شهرک های صنعتی افزایش توانمندی ها،مهارت ها و دانش روز با برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران و کارشناسان واحدهای تولیدی و صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نیازمندی های بازار، بهره‌وری بهینه، رعایت استانداردهای کیفی، موضوعات تخصصی صنایع  از محورهای این دوره های آموزشی است.

وی تصریح کرد: مخاطبان این دوره ها مدیران و کارشناسان مرتبط با حوزه کسب و کارهای کوچک ، متوسط و صاحبان سرمایه و علاقه مند به سرمایه گذاری هستند.

موسوی ابراز داشت: در برگزاری دوره های آموزشی اولویت با واحدهای صنعتی و صنفی داخل شهرک ها و نواحی صنعتی، کسب و کارهای کوچک، متوسط خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی، اعضای خوشه های کسب و کار، فن بازارها، مشاوران مستقر در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار و اعضای شهرک های فناوری است.

موسوی ادامه داد: این کارگاه های آموزشی در موضوعات کارآفرینی، مدیریتی، کارشناسی و مهارتی و براساس نیاز شرایط به صورت حضوری یا مجازی برگزار می شود.

وی بیان کرد:برگزاری تورهای صنعتی از دیگر خدمات ارائه شده برای بهبود وضعیت تولید در کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری بوده است.

حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

ظرف سه سال گذشته ۱۲۵ طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.

۴۴۴طرح صنعتی با سرمایه گذاری افزون بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.

تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان ۶۴۳ واحد است که ۵۷۲ مورد از این تعداد فعال هستند.

میزان سرمایه گذاری واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۶ هزار و ۶۴ میلیارد ریال است

بر اساس آمارها بخش صنعت، ۳۶ درصد سهم اشتغال این استان را در اختیار دارد.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.