پزشک متخصص بیماری عفونی و تنفسی گفت:برای به حداقل رساندن تلفات جانی این بیماری دریافت واکسن برای گروه های آسیب پذیر مانند افراد بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال،زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی ضروری است و گروه های آسیب پذیر که درگیر بیماری نشده اند هر چه زودتر باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

سعید جاودان سیرت افزود: پیشگیری از فراگیر شدن بیماری آنفلوآنزا با آموزش به خانواده ها و دانش آموزان نیاز دیگری است که باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به این بیماری نیازمند حداقل سه روز استراحت هستند تصریح کرد: دانش آموزان که دچار بیماری آنفلوآنزا می شوند در صورت حاضر شدن در کلاس درس زمینه تبدیل مدرسه به یک کانون بیماری را تبدیل  می کنند ضمن اینکه یادگیری نیز در زمان بروز بیماری کم است.

این پزشک بیماری های عفونی و تب دار ابراز داشت: استفاده از ماسک راهکار دیگری برای انتقال بیماری آنفلوآنزاست. 

جاودان سیرت عنوان کرد: با وجودی که هنوز موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده اما در صورت داشتن پرندگان در خانه و مشاهده ریختن پر آنان امکان انتقال آنفلوآنزای پرندگان هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا به دلیل جهش یافتگی امسال دارای عوارض بیشتری است گفت: چندین شهروند کهگیلویه و بویراحمدی هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه به دلیل این بیماری در حال درمان هستند.

جاودان سیرت در مورد تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا نیز گفت: عوارض بیماری آنفلوآنزا به صورت ناگهانی صورت می گیرد اما سرماخوردگی سه روز طول می کشد تا همه نشانه های آن ظاهر شود.

وی در مورد پیشگیری نیز اظهار داشت:شستن دست‌ها به عنوان مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری آنفلوآنزا مورد تاکید است.

جاودان سیرت عنوان کرد: گرفتن دستمال بر روی بینی و دهان هنگام عطسه یا سرفه نکته دیگری است که رعایت آن ضروری است.

وی عنوان کرد: کم کردن اقدام هایی مانند بوسیدن، درآغوش گرفتن و حتی دست دادن  از دیگر توصیه های پزشکی برای پیشگیری از بروز این بیماری در فصل سرماست.

جاودان سیرت تصریح کرد: مصرف مسکن استامینوفن ، استراحت و خوردن مایعات گرم از جمله توصیه های درمانی برای بیماری آنفلوآنزا است ضمن اینکه امکان دارد فرد نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد بنابراین مراجعه به مراکز درمانی نیز ضروری است.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

 کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برخی از غذاها از جمله انواع مرکبات، توت، کیوی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی و سبزی‌های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در پیشگیری از سرماخوردگی‌ها و بیماری های ویروسی موثر باشند.

ملک پور افزود: مصرف غلات سبوس دار و حبوبات از بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف سیر که دارای آهن و روی است، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود و مواد غذایی غنی از امگا ۳ مانند ماهی قباد، قزل آلا، ماهی‌های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه می‌شود.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی استان اضافه کرد: یکی دیگر از منابع غذایی موثر در تقویت ایمنی بدن، مواد غذایی دارای ویتامین A مانند تخم مرغ، هویج، انبه، سیب زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج است.

ملک زاده با اشاره به لزوم مصرف روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب گفت: خوردن شلغم، تربچه و انواع ترب می‌تواند در درمان بیماری ها ویروسی توصیه می شود زیرا این مواد به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدمیکروب و ضدویروس هستند.

وی افزود: بر اساس طب سنتی مخلوطی از عسل،آب ولرم، آب لیمو و آویشن  اثر سینرژیک یا تقویت کننده دارد و در پیشگیری و درمان سرما خوردگی توصیه می‌شود.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی استان ادامه داد: برخی از ادویه‌ها مانند زنجبیل نیز در بهبود سرماخوردگی نقش مفیدی ایفا می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.