عدل هاشمی پور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه طی سال گذشته ردیف اعتباری برای مرمت و احیای بافت تاریخی دهدشت اخذ شد. 

وی بیان کرد: در این ردیف یکصد میلیارد ریال برای مرمت و بازآفرینی بافت تاریخی دهدشت از سوی سازمان برنامه و بودجه اعتبار در نظر گرفته شد.

هاشمی پور تصریح کرد: به دلایل نامعلوم این میزان اعتبار به شش میلیارد ریال کاهش یافت.

وی افزود:  این کاهش اعتبار طی مکاتبات و دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بررسی شد.

هاشمی پور تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده و همکاری سازمان میراث فرهنگی با تخصیص  ۷۰ میلیارد ریال از یکصد میلیارد ریال اعتبار سازمان برنامه و بودجه برای مرمت و بازآفرینی بافت تاریخی دهدشت موافقت شد.

وی بیان کرد: نیاز است مسئولان استانی و شهرستانی با رایزنی با مسئولان کشوری نسبت به آغاز عملیات اجرایی بافت تاریخی دهدشت اقدام کند.

بافت تاریخی بلاد شاپور معروف به شهر هفت گنبد (واقع در شهر دهدشت) به جا مانده از دوره صفوی است که آن زمان نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و بازرگانی داشته است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده که دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‌ها است.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از ۲ هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که روز به روز در حال نابودی و تخریب است.

۷۵۳۱/۶۱۱۰






 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.