نیست ها در این وادی زیاد است و مجال برای ردیف کردنشان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد خبرنگاران قشری که خود غرق در مشکلات هستند اما فریادشان خواست عامه مردم و گره گشایی از مشکلات عموم است.

"محمود سپهر" خبرنگار سایت بویرنیوز با 5 سال سابقه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه خبرنگاری به واسطه جایگاهی که در آگاه بخشی جامعه دارد شغلی مقدس است، گفت: خبرنگاران واقعی شاید از معدود افراد جامعه باشند که خود غرق در مشکلات هستند اما فریادشان خواست عامه مردم و گره گشایی از معضلات و مشکلات عموم است.


وی افزود: شاید عمده ترین چالش صنفی رسانه ها را باید در عدم حمایت قاطع اداره فرهنگ و ارشاد از رسانه های دارای مجوز دانست، از طرفی مدیران دستگاه های دولتی استان نیز تاب آوری کمی دارند و در قبال هر نقدی موضع شدیدی می‌گیرند که روند نقادی را به حاشیه می برد.

سپهر تاکید کرد: مشکلات اقتصادی این قشر سخت کوش هم زیاد است، درآمدهای اندک، بیمه و حقوق نامشخص و عدم توانمندی تهیه و حتی اجازه خانه را می توان مهم ترین ها دانست.

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: اول از خوش‌ترین لحظات بگویم، بهترین حال برای هر خبرنگار وقتی است که ماحصل خبر خود را در رفع یک اشکال، تحقق یک خواسته و رسیدگی به یک انسان می بیند، به نظرم این بهترین و زیباترین لحظه در تاریخ کاری هر خبرنگار است. لحظات ناگوار هم همیشه بوده، پوشش اخبار سقوط هواپیمای یاسوج، ثبت لحظات ترس و دلهره مردم یاسوج پس از زلزله بزرگ این شهر و تصویر برداری از نگاه نگران روستائیانی که سیل سال ۹۷ خانه و کاشانه شان را با خشم بی وصف در هم می کوبید، به نظرم تلخ ترین و سخت ترین خاطره ها بود.

سپهر اضافه کرد: در کهگیلویه و بویراحمد به واسطه شرایط قومی و انتظارات گسترده کار سخت است، اما لذتی که روشنگری در جامعه و ارزشی که اطلاع رسانی برای شفافیت و جلوگیری از فساد و مافیا دارد، بهترین مشوق برای ادامه کار سخت خبرنگاری است.

"پژمان امیدی"، خبرنگار و سردبیر خبرگزاری مهر در کهگیلویه و بویراحمد با بیش از پنج سال سابقه به خبرنگار ایسنا گفت: گاهی باید به واژه واژه اش نگریست، کلماتی که بی وقفه از ذهنت عبور می کنند، تراژدی هایی که در قاب خبر شکل می گیرند، بی درنگ به واژه ها جان می دهیم تا آگاهی بخشی جان بگیرد و صدای سکوت رساتر از همیشه به گوش مخاطب برسد!!

وی افزود: در جولان ناقوس جنگ، صارمی برای رسالتش، برای تعهدش و برای شنیده شدن صدای واقعیت طعم شهادت چشید و آسمانی شد تا من و تو در تقویم سهیم باشیم.

امیدی اظهارکرد: از سختی های کار پرسیدید؟ خبرنگار نگاهش را به این مسئله تغییر می دهد، نگاه کار محور به این حرفه گاها بی انگیزگی ایجاد کرده و ریتمی ایستا در بلوغ خبری و حرفه ای فرد ایجاد می کند، پس اگر انگیزه باشد، عشق را چاشنیش می کنیم و با تار و پودش فرشی برای آگاهی بخشی رقم می زنیم. غیر از این باشد شما در معدن مشغول به کارید( سختی های کار).

وی در خصوص جایگاه خبرنگار تصریح کرد: یک خبرنگار تا زمانی که مردم محور قلم بزند و بدور از نگاه های فردی و گروهی گام بردارد، جایگاه اجتماعی قابل قبولی دارد و درگیر شدن نگاه های شخصی می تواند فرد و رسانه را در اوج نیز به پایین سقوط دهد.

امیدی در رابطه با مشکلات خبرنگاران ادامه داد: نیست ها در این وادی زیاد است و مجال برای ردیف کردنشان وجود ندارد، اما ساده و گذرا مسکن، امنیت شغلی، حقوق پایین و دهها نیست دیگر زخمی قدیمی بر پیکره حرفه خبرنگاری است که گاه به گاه با چاشنی" درست می شود "همراه شده و بعدها تنها همان کلام می ماند و بس.

این فعال رسانه ای درباره تلخ و شیرین ها و اتفاقات یکسال گذشته عنوان کرد: در این مدت تیترها و خبرهای زیادی زده شده، اما شاید هیچ‌کدام به مانند "مرگ تلخ بلوط های زاگرس " نبود.

امیدی در پاسخ به این سوال که چه میزان قدر خبرنگاران استان را می دانند؟ تاکید کرد: به میزان وعده هایی که دادند و رفتند!!( رفع مشکلات مسکن، بیمه خبرنگاری و امنیت شغلی خبرنگاران به کجا رسید؟!). و در پایان: جان نباشد جز خبر در آزمون، هرکه را افزون خبر، جانش فزون.

سعید مهریان، خبرنگار نشریه سپیده زاگرس به خبرنگار ایسنا گفت: جایگاه خبرنگار در رسانه ها تعریف شده است. اصولاً خبرنگار کسی است که دوره تخصصی تهیه و تنظیم خبر را در دانشکده خبر یا سایر کلاس ها و دوره های آموزشی گذرانده است اما با وجود این تعاریف و مفاهیم در استان ما نه تنها تفاوتی بین بازاریاب و روزنامه نگار وجود ندارد بلکه در پاره ای موارد ارزش و قدر و متزلت بازاریان به مراتب بیش از اصحاب رسانه است.

وی افزود: این مشکل حتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات نیز وجود دارد چرا که بسیاری از بازاریابان به عنوان خبرنگار به اصطلاح ساماندهی و نام آن ها در لیست خبر نگاران ثبت شده اند. به نحوی که در روز خبرنگار جمع کثیری تحت عنوان خبرنگاران مورد تجلیل قرار می گیرند و این افراد تنها در روز خبرنگار و گرفتن کادو و کارت هدیه دیده می شوند.

مهریان اظهارکرد: مشکل اصلی روزنامه نگاران  عدم دریافت مطالبات آن ها از اغلب ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی است. تحمل هر مصیبتی راحت تر از وصول مطالبات در ادارات است.

محمود آرام، خبرنگار سایت محلی افتونیوز به خبرنگار ایسنا گفت: مهمترین مشکلی که خبرنگاران و روزنامه نگاران در ایران با آن مواجه هستند عدم امنیت شغلی است. بارها دیده شده که روزنامه یا رسانه ای به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و ... تعطیل شده و بسیاری از افرادی که از این طریق درآمد دارند نیز بیکار شده اند. در مراحل بعدی نبود قانون شفاف در خصوص بیمه خبرنگاران و ... نیز از مهمترین مشکلات است. آلوده شدن و نزدیک شدن به قدرت نیز از مهمترین مشکلات و مسایلی است که خبرنگاران را می تواند از رسالتشان دور کند. هر چند رسانه ها و فعالان این عرصه بخشی از همین جامعه هستند. در جامعه ای که در همه مسایل مشکل دارد نمی توان از رسانه ها و فعالان آن انتظار معصومیت داشت!

وی افزود: موضوعی که شاید در استانهای کوچکتر مثل استان ما برای خبرنگاران ایجاد مشکل می کند ارتباطات فامیلی و خانوادگی است. بسیاری از مشکلات و نواقصاتی در استان وجود دارد که وقتی یک خبرنگار به آن می پردازد به عنوان یک نقطه ضعف یا سیاه نمایی بر علیه مدیر دستگاهها تلقی می شود. همین موضوع باعث می شود که فرد از لحاظ ارتباطات فامیلی یا کاری توسط  نزدیکان مدیر دستگاه تحت فشار قرار گیرد. این فشار می تواند طرد شدن از جمع و فامیل و حتی مشکل درست کردن در جاهایی باشد که دیگر افراد خانواده مشغول به کار هستند.

آرام عنوان کرد: با گسترش فضای مجازی و در کنار آن عدم استقبال مردم از روزنامه ها، به طبع تعداد رسانه های مجازی نیز زیاد شده است و این موضوع را در کنار وضعیت بد اقتصادی و نبود شغل قرار دهیم باعث شده که برخی به این حرفه روی بیارند که می توان گفت از بد حادثه اینجا پناه آورده اند! اما در مجموع فکر می کنم هنوز رسانه و خبرنگاران مورد وثوق جامعه هستند هر چند ممکن است مورد غضب اهل قدرت نیز باشند!

این فعال رسانه ای بیان کرد: کسانی که به امید شهرت، کار، درآمد، وجه اجتماعی و ... به این حرفه وارد می شوند و معمولا به خاطر مشکلات خیلی زود آن را فراموش می کنند. اما باید به کسانی که می خواهند این حرفه را برگزینند باید گفت؛

در ره منزل لیلی چه خطرهاست ولی

شرط قدم اول آن است که مجنون باشی

عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو...

آرام اضافه کرد: همه مشکلات گفته شد بد نیست از شیرینی های کار نیز گفته شود. وقتی خبری یا مطلبی از کسی یا جایی منتشر می شود و با اون مطلب، توجه مسئولان جلب شده و نیاز مردم برطرف می شود یا مشکل شخص نیازمندی حل می شود، حلاوت و رضایت درونی این کار با هیچ چیز قابل اندازه گیری نیست.

"زینب محمودی"، خبرنگار روزنامه منطقه ای طلوع با حدود 15سال سابقه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: خبرنگاری یکی از مشاغل حساس و خاص است که شاید این شغل برای آنهایی که از بیرون به نظاره نشسته‌اند شغلی جذاب باشد اما وقتی که درون گود باشی مشکلات آن را به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: به طور کلی نداشتن احساس امنیت شغلی، میزان درآمد حداقلی نسبت به سختی کار، خلاء حمایتی از جانب قانون مطبوعات، نداشتن صنف فعال و منسجم، ورود بدون بدون ضابطه افراد به عرصه خبر از جمله مهم ترین دغدغه های خبرنگاران استان است.

محمودی اضافه کرد: این قشر همیشه به عنوان چشم و گوش و بازوان دستگاه های اجرایی در حل مشکلات معرفی شده اند اما مشکلات آنها هیچ گاه به درستی دیده و یا شنیده نشده است. خبرنگاران تنها در یک روز از سال و آن هم در روز خبرنگار، دیده می شوند اما در همین روز هم شنونده ای برای مشکلات نیست.

ضرغام علیبازی، خبرنگار و سرپرست خبرگزاری ایلنا در کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از ۹۰ درصد فعالان رسانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد از داشتن سرپناه محروم بوده و در منازل استیجاری سکونت دارند. آیا رسانه ای که نه فضای فیزیکی برای رسانه خود دارد و نه خانه ای که متعلق به خودش داشته باشد می تواند با آرامش کار رسانه ای صحیح و اصولی داشته باشد؟

وی افزود: خبرنگاران به عنوان تولید کنندگان روزانه اخبار، با مشکلات متعددی در استان کهگیلویه و بویراحمد مواجه و البته براساس تجربیاتی که اینجانب حدود دو دهه فعالیت رسانه ای دارم باید صادقانه عرض کنم که اراده محکمی برای حل آنان از سوی مسئولان استانی در تمامی دولت ها وجود ندارد و به عقیده من، بیان و طرح این مشکلات تنها و تنها باعث کم شدن شآن و جایگاه رسانه ای می شود.

علیبازی تصریح کرد: رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد که بر تعداد آنها روزانه و ماهانه می افزوده می شود جز چند رسانه سایر رسانه ها در این استان فضای فیزیکی برای فعالیت رسانه ای را نداشته و حدود ۹۵ درصد رسانه های استان اصلا فضای فیزیکی برای این فعالیت ها را ندارند و در منازل مسکونی و در کنار خانواده های خود به این فعالیت ها ادامه می دهند.

وی بیان کرد: بیمه خبرنگاری در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط ناخوشایندی دارد و متاسفانه اغلب خبرنگاران این استان از داشتن بیمه خبرنگاری محروم اند که می طلبد حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی و عملی وارد این مبحث بشود تا شرایط بغرنج و نگران کننده کنونی تغییر پیدا کند در حوزه بیمه ای. پرداخت تسهیلات مناسب با ارقام مفید کم بهره به رسانه ها می تواند بسیاری از مشکلات رسانه ها را در این استان حل کند اما متاسفانه تاکنون چنین پرداختی را ما در ۲ دهه گذشته شاهد نبوده ایم.

نوروز کمایی، خبرنگار سرپرست پایگاه خبری کبنانیوز به خبرنگار ایسنا گفت: رسانه ها می توانند صدای امین و امانت دار و به معنای واقعی گویای مردم و جامعه باشند. رسانه هایی که ابزار گروه های سیاسی و صاحبان قدرت می شوند، از جایگاه واقعی خودشان به دور هستند

وی اظهارکرد: ثبات شغلی، امنیت شغلی و داشتن کمترین درآمد و نداشتن بیمه، یک خبر با وجود این مشکلات خبرنگار انگیزه فعالیت ازش گرفته می شود  گاهی مجبور می شود که دچار تعاملات نامناسبی هم شود.

کمایی عنوان کرد: برای خود بنده پوشش اخبار مبنی بر خودکشی و یا تصادف در جاده ها و مرگ عزیزان و هم استانی هایمان روزهای سختی را به وجود می آورد.

وی اضافه کرد: ایران سرای من است و وطن من است، با نان و کلگ خودمان می سازمیم و برای مردم مان تلاش می کنیم اگر امروز بحث استخدام های فله ای هست و به دنبال اصلاح آن هستیم حاصل کار رسانه هاست و اگر امروز دیشموک مورد توجه مسئولان کشوری و استانی و خیرین قرار گرفته حاصل کار رسانه هاست.

همت الله دانش، خبرنگار و سرپرست روزنامه امید مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار ایسنا گفت: هر چند که رسانه ها تیغ دو لبه ای هستند که می توانند هم توسعه گر و هم ضد توسعه باشند و اینجاست که نقش تعهد و تخصص مطرح می شود. پرداختن به مسایل حاشیه ای و مشغول کردن اذهان عمومی جامعه با مسایل و موضوعات سطحی و زودگذر و یا برخوردهای متعصبانه با یک موضوع اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ... از جمله معایبی است که یک رسانه و خبرنگار می تواند ضد توسعه قلمداد شود البته بیان این گونه موارد به معنای نفی نقد و  انتقاد نیست چراکه یکی از مهمترین وظایف خبرنگار، بیان انتقادات و معضلاتی است که در بخش های مختلف وجود دارد و به هر دلیلی از نگاه متولیان امر پنهان مانده است و نقد و انتقاد رسانه می تواند گره گشای معضلات و مشکلات باشد به طوری که رسانه بدون مطرح کردن نقد و انتقاد معنا پیدا نمی کند.

وی افزود: معضلات و مشکلات معیشتی  و رفاهی را نیز باید به مشکلات خبرنگاران اضافه نمود و باید گفت که مکانیزم خاصی در کشور برای حل این مشکلات در نظر گرفته نشده است. 

دانش تصریح کرد: رسانه ها و خبرنگاران سفیران اطلاع رسانی هستند و این می طلبد که خبرنگاران خود را برای سفیر خوب بودن آماده نمایند. در صورتی که خبرنگاران به وظایف قانونی خود آگاه باشند و رسالت خویش را به خوبی بشناسند و سواد رسانه ای داشته باشند قطعا  مردم  به سمت آنها گرایش پیدا می کنند و قدر آنها شناخته می شود اما هر گاه خبرنگار قداست قلم و رسانه اش را فراموش کرد و به "به به" و "چه چه" مدیران به جای مردم دلخوش بود آن وقت مرگ رسانه فرار رسیده است و دیگر خبرنگار ارزش و قدری ندارد که دانسته شود یا نشود. بنابراین حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: خبرنگاری شغلی است که از برون دل می برد و از درون دل می ترکاند. اگر به صورت تخصصی به خبرنگاری نگاه کنیم شغل سختی است. چراکه خبرنگاری کاری پردردسر،پر استرس و تنش زاست. خبرنگاران مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را جستجو می کنند و از آنجا که خود را رابط بین مردم و مسوولین می دانند نمی توانند نسبت به معضلات بی تفاوت باشند و غفلت بورزند بنابراین باید با قلم خود به جنگ کم کاری ها، سهل انگاری ها، ندانم کاری و ... بروند و گاهی در این مسیر پر مخاطره مورد تحقیر، تهدید و حتی تنبیه و توبیخ و شاید هم تطمیع  قرار می گرند اما همه این برخوردها نیز موجب دلسری نمی شود و دوباره قلم برمی دارند و می نویسند تا رسالت اصلی خود که همان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است را ادامه دهند.

دانش اضافه کرد: البته نمی توانیم نگاه مادی و معیشتی را از شغل خبرنگاری جدا کنیم چرا که خبرنگاری نیز شغلی تخصصی است که فرد متخصص باید از طریق تخصص خود امرار معاش نماید به همین جهت است که باید به شغل خبرنگاری به صورت تخصصی نگاه کنیم و معیارها و صلاحیت هایی را برای ورود به شغل خبرنگاری مدنظر قرار دهیم و اعمال این صلاحیت ها و معیارها از یک سو بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی دیگر برعهده صاحبان رسانه است.

حشمت الله جهانی، خبرنگار صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد با 12 سال سابقه نیز گفت: خبرنگاران را باید از پیش قراولان و طلایه داران عرصه خبر و اطلاع رسانی و افسران مبارزه با شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمنان دانست. آنها نقش انکارناپذیری در ارتقا درک و تحلیل اقشار مختلف جامعه، اعتلای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و بسترسازی برای رشد و توسعه روز افزون جامعه ایفا می‌کنند.

وی افزود: بخاطر علاقه ای که به این کار دارم و کلا آمیخته شدم با خبر و اطلاع رسانی، البته این را هم اضافه کنم خدمت به مردم محروم استانم هم عامل دیگه ای برای ماندن من در این عرصه بود. آن چیزی که باعث دلگرمی و ادامه کار ما شده حل مشکلات مردم با تهیه و پخش یک گزارش است و من به شخصه زمانی که بتوانم گِرهی از مشکلات مردم با تولید و پخش یک گزارش باز کنم تمامی خستگی ها از تنم بیرون و تا حدودی مشکلاتم هم به فراموشی سپرده می شود.


گزارش از عیسی فتحی خبرنگار ایسنا کهگیلویه و بویراحمد


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.