به گزارش ایرنا، حسین کلانتری عصر پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات روستاهای گچساران و باشت که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برگزار شد اظهار داشت: شهرستان های گچساران و باشت براساس آمار موجود در زمینه های انتقال آب کشاورزی، گازرسانی،برق رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را  دارند.

وی بیان کرد: در زمینه آب روستایی نیز این شهرستان ها رتبه دوم استان را در اختیار دارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:در زمینه اجرای تعداد طرح های هادی شهرستان گچساران مقام نخست استان را  در اختیار دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:شهرستان گچساران با ۲۳ درصد جمعیت روستایی کمترین تعداد روستا نشین و شهرستان باشت با ۴۸درصدجمعیت روستایی بیشترین تعداد روستا نشین استان را دارد.

کلانتری با اشاره به برخی از مشکلات در مناطق روستایی شهرستان های گچساران و باشت بیان کرد: توسعه بیشتر مناطق روستایی در این شهرستان ها نیازمند کار گروهی است.

وی گفت: ۲۷هزار نفر در دستگاه های اجرایی استان خدمتگزار مردم هستند که تعامل این کارمندان ظرفیت خوبی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم افزایی بیشتر دهیاران، شوراهای اسلامی و دستگاه های اجرایی ضرورت ارائه خدمات بیشتر به مردم است.

وی بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۶۰۱ دهیار فعالیت دارند.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت های اولیه در بیشتر مناطق روستایی این شهرستان ها انجام شده و شهرستان باشت هم به سرعت در حال پیمودن مسیر توسعه روستایی است.

غلامرضا تاجگردون افزود: ایجاد اشتغال پایدار مهمترین دغدغه مردم و مسئولان شهرستان های گچساران و باشت است.

وی با اشاره به  اعتبارات خوب عمرانی اختصاص یافته به شهرستان های گچساران و باشت در سال جاری گفت: ۲۰درصد سهم اعتبارات فنی اعتباری فرصت خوبی برای توسعه اشتغال در این شهرستان هاست.

تاجگردون عنوان کرد: هم اکنون ساخت کارخانه بیواتانول که دانه های روغنی  ذرت خوراک آن است در باشت با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی در دست اجراست که بهره برداری از آن به رونق تولید و اشتغال در استان کمک می کند.

وی ادامه داد: کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران نیز امسال بهره برداری می شود.

تاجگردون تاکید کرد: باید اجرای چنین طرح هایی ادامه یابد تا اثرات توسعه زیرساخت ها در کنار رونق تولید رضایتمندی مردم را تضمین کند. 

فرماندار گچساران نیز  در این نشست گفت: هم اکنون ۸۰درصد روستاهای این شهرستان از آب سالم پایدار بهره مند هستند.

علی خوان پایه افزود: از ۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار گچساران ۵۴ روستا از نعمت گاز خانگی بهره مند هستند.

وی تعداد روستاهای بهره مند از گاز در گچساران را ۶۳ مورد ذکر کرد.

 فرماندار باشت نیز گفت: با وجود تلاش های چشمگیر و توسعه زیرساخت های رفاهی روستاها اما هنوز مشکلاتی در زیرساخت های اولیه این شهرستان وجود دارد.

 سید مسعود مسعود حسینی افزود: ایجاد زیرساخت های جاده های ارتباطی در منطقه پیچاب مهمترین نیاز حوزه روستایی باشت است.

 وی بیان کرد: این جاده شش ماه از سال به دلیل ضعف زیرساختی و بارندگی مسدود است.

 وی با اشاره به ایجاد چندین مجتمع آبرسانی در روستاهای باشت در دولت تدبیر و امید اجراشده گفت: با وجود این خدمات اما در برخی مناطق بحران آب آشامیدنی وجود دارد.

 حسینی گفت: در حوزه تخصیص و انتقال آب کشاورزی خدمات چشمگیری در سال های اخیر در این شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۵ درصد از تسهیلات روستایی عشایر در شهرستان جذب شده گفت: پرداخت این میزان تسهیلات رونق خوبی در تولید و اشتغال شهرستان  در ایجاد اشتغال شده است.

 وی فرسودگی شبکه آب روستایی و تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای طرح های اشتغال از نیازهای توسعه اقتصاد در روستاهای باشت است.

شهرستان باشت دارای ۱۲۲ روستا و ۱۶ هزار و ۹۴۳ خانوار جمعیت روستایی است و با جمعیت ۲۲هزار نفری یکهزار و ۶۰  کیلومتر مساحت و دارای ۱۱۵ روستا دارد.

باشت دارای۲۷ روستای دارای دهیاری و ۳۶روستای دارای شورای اسلامی است و چهار دهستان با بیش از ۱۰هزار نفر جمعیت روستایی دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.