فرج الله راد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار با اشاره به اینکه فنی و حرفه ای در مراحل مختلف مشاوره،آموزش، سنجش و رهگیری انجام وظیفه می کند اظهار داشت: هر یک از مراکز فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد یک کارشناس رهگیری اشتغال دارد که نسبت به پیگیری وضعیت مهارت آموزان پس از کسب مهارت بررسی می کند.

وی بیان کرد:آموزش های فنی و حرفه ای استان هم اکنون در حوزه های صنعت،خدمات،کشاورزی،فرهنگ و هنر ارائه می شود.

مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که اگر در گذشته به افرادی که مهارت خواندن و نوشتن یا استفاده از رایانه را نداشتند بی سواد محسوب می شد افزود: امروزه به کسانی که مهارت حرفه ای نداشته باشند بی سواد می گویند که ایجاد مراکز فنی و حرفه ای جوار دانشگاهی از برنامه های جدی این سازمان در سال جاری برای توسعه مهارت در بین دانش آموختگان مراکز آموزش عالی است.

راد تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در کارگاه های سکونتگاه های غیررسمی، زندان ها، پادگان ها،کارگاه های جوار دانشگاهی، پایگاه های ثابت شهری، سیار روستایی،ضمن کار و در کنار صنایع فعالیت می کند.

وی از تدوین سند توسعه مهارت استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

مدیرکل آموزش های فنی و حرفه کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: این سند براساس شاخص های طبیعی،انسانی با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس تهران و دانشگاه های استان با هدف راه اندازی رشته های فنی و حرفه ای براساس نیاز و آمایش سرزمینی کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته است.

راد  هدایت ۵۰درصد دانش آموزان به سوی رشته های مهارتی و ترخیص نشدن سربازان تا پیش از کسب مهارت های شغلی را از دیگر برنامه های دولت برای توسعه مهارت آموزی ذکر کرد.

مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای استان هم اکنون در بخش های دولتی و خصوصی انجام می شود که آموزش های بخش دولتی کاملا رایگان است.

وی افزود: تعهد آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در زمینه ارائه آموزش های مهارتی در بخش دولتی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۵۰ نفر ساعت بوده که ۱۰۰ درصد تحقق یافته است. 

وی میزان تحقق تعهدات این اداره کل در بخش خصوصی را نیز ۲ میلیون و ۵۰ نفر ساعت دانست و بیان کرد: از این میزان ۸۸ درصد معادل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساعت محقق شده است. 

راد تصریح کرد: این دوره‌ها در رشته‌های برق، تعمیر لامپ‌های الکتریکی کم مصرف، صنایع ساختمان، پرورش زنبور عسل، جوشکاری، برق خودرو، آرماتوربندی، نقاشی ساختمان، تراشکاری و فرزکاری و جوشکاری تأسیسات برگزار شده است. 

وی ابراز کرد: ۹۳ آموزشگاه آزاد وابسته به اداره کل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد در این استان وجود دارد. 

راد تصریح کرد: تعهد آموزشی این اداره کل در زمینه ارائه آموزش های مهارتی در بخش دولتی و خصوصی در سال جاری سه میلیون و ۸۰۰ نفر ساعت است. 

وی گفت: ۱۸۰ حرفه مهارتی در قالب چهار شاخه در سطح مراکز آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ارائه می شود. 

راد اظهار داشت: آموزش‌های مهارتی این استان بر اساس نیازسنجی در شهر و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برگزار خواهد شد. 

وی فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را زیرساخت اصلی توسعه و کارآفرینی دانست و افزود: هدف از آموزش‌های مهارتی تربیت نیروی انسانی ماهر برای کمک به چرخه اقتصاد جامعه است. 

کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان و ۱۷ شهر است و افزون بر ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

۱۱ مرکز فنی و حرفه ای در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.