به گزارش ایرنا، اهمیت تصمیم اهدای عضو تا بدانجا است که در تقویم رسمی کشورمان 31 اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی(ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نامگذاری شده است.
با نگاهی اجمالی به سیر تغییر و تحول قوانین اهدای عضو در ایران می‌توان به این نتیجه رسید که این عمل نیک و خداپسندانه از دیرباز در کشور از جایگاه خوبی برخوردار بوده است.
به تبع آن در استان های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد، افراد زیادی اقدام به دریافت کارت اهدای عضو کرده ‌اند و در این میان بسیاری از متولیان امر تلاش ‎های زیادی در راستای نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو انجام داده‌اند.
نخستین پیوند انجام شده در ایران در 1314 خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد.
پس از آن پیوند کلیه در 1347 خورشیدی انجام گرفت. همچنین پیوند مغز استخوان در 1369 خورشیدی، پیوند قلب و کبد در 1372 خورشیدی، پیوند ریه در 1379 خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در 1385 خورشیدی صورت پذیرفت.
مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی شده دیگر به زندگی باز نمی‌گردند، اما با پیوند اعضایشان ، می توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد از سال 1383 آغاز شد اما آماری از تعداد اهدا تا قبل از سال 1390 در دست نیست.
سینا سعیدی اظهار داشت: از سال 91 تاکنون حدود 600 عضو بیش از 200 بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395 رتبه نخست اهدای عضو، در سال 1396 رتبه سوم و در سال 97 رتبه دوم این امر خداپسندانه در کشور را کسب کرد.
سعیدی عنوان کرد: سال گذشته 22 نفر 21 مورد کبد، 34 کلیه، یک پانکراس و 18 مورد قرنیه خود را اهدا کرده اند.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد سه نفر هفت عضو حیاتی اهدا کرده اند.
وی ابراز داشت: اعضایی مانند کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه در سه بیمارستان شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از سوی متخصصان اعزامی از شیراز برداشت و برای پیوند به استان فارس ارسال می شود.
سعیدی گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی عنوان کرد: همچنین افرادی که قصد دارند نسبت به اهدای عضو اقدام نمایند می توانند کد #3432*3* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند تا کارت اهدای عضو به نشانی آنها ارسال شود.
وی تاکید کرد: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center ثبت نام کنند.
هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.
روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.
هشت عضو و 52 بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.
اعضایی مانند 2 کلیه، کبد، روده،2 ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان ها را نجات می دهد.
بافت های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می شود.
واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
جوان‌ترین اهدا کننده عضو در این استان کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی 71 ساله بوده است.
انجمن اهدای عضو در سال 96 در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با هدف ترویج بیشتر فرهنگ اهدای عضو تشکیل شده است.
افزون بر پنج هزار نفر از مردم نوع‌دوست و نیکوکار استان فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 720 هزار نفر جمعیت دارد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.