به گزارش ایرنا، حوزه کشاورزی با 50 هزار بهره بردار مهمترین منبع درآمد مردم کهگیلویه و بویراحمد است.
قرار گرفتن در کریدور اتصال جنوب به مرکز کشور مهمترین ظرفیت رونق تولیدات کشاورزی در این استان کوچک است که امکان انتقال آسان محصولات تولیدی به استان های دیگر و صادرات به کشورهای خارجی را فراهم کرده است.
بارش های مطلوب سال زراعی، تبدیل بخش قابل توجهی از زمین های دیم به آبی در سال های اخیر، وجود خاک حاصلخیز و اقلیم چهار فصل که امکان تنوع کشت را فراهم کرده بذر امید را در دل کشاورزان برای رونق تولید و افزایش درآمد کاشته است.
اما گذشته از پیروی نکردن کشاورزان از تناوب الگوی کشت، تضمینی نبودن خرید تعداد زیادی از محصولات کشاورزی و قیمت کم نرخ های تضمینی به عنوان مهمترین موانع تحقق اقتصادی شدن کشاورزی در این استان است.
کارشناسان معتقدند: کشاورزی به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی، درآمدزایی، ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی از مهمترین عناصر توسعه پایدار است و رشد این حوزه می تواند مکمل توسعه بخش های دیگر اقتصادی نظیر صنعت و گردشگری نیز باشد.
میانگین میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی 97-98 تاکنون 877.2 میلیمتر است در حالی که میانگین بلند مدت بارش در این استان 506.2 میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از میانگین بلند مدت بارش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد 371.0 میلیمتر است که این امر باعث افزایش قابل توجه تولید محصولات زراعی شده است.
دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی 97 و 98 از نظر میانگین بارندگی استان ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرده است و با توجه به اینکه 70 درصد از زمین های کشاورزی این استان دیم است کشاورزان را به سالی پررونق امیدوار کرده است.

** افزایش بیش از 2 برابری محصولات زراعی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که فصل بهار امسال تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به پارسال 2 برابر افزایش یابد.
الیاس تاج الدینی تصریح کرد: بارش های مطلوب سال زراعی جاری سبب افزایش تولید این محصول زراعی راهبردی می شود.
وی ابراز داشت: در سال زراعی گذشته هزاران هکتار از مزارع دیم گندم کهگیلویه و بویراحمد بر اثر کم بارشی نابود شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید امسال محصول کلزا در این استان نسبت به پارسال بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است.
عیسی راستین نسب اظهار داشت: برداشت محصول دانه های روغنی کلزا در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرستان گچساران آغاز شده است.
وی بیان کرد: امسال بیش از سه هزار تن دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته یک هزار و 200 تن بود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا رفتن مساحت زیر کشت از دلایل بالا رفتن تولید این محصول است.
راستین تصریح کرد: امسال یکهزار و 700 هکتار مزرعه در این استان زیر کشت کلزا رفته است و سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی گذشته 760 هکتار بود.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند و خرید تضمینی محصول کلزا از جمله مهمترین این حمایت هاست.
وی ابراز داشت: پرداخت تسهیلات برای کشت و خرید ماشین آلات کشاورزی و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از جمله حمایت های دولت برای توسعه کشت این محصول است.
راستین نسب بیان کرد: کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت های دولت است.
وی اظهار داشت که محصول کلزا نسبت به دیگر محصولات زراعی آب کمتری برای تولید نیاز دارد و به دلیل خشکسالی جایگزین خوبی برای دیگر محصولات زراعی است.

** تناوب کشت نیازمند فرهنگ سازی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: توالی کشت تهدیدی برای کشاورزی پایدار در این استان است.
عیسی راستین نسب توضیح داد: کاشت پشت سر هم گندم یا ذرت در مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تهدیدی برای پایداری منابع آب و خاک است.
وی با اشاره به اقلیم چهار فصل این استان ادامه داد:ظرفیت های لازم برای اصلاح الگوی کشت و رعایت تناوب در کشت فراهم است.
راستین نسب ابراز داشت: محصولاتی مانند حبوبات و دانه های روغنی مانند کنجد و کلزا بهترین جایگزین ها برای گندم، جو و ذرت هستند.
وی ادامه داد: تناوب کشت سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید می شود.
وی ادامه داد:کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می شود که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت که بررسی های علمی نشان می دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

**استقبال از کشت محصولات پرآب
وی تصریح کرد: اصرار کشاورزان برای کشت محصولات پرآب نظیر برنج از دیگر چالش های نیازمند اصلاح است.
راستین نسب با اشاره به شروع کشت برنج در استان گفت: طرح محدودیت کشت این محصول براساس راهبرد سازمان جهاد کشاورزی در یک برنامه چند ساله اجرا می شود.
عیسی راستین نسب اظهار داشت: برای تحقق این امر امسال هیچ گونه حمایتی از سوی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای شالیکاران به ویژه از نظر کود و سم انجام نخواهد شد.
وی ابراز داشت: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به دنبال کشت جایگزین محصولاتی مانند حبوبات به جای برنج در استان است.
راستین نسب توضیح داد: محدودیت کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نقاط کشور به جز چند استان اقدامی در راستای کاهش بروز پدیده کم آبی و جلوگیری از اُفت منابع آبی است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: پارسال حدود سه هزار هکتار از شالیزارهای این استان زیر کشت برنج رفت در حالی که سال 1396 بیش از پنج هزار هکتار برنج کشت شده بود.
وی بیان کرد: با توجه به مصرف زیاد آب برای کشت محصول برنج امسال شالیکاران تنها در حاشیه رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج کنند.

**خروج قاچاقی گندم از استان
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اما نسبت به خروج گندم تولیدی کشاورزان به خارج از استان و حتی کشور به کامیون داران هشدار داد.
شهرام عسکری توضیح می دهد که با توجه به هزینه های زیاد برای به ثمر رسیدن گندم اجازه نمی دهیم این محصول استراتژیک از کهگیلویه و بویراحمد خارج شود.
او ادامه داد: با نیروی انتظامی هماهنگی های لازم برای پیشگیری از خروج گندم از استان انجام شده است.
او بیان کرد:برخی سودجویان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری و از استان یا کشور خارج می کنند که مصداق قاچاق است.
وی اضافه کرد: بهای خرید تضمینی محصولات زراعی در کمتر از یک شبانه روز به حساب کشاورزان واریز می شود.

**هجوم ملخ های مهاجر
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد درباره هجوم ملخ به برخی از مراتع جنوب این استان گفت: کشاورزان نگران نباشند این میزان ملخ با سمپاشی قابل کنترل است.
حسین لایقی مطلق اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده ملخ به مدیریت های جهاد کشاورزی گزارش دهند.
وی تصریح کرد: ملخ مهاجر در 200 هکتار از مراتع منطقه باباکلان از توابع شهرستان گچساران شناسایی شده و تجهیزات و نیروی انسانی برای عملیات سم پاشی ساماندهی شده است.
لایقی مطلق افزود: 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع این استان در مرز استان های جنوبی برای وجود ملخ صحرایی پایش شده است.
حسین لایقی مطلق اظهار داشت: در 150 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد که به میزان کم ملخ صحرایی مشاهده شده بود سمپاشی و مبارزه انجام شد.
ملخ های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.

**برنامه های توسعه صنایع تبدیلی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی درباره بازار فروش محصولات کشاورزی می گوید که با هدف خلق فرصت های شغلی جدید و ایجاد بازار فروش برای محصولات تولیدی کشاورزان از سرمایه گذاران متقاضی صنایع تبدیلی در این استان حمایت ویژه می شود.
الیاس تاج الدینی اضافه کرد: تلاش برای شتاب بخشی به سیر اعطای مجوز، تغییر کاربری زمین و پرداخت تسهیلات با کارمزد 4 تا 6 درصد از برنامه های حمایتی جهاد کشاورزی برای اجرای این طرح هاست.
وی از صدور 108 پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی خبر داد و گفت این طرح‌ها بعد از انقلاب به مرحله تولید رسیدند.

**آبیاری های نوین در اولویت
تاج الدینی تصریح کرد:خشکسالی های اخیر موجب شده برای جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی ، برنامه ریزی در محورهای افزایش بهره وری آب، بهبود کیفیت بذور، استفاده از تکنولوژی و افزایش راندمان با استفاده از روش های نوین آبیاری در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: در حال حاضر 33 هزار هکتار از اراضی آبی استان زیر پوشش آبیاری نوین قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اکنون 10 سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت 10 هزار تن در این استان وجود دارد.

**بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان به 1.35 اسب بخار در هر هکتار رسید.
صیدال اسدی افزود: ضریب تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در پایان سال 1396 در کهگیلویه و بویراحمد 1.32 اسب بخار در هر هکتار بود.
وی عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید این میزان به 2.1 اسب بخار در هر هکتار برسد.
وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار و کاهش هزینه از مزایای این تجهیزات است به همین دلیل حمایت از کشاورزان برای خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در اولویت برنامه های دولت است.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال بیش از یکهزار میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های کشاورزی به متقاضیان در استان پرداخت شده است.
اسدی افزود: با پرداخت این تسهیلات هفت هزار و 509 دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد از سوی بهره برداران خریداری شده است.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.