سید عمران تقوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ساخت سد شهید ابوالفتح دلنسب کوهبرد از سال 90 آغاز شده و تاکنون برای اجرای آن 140 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی گفت: در کمیته برنامه ریزی سال جاری برای تسریع در روند اجرایی این طرح تامین اعتبار نیز خواهد شد.
پیمانکار سد کوهبرد نیز در این رابطه اظهار داشت: این سد تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه است که با هدف توسعه بخش کشاورزی و گردشگری ساخته می شود.
احسان تابش نژاد مشخصات فنی این سد را 317 متر طول تاج سد و عرض فوقانی تاج نیز هشت متر اعلام کرد و گفت: تاکنون برای اجرای این سد 150 هزار متر مکعب عملیات خاکریزی، 26 هزار متر مکعب خاک برداری، 500 متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.
وی افزود: تا پایان این طرح 105 هزار متر مکعب نیز باید خاکریزی انجام ‌شود.
تابش نژاد تصریح کرد: تجهیزات و ماشین آلات سنگین سد سازی با کیفیت فنی مناسب در منطقه مستقر است.
وی عنوان کرد: درصورت تامین اعتبار مورد نیاز، این سد تا قبل از فصل زراعی آینده به بهره برداری می رسد.
طرح احداث سد مخزنی کوهبرد به‌منظور توسعه کشاورزی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای پایین دست برای کنترل و تنظیم سیلاب رودخانه کوهبرد در دست اجرا قرار گرفته است.
سد مخزنی کوهبرد از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه است که برای تأمین آب بیش از 300 هکتار از زمین‌های زراعی و تشنه جنوب شرق دهدشت ساخته شد.
مساحت محدوده آبریز در ساختگاه این سد حدود 39 کیلومتر، آورد سالانه رودخانه در محل سد حدود سه میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد دو و نیم میلیون متر مکعب است.
وی آبیاری دشت‌های اطراف روستای کوهبرد، برج بهمئی تا بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی و کنترل سیلاب‌های منطقه را از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه اعلام کرد.
کار اجرایی سد کوهبرد در سال 1390 در کیلومتر 10 جاده دهدشت به بهبهان در مسیر رودخانه کوهبرد و میان 2 روستای گدارخونی و کوهبرد آغاز شده بود.
شهرستان 131 هزار نفری کهگیلویه بیش از 57 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که درصد کمی از این مزارع آبی است.
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.