به گزارش ایرنا، حدود یک ساعت نخست آن، اعضای اصلی و دستگاه های عضو کارگروه از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد و حتی دانشگاه علوم پزشکی به بیان عملکرد خود در اجرای مصوبات یک ساله پرداختند.
البته استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز با روحیه نقادانه و صریح بودنش بعضا کنایه ها و نقدهایی را به برخی دستگاه ها از جمله علوم پزشکی، بهزیستی و حتی آموزش و پرورش داشت.
احمدی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش تاکید کرد که شیوه های سنتی همچون توزیع سی دی های آموزشی برای کنترل و مقابله با آسیب های اجتماعی کارساز نیست.
وی همچنین از برخی برنامه ها با رویکرد تبلیغاتی ،شعاری و بدون محتوا در مقابله با آسیب های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: به جای آنکه مدیر، خود هشت تا 10 جلسه در سیمای مرکز استان حضور می یابد و حرف های تکراری و خسته کننده و غیراثربخش به مخاطب القا می کند، یک بار هم از یک نفر جامعه شناس یا روان شناس و فرد متخصص و مرتبط به این حوزه نیز دعوت می کرد.!
اما در نیم ساعت آخر نشست ،وقتی نوبت به فرمانداران برای ارائه نقطه نظراتشان رسید تا حدودی جلسه به حاشیه رانده شد و فحوای کلام آنها همگی حکایت از گلایه شدید و انتقادی از نحوه مدیریت حوزه فرهنگی و اجتماعی داشت.
هادی فتاحی فرماندار چرام که خود زمانی زیرمجموعه دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بود در این نشست از بی اطلاع بودنش در نحوه تخصیص اعتبارات این حوزه گلایه کرد.
وی همچنین از نحوه مدیریت جلسات کارگروه و اینکه خروجی لازم را ندارد نیز انتقاد کرد و گفت: بیش از صدها موضوع و آسیب اجتماعی و موضوعات مختلف در این نشست مطرح می شود اما بدون خروجی لازم و تنها وقت مدیران و فرمانداران را تلف می کنیم.
فرمانداران باشت و گچساران نیز تا حدودی از موازی کاری ها و بی اطلاعی آنها نسبت به تخصیص اعتبارات در حوزه فرهنگی و اجتماعی انتقاد داشتند.
فرماندار بویراحمد اما به نظر می رسید تیغ نقدها و گلایه هایش تندتر و تیزتر از سایر فرمانداران نسبت به کارکرد و برخی ناهماهنگی ها از سوی کارگروه فرهنگی و اجتماعی بود.
وی از ناکارآمدی و ضعف سمن ها و سازمان های مردم نهاد که به نوعی مدیریت و هماهنگی آنها از وظایف حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری است گلایه کرد و گفت: سمن ها قرار بود بازو و یاری گر دولت در بحران ها و مشکلات باشند و باری از دوش دولت بردارند نه اینکه سربار و طلب کار دولت باشند.
شاهرخ کناری تصریح کرد: در همین سیل اخیر و بحران ابتدای سال به کمک سمن‌ها نیاز داشتیم اما از مجموع حدود 50 سمن موجود در استان و شهرستان بویراحمد هیچ یک از آنها همکاری نداشتند.
فرماندار بویراحمد گفت: وقتی اعتباری به سازمان های مردم نهاد تخصیص داده می شود آنها باید در قبال این اعتبار نیز برنامه های قابل اجرا ارائه دهند که این مهم به هیچ وجه رعایت نمی شود.
وی با بیان اینکه فرمانداران وظایف خود در حوزه فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به خوبی انجام می‌دهند، گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری، فرمانداری‌ها را باید در جریان اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌ها و سمن‌ها قرار دهد.
کناری یادآور شد: برای مثال اجرای برنامه برای جلوگیری از ترک تحصیل کودکان یکی از مصوبات است در حالی که اقدامی انجام نشد و در همین شهرستان بویراحمد رقم قابل توجهی از دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند.
کناری همچنین از وضعیت اورژانس اجتماعی و نداشتن فضای فیزیکی مناسب در این زمینه نیز انتقاد کرد و افزود: اورژانس اجتماعی که باید یاریگر و تسلی دهنده مردم و خانواده های آسیب دیده باشد، خود به شدت دچار آسیب است.
حجت‌الاسلام علی‌فتح میرمحمدی که تا حدودی خود را هم نوا و هم سنخ با استاندار در صریح بودن و رک بودن می داند با کنایه هایی نسبت به بی تفاوتی برخی مدیران ، فرمانداران و حتی استاندار به حوزه های فرهنگی و اجتماعی بر خلاف جلسات هفتگی اقتصادی و عمرانی و حتی سیاسی گلایه کرد.
وی یادآور شد: هیچ یک از فرمانداران با حوزه فرهنگی و اجتماعی ارتباط و تعامل ندارند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری تأکید کرد: این حوزه در عزل و نصب فرمانداران نقشی ندارد و شاید به همین دلیل آنها نیز چندان اهمیتی به ارتباط و تعامل با حوزه فرهنگی و اجتماعی ندارند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گفت: جلسات فرهنگی و اجتماعی جلسات محوری است و باید موضوعات آن اصل باشد و مورد توجه جدی قرار گیرند چرا که اگر تخریب فکر، فرهنگ و باورهای دینی گریبانگیر فرد، خانواده، اجتماع و جامعه شود، بسیار شرایط را سخت و پیچیده خواهد کرد و جبران آن بسیار سنگین و زمان بر است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکید کرد: امسال نظارت بیشتری برای سنجش و ارزیابی برنامه های فرهنگی اجتماعی به لحاظ هزینه ای و محتوایی انجام می شود.
احمدی همچنین به حضور موثر و مفید شخص مدیر با داشتن ایده و برنامه سازنده در جلسات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.
وی یادآور شد: فرمانداران و مدیران همه توان خود را صرفا بر روی طرح های عمرانی و طرح های اقتصادی متمرکز نکنند چون حوزه فرهنگی و اجتماعی در راس همه مسائل است.
وی تصریح کرد: البته برخی نقدهای فرمانداران از اینکه جلسات و اعتبارات باید با هماهنگی آنها باشد نیز منطقی است و همه مدیران کل در سطح استان برای انجام هر کاری در شهرستان ها باید با فرماندار مربوطه هماهنگی لازم را انجام دهند.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.