اسفند سال گذشته نیروهای محیط بان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چرام لاشه 2 توله پلنگ را در روستای بیدانجیر در حدفاصل پنج کیلومتری منطقه آزاد تنگ زرد در این منطقه کشف کردند.
محسن جعفری نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نهم اسفند 97 خبر مرگ مشکوک 2توله پلنگ برروی خروجی پورتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.
وی افزود: نمونه برداری بافتی لاشه های تلف شده برای مشخص شدن علت مرگ انجام شد.
جعفری نژاد بیان کرد: در بررسی های اولیه میدانی هیچ گونه آثاری از شلیک گلوله دربدن لاشه ها مشاهده نشد برهمین اساس لاشه ها کالبد شکافی و نمونه های بافتی برای تعیین علت مرگ به آزمایشگاه تهران ارسال شد.
وی عنوان کرد: اکنون پس از 2 ماه در نهمین روز از اردیبهشت ماه 98 نتایج آزمایشگاهی هرگونه احتمال ناشی از شکار بوسیله گلوله و ارتزاق از لاشه آغشته به سم را رد کرده و علت مرگ را طبیعی و گرسنگی اعلام کرده است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: محل زیست این توله پلنگ ها درمناطق آزاد بوده که در این مناطق کمبود کل و بز که عمده غذای این گونه را تشکیل می دهند، وجود دارد.
به سبب نبود امکان تغذیه این توله پلنگ ها از حیوانات قابل شکار این گونه ارزشمند تلف شده است.
شهرستان چرام با بیش از 180 هکتار وسعت مناطق حفاظت شده، با 2 محیط بان کنترل می شوند که کمبود نیروی محیطبان شرایط را برای کنترل و حفاظت از عرصه های زیست محیطی به ویژه گونه های جانوری سخت کرده است.
جعفری نژاد یادآور شد: تعداد محیط بانان در کهگیلویه وبویراحمد به هیچ وجه جوابگوی حراست و صیانت از وسعت مناطق حفاظت شده نیست به طوری که اکنون به ازای هر چهار هزار و 160 هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در این استان وجود دارد.
بر اساس استانداردهای بین المللی برای هر یک هزار هکتار یک محیط بان پیش بینی شده است.
هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامین با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد.
6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.