سید اسدالله هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 80 نفر کارشناس و محیط بان درقالب 26 گروه به مدت 3 روز ، حیات وحش مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد را شمارش می کنند.
وی افزود: هر ساله به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه های مهم حیات وحش و روند افزایش یا کاهش آنها در فصل پاییز در تمام مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محیط زیست این استان در حوزه گرمسیری کار شمارش حیات وحش انجام می گیرد.
هاشمی هدف از سرشماری ها حیات وحش را تخمین جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده حوزه گرمسیری استان ذکر کرد.
وی گفت: در این سرشماری در صورت مشاهده ،گونه های گوشتخوار هم سرشماری می شوند.
هاشمی ابراز داشت: در این سرشماری 3 نفر ناظر از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان, تشکل های زیست محیطی مردمی و همیاران افتخاری ،نیروهای محیط زیست کهگیلو.یه و بویراحمد را در این سرشماری همراهی می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از آمار برداری از گونه های حیات وحش و بررسی وضعیت ترکیب سنی و جنسی گونه های حیات وحش برای حمایت از حیات وحش و رفع مشکلات زیست محیطی مناطق گرمسیری برنامه ریزی می شود.
یک پارک ملی،هفت منطقه حفاظت شده ،یک ذخیرگاه زیست کره ، پنج منطقه شکار ممنوع با وسعت 312هزار و466هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
در کهگیلویه و بویراحمد از 240پستانداران، بیش از 200 گونه پرندگان ، 39 گونه خزندگان، 9 گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان در این استان زندگی می کنند.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی های طبیعت کهگیلویه بویراحمد است وافزون بر دو هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
مناطق حفاظت شده خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار وسعه و سولک با 2 هزار 4287 هکتار مساحت در مناطق گرمسیری استان در شهرستانهای گچساران ،کهگیلویه ، بهمئی و باشت قرار دارند.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: مسعود علیزاده
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.