غلام حسین حکمتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زمان کوچ عشایر از مناطق قشلاقی پانزدهم اردیبهشت تعیین شده است اظهار داشت: برخی از عشایر اقدام به کوچ پیش از موعد تعیین شده می کنند که باعث از تخریب و بین رفتن مراتع می شود.
وی با بیان به اینکه مراتع مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد تازه رویش کرده است و پشتوانه کافی ندارند، تصریح کرد: چرای دام در این مناطق باعث از بین رفتن مراتع می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: فرسایش خاک یکی از پیامدهای آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه ،شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی ها فراهم می شود.
حکمتیان بیان کرد: اطلاع رسانی لازم به عشایر برای زمان کوچ انجام شده و برای کسانی که پیش از زمان مقرر اقدام به کوچ کنند تشکیل پرونده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی ابراز داشت: عشایری که با احترام به قوانین در زمان مقرر کوج به مناطق ییلاقی را آغاز کنند نیز یک نفر به عنوان عشایر نمونه معرفی و از او تجلیل خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از عشایر استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان و بوشهر و تعدادی از عشایر مناطق گرمسیری این استان این روزها کوچ زودهنگام به مناطق شمالی استان و مناطق عشایری اصفهان و چهار محال و بختیاری را آغاز کرده اند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به بارندگی های مطلوب استان در سال زراعی جاری و وجود مراتع و هوای خوب گفت: شرایط زندگی عشایر در مناطق گرمسیری فراهم است و دلیلی برای کوچ پیش از زمان مقرر وجود ندارد.
مجید علی پور اضافه کرد: هیچ نوع خدماتی به آن گروه از عشایر که قبل از زمان اعلام شده اقدام به کوچ کنند ارائه نخواهد شد.
وی اظهار داشت: در زمان قانونی کوچ تامین امنیت،آبرسانی سیار ، ارزاق و سایر خدمات مورد نیاز پیش بینی شده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 22 هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.
خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
25 اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی آب، برق و سایر زیرساخت‌ها مجهز شده است.
54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
12 درصد از جمعیت استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با 12 هزار خانوار عشایر هستند.
در چند سال اخیر بدلیل ایجاد امکانات زیرساختی در مناطق عشایری ،جمعیت عشایر استان نزدیک به 2 هزار خانوار افزایش یافته است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.