عارف بهگام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور افزایش آب سفرهای زیر زمینی سه طرح تغذیه مصنوعی در مناطق ناصر آباد، گرک دا و شیخ خواجه این شهرستان اجرا شده است.
وی هدف از ساخت این سد را تقویت آب های زیر زمینی، مهار سیلاب های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک ذکر کرد و گفت: وجود این مخزن آبی در آب و هوای منطقه نیز تاثیر مطلوبی دارد.
بهگام ابراز کرد: بیش از 823 حلقه چاه عمیق کشاورزی در این شهرستان ها وجود دارد.
وی افزود: 212 حلقه از چاههای کشاورزی شهرستان های باشت و گچساران به کنتور هوشمند مجهز شده اند.
بهگام تصریح کرد: نصب کنتور هوشمند آب بر روی موتور چاههای عمیق کشاورزی این شهرستان در راستای صیانت از سفره های آب زیرزمینی و کنترل برداشت آب از چاه ها صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: این کنتور قابلیت های کنتور برق و کنتور حجمی آب،مجهز به سامانه کارت هوشمند و تعیین حقابه برای مدیریت و برداشت آب را دارد.
بهگام گفت: توجه جدی به تغییر الگوی کشت و تشویق کشاورزان به سمت و سوی کشت محصولات کم آب ، برق دار کردن تمامی چاه های کشاورزی و تسریع در اجرای آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی زیرپوشش چاه های مجاز می تواند در پیشگیری از افت بی رویه آب های زیرزمینی موثر باشد.
مدیر آب منطقه ای گچساران گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته ، 125 متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت.
بهگام ابراز کرد: 65 میلیون متر مکعب برای آبیاری زمین های دیم در گچساران و 60میلیون متر مکعب آب نیز برای مصارف بخش صنایع از سد چم شیر اختصاص یافته است.
میزان بارندگی در سال آبی 98-97 در گچساران بیش از 550 میلی متر به ثبت رسیده بود.
313 حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر وجود دارد.
گَچساران از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که بیش از 119 هزار نفر جمعیت و 683٫4 کیلومتر مربع مساحت دارد.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.