به گزارش ایرنا، سیزده بدر در آیین کهن ایرانیان به نام روز آشتی با طبیعت نامگذاری شده و رفتن به دامن صحرا و دشت و سبزه همراه با اجرای برنامه های فرح بخش و شادی آفرین از ویژگی های بارز این روز است.
روز سیزده بدر در حقیقت پایانی خوش برای مردم و خانواده های ایرانی است که در طول تعطیلات نوروزی و پس از دید و بازدیدها ، گردش های نوروزی و برپایی جشن ها و برنامه های شادی بخش با رفتن به دامن صحرا و طبیعت این پازل نشاط آفرین را تکمیل می کنند.
همچنین گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری ‌ها و برآورده شدن آرزوها، از دیگر رسوم این روز است که همچنان از آیین های رایج برخی اقوام و مناطق کشورمان است.
امروز و بر پایه همین سنت دیرینه گروه های مختلف مردمی کهگیلویه وبویراحمد همراه با برخی گردشگران نوروزی برای بهره گیری از طبیعت زیبا، جذاب، چشم نواز و چهارفصل استان عازم دشت و دمن ها، عرصه های طبیعی، تفرجگاه ها و بوستان ها شده اند.
مکان های تفریحی و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد از جمله آبشار یاسوج، تنگ گنجه‌ ای، تنگ مهریان، تنگ تامرادی، پیست اسکی کاکان بویراحمد، دریاچه سد شاه قاسم یاسوج، آبشار مارگون، امام زاده بی بی حکیمه (س) گچساران، چشمه بلقیس چرام، امام زاده سید محمید در بخش قلعه رئیسی، برم الوان بهمئی و رودخانه موگرمون لنده از روز گذشته تا امروز با حضور جمع زیادی از مردم و گردشگران این استان مواجه بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون 723 هزار نفر بین استان‌ های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار دارد و به عنوان نگین سبز زاگرس و شمالی در جنوب کشور مشهور است.
بارش های بهاری امسال با وجود اقلیم های متفاوت و تنوع آب و هوایی بر زیبایی های این دیار افزوده است.
مردم و خانواده های کهگیلویه وبویراحمدی به ویژه در مناطق گرمسیری این دیار روزی خوش و به یادماندنی را در دشت‌ها و تپه‌ها ، در کنار جویبار‌های خروشان و زیر سایه خنکای انبوه درختان کهنسال بلوط و مناظر سرسبز، دل انگیز و با نشاط تجربه خواهند کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای سفرهای نوروزی است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلالدون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، تنگ پیرزال ، دشت مازه کهگیلویه، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و مکان های مورد توجه مردم در روز طبیعت است.
افزون بر 2 هزار اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد بیش از 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
طبیعت بکر و زیبا در سرزمین برف و آفتاب ، اماکن تاریخی، چشمه ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای مفرح و رودخانه های خروشان درکنار پوشش انبوه جنگل های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران از جلوه های بدیع و زیبایی های خداوندی در این دیار رویایی است.
هواشناسی برای برخی نقاط استان به ویژه شهرستان های سردسیری استان نیز هوای ابری همراه با بارندگی پراکنده و گاهی رگبار و وزش باد شدید پیش بینی کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین اعلام کرد که از اول تعطیلات نوروزی تا دوازدهمین روز از فروردین 98 حدود 900 هزار نفر از جاذبه‌ها و مناطق گردشگری استان دیدن کردند.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.