به گزارش ایرنا،در این سرزمین رویایی ، کوهساران، دشت و دمن، آبشارها،چشمه ساران خروشان و رودخانه ها چون بهشتی آراسته مامن آسایش مسافران نوروزی شده اند.
وقتی به روستاها به عنوان قلب گردشگری نوروزی کهگیلویه و بویراحمد قدم می گذاری زیبایی زندگی روستایی و جذابیت آیین های بومی ، گردشگران را ساعت ها محو تماشای خود می کند.
اینجا حلاوت دلپذیر هوای پاک و بهاری، صدای زیبای پرندگان مست، زیبایی چشم نواز درختان بلوط و گندم زارها آنچنان دلپذیر و وصف ناشدنی است که هر انسانی را پر از شور و نشاط می کند.
بارش های پاییز و زمستان امسال به آبگیرها، چشمه ساران آبشارها و رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد جانی دوباره بخشیده است.
سواجل سد کوثر، رود رونه، آبشار رودبال، برم الوان، آبشار یاسوج،چشمه بلقیس چرام و طبیعت بکر روستاها از مهمترین مقاصد گردشگری طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد است.
اگر برای یکبار قصد رهایی از زندگی ماشینی، دود و دم خودروها و فضای مجازی را دارید ،برای دیدن این همه جاذبه رویایی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید.
اینجا دیدن روستاها با سنگ نماهای زیبا و مردمی پر تلاش که برای زندگی بهتر در تکاپویند،عطر پونه محلی، صدای گوش نواز آب ها و پرندگان وجودتان را سرشار از آرامش می کند.
این روزها خوردن عصرانه و صبحانه در زیر درختان بلوط،در دامنه کوهساران و طبیعت خاطراتی فراموش نشدنی برای گردشگران به ارمغان آورده است.
در دو سوی جاده های روستائی اهالی سخت کوش این مناطق محصولات خود را در سبدهای چوبی و پلاستیکی چیده و با مهربانی به خریداران عرضه می کنند.
** گردنه شلال دون
تفرجگاه شلال دون از توابع شهرستان باشت با آب و هوایی مفرح، پوشش جنگلی بلوط و طبیعتی چشم نواز و قرار داشتن در محل جاده ارتباطی از استان‌های خوزستان، بوشهر به فارس شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
**حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) نگین گردشگری مذهبی در جنوب ایران
حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) با قرار داشتن در دل کوه های نفتخیز، وجود چشمه های آب گرم و طبیعتی زیبا به ویژه در سال پرباران امسال از مقاصد اصلی گردشگری مذهبی در جنوب ایران است.
این بارگاه نورانی زائرانی از کشورهای مختلف جهان و مناطق مختلف ایران را پذیراست.
**باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام جاذبه ای بدیع با تنوع گونه‌های درختی و چشم‌انداز مفرح چشمه‌ساران و استخر بزرگ آن گوشه ای دیگر از طبیعت مفرح کهگیلویه و بویراحمد است.
** رود رونه
منطقه گردشگری رود رونه که سه کیلومتر طول دارد یکی دیگر از شاهکارهای طبیعت در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که چون ماری خوش و خط و خال انسان را مسحور می کند.
آب سرد و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته‌های پونه، آب و هوای دلپذیر و وجود قلعه‌های تاریخی باعث شده این منطقه به بهشت گمشده گردشگری جنوب کشور مشهور شود.
** سواحل سد کوثر
سواحل نیلگون سدکوثر با امکاناتی نظیر قایق سواری و ماهیگیری از دیگر جاذبه های این روزهاست که علاقه مندان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
** یادگارهای تاریخی
نقش برجسته‌های تنگ سولک با 12 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار اشکانی است.
راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک، سروها جلوه‌ای خاص به این اثر بخشیده است.
نقوش برجسته تنگ سولک صحنه‌های گوناگونی از آیین‌های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم‌های سواره نظام و پیاده نظام، تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش آمد گویی و دیگر جلوه‌های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
**تل «خسرو»
یکی از مکان های باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاوش» از پادشاهان کیانی نسبت می دهند و افسانه این تل، قرن ها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است.
بومیان معتقدند پس ازآنکه به کی خسرو سروش الهی می رسد، به دشت یاسوج می آید و به سوارانش دستور می دهد هرکدام توبره ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه ای شکل بگیرد.
**دشت های خوش آب و هوا
دشتک زیبای دیل، قلات گناوه و آبریگون از تفرجگاه‌های طبیعی جنوب کشور است.
این دشت‌ها با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی است.
**روستای شاه بهرام
روستای شاه بهرام با وجود جنگل های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام ، یک غار به طول 200 متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه از زیباترین جلوه های روستاگردی در این استان است.
**روستای شوش
روستای سیاحتی شوش واقع در مجاورت پل تاریخی پریم در ورودی شهرستان باشت از محور استان فارس از دیگر مناطق گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود ساحل رودخانه، تلاقی معماری 2 پل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی های طبیعی و انسان ساز است.
**روستای کلگه امیرشیخی
روستای کلگه امیر شیخی با پوشش درختان جنگلی بلوط، بنه،زالزالک و پوشش گیاهی فراوان در پای سه هزار متری خامی کوه خامی از چشم اندازهای بسیار زیبا وسرسبزی است که میزبان طبیعت گردان زیادی است.
** روستای موگ
وجود آبشارها و چشمه سارها در سایه سار درختان بلوط و بنه در کنار بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) روستای موگ در شهرستان گچساران را پنجره‌ای رو به بهشت تبدیل کرده است.
آب و هوای دلپذیر و بهاری، بوی دل انگیز گل بوته‌های پونه در کنار چشمه سارهای همیشه جاری و زنان و مردانی با پوشش لباس‌های محلی جلوه‌ای از طبیعت بکر و زیبایی های روستای موگ است.
بنابر روایات امامزاده اسماعیل (ع) از فرزندان امام جعفر صادق (ع) است.
گردشگرانی که به روستای موگ سفر می‌کنند، افزون بر بهره گیری از طبیعت بکر این منطقه از روستای سنگی نیمدور و آسیاب‌های قدیمی در نزدیکی این روستا نیز بازدید می‌کنند.
وجود صدها چشمه سار، انارستان‌ها و باغ‌های مرکبات این روستاها جلوه دیگری از این جاذبه‌هاست.
قرار داشتن در نزدیکی آبشار رودبال، سواحل سد کوثر، روستای با بافت پلکانی مارین که به بهشت گمشده ایران معروف است و تنگ رؤیایی و زیبای دیل با پیر درختان بلوط جلوه‌ای از اعجاز طبیعت بهاری در این روزهای گچساران است.
**مارین
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران به دلیل وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ میوه های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده همه ساله در فصل بهار میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام 'ماسوله جنوب' ایران بشناسند.
وجه تسمیه نامگذاری این روستا به مارین این دلیل است که در قدیم در آبادی های اطراف روستا 'مار' فراوان وجود داشته است اما این منطقه به دلیل آب و هوای خاص خود دارای تعداد کمتری از این جانور بوده است.
در واقع مردم این آبادی به گویش خود می گفتند که در این آبادی 'مار نی' یعنی مار وجود ندارد.
بعدها اسم این روستا به نام 'مار نی' به مارین تغییر یافت.
اهمیت دیگر این روستا به دلیل آب فراوان و چشمه سارهایی است که تمام آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز مردم را تامین می کند.
** روستای طسوج
منطقه سیاحتی طسوج چرام به لحاظ وجود چشمه سارها و رویش انواع گل و گیاه و طبیعت دلفریب از روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که جلوه های بدیعی را در خود جای داده است.
**کریک
روستای کریک در شهرستان دنا با بافت کم نظیر پلکانی سازه‌های گلی و مهندسی جذاب و قدمت دیرینه پیوندی از زیبایی هایی طبیعی و تاریخی است.
** روستای میمند
روستای تاریخی میمند با مناظر چشم نواز، قطب صنایع دستی و مزارع برنج چون نگین زیبایی از مناظر چشم نواز در 80 کیلومتری یاسوج سالانه پذیرای گردشگران پرشماری است.
** سوغاتی‌ها
خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قروت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که عمدتا در مناطق روستایی تولید می شود.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های است که سفر گردشگران را ماندگار می کند.
** آواها و نواها
صدای دلنشین لالایی زنان روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستائیان در هنگام برداشت محصول همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را منحصر به فرد می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون 150 هزار 926نفر در مدارس ، هتل ها، پارک ها، کمپ های گردشگری و سایر اماکن اقامتی کهگیلویه و بویراحمد اسکان داده شدند
محمود باقری آمار بازدید از مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از روز 28 اسفند تا امروز را بیش از 182هزار و 860 نفر ذکر کرد.
وی ابراز داشت: 64هزار 116نفر از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در روز دوم فروردین بازدید کردند.
وی بیان کرد: گردنه شلالدون با هشت هزار و 500 نفر، بارگاه بی بی حکیمه (س) با 6 هزار زائر و چشمه بلقیس با چهار هزار و 500 گردشگر از شلوغ ترین مقاصد گردشگری در روز گذشته بوده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد افزود: برای آشنایی گردشگران با آئین های سنتی مردم جشن های نوروزی در تعطیلات نوروزی امسال در شهرستان های بهمئی، لنده، دهدشت،چرام، باشت، گچساران،دنا و بویراحمد پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: این جشن ها از روز چهارم فروردین تا چهاردهم فروردین در مناطق مختلف این استان برگزار خواهد شد.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی 720هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.
این استان با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استقبال از مسافران نوروزی است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.