به گزارش ایرنا، تنگ تامرادی به واسطه رزم آوران دلیرش و زنان و مردان سلحشور دیروزش بر صفحه تاریخ پرافتخار ایران می درخشد اما امروز دست های پینه بسته زنان و لب های ترکیده کودکانش از نامهربانی ها و محرومیت های به جا مانده از گذشته حکایت می کند.
منطقه تنگ تامرادی بدلیل طبیعت بکر و زیبا یکی از جاذبه های ناشناخته گردشگری در شهرستان بویراحمد است و از نظر بسیاری از کارشناسان و متولیان حوزه گردشگری ، هویت تاریخی در کناز طبیعت زیبا کلید توسعه این منطقه بوده که تاکنون بدلیل بی توجهی متولیان نتوانسته در رونق اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم این دیار سهیم باشد.
پراکندگی روستاها، کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه و انباشت شدن مشکلات و تنگناهای تاریخی و از گذشته های دور به جا مانده ،کار خدمات رسانی و تلاش دولت برای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در این منطقه را نیز با چالش مواجه کرده است.

** جاده دسترسی مهمترین دغدغه ساکنان و اولویت نخست توسعه
ساکنان منطقه تنگ تامرادی در روستاهای مختلف آن در حالی که با مشکلات متعدد و دغدغه های فراوان دست و پنجه نرم می کنند اما خواسته و مطالبه اساسی آنان و در عین حال اولویت نخست مسئولان و متولیان امر برای توسعه و عبور از تنگناها ساخت و بهسازی جاده دسترسی منطقه است.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در ادامه بازدید و دیدار با ساکنان روستاهای مختلف شهرستان بویراحمد روز پنجشنبه در دیدار صمیمی با مردم این منطقه ،گلایه های آنان را رو در رو شنید و به آنان گفت که احداث و بهسازی جاده دسترسی به منطقه تنگ تامرادی از 2 مسیر در اولویت قرار گرفته است.
غلام محمد زارعی اظهار داشت: جاده دسترسی به روستاهای تنگ تامرادی که زیرساخت مهم برای توسعه همه جانبه آن نیز محسوب می شود از 2 مسیر سپیدار و منطقه کوشک و حدفاصل تونل شماره 2 جاده یاسوج- بابامیدان در دست مطالعه است.
وی تصریح کرد: بر اساس برآوردی که اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری بویراحمد انجام داده اجرای این جاده دسترسی از طریق این 2 مسیر رقمی افزون بر 290 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
زارعی مساله کم آبی در حوزه کشاورزی و آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این منطقه دانست و گفت: باید ضمن رعایت مصرف بهینه و درک شرایط موجود کشور توسط مردم ، مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی باید به دنبال راهکارهای کوتاه مدت برای رفع این مشکلات باشند.
وی گفت که دولت تدبیر و امید نشان داده که برای توسعه پایدار در روستاها و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مصمم است و خدمات شایانی نیز ظرف سال های گذشته در حوزه های مختلف گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی ، بهداشت و درمان، راه ، مخابرات و ایجاد زیرساخت های توسعه ای در روستاهای بویراحمد و دنا انجام داده است.
نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف پنج سال گذشته برغم تنگناهای اقتصادی و بحران کم آبی افزون بر 200کیلومتر خطول لوله انتقال و کانال های آبیاری در زمین های کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا ایجاد شده است.
فرماندار شهرستان بویراحمد نیز رفع مشکلات و دغدغه روستائیان و توسعه همه جانبه در روستاها را از اولویت های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان بویراحمد دانست.
شاهرخ کناری با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستاهای بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولی به دلیل عمق محرومیت های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم محسوس نیست.
وی ادامه داد: بیش از 600 روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از آنها زیر 20 خانوار جمعیت دارند.
کناری یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان بویراحمد نبود جاده ارتباطی مناسب است که با رفع این معضل ارائه خدمات در سایر حوزه ها نیز تسهیل خواهد شد.
وی گفت: از جمله مناطقی که در سطح شهرستان بویراحمد و حتی استان به نقاط پراکنده روستایی معروف است همین منطقه تنگ تامرادی است.
وی یادآور شد: وجود همین مشکل تا حدود زیادی خدمات رسانی سریع و مناسب را به مردم قدرشناس این دیار با مشکل مواجه کرده است.
کناری ابراز داشت: تنها برای رفع 2 مشکل عمده روستاهای این منطقه شامل تامین آب آشامیدنی و جاده دسترسی بر اساس براورد اولیه رقمی افزون بر 330 میلیارد ریال نیاز است.
کناری یادآور شد: طرح جامع آبرسانی برای روستاهای تنگ تامرادی در دست مطالعه است که قرار است با همکاری نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس ، استاندار و شرکت آبفای روستایی از محل صندوق توسعه ملی برای سال آینده تامین اعتبار شود.
وی گفت: جاده دسترسی به روستاهای تنگ تامرادی که در حقیقت مهمترین نیاز و اولویت زیرساختی برای خروج از بن بست و هموار کردن مسیر توسعه آن است نیز در دستور جدی فرمانداری و راه و شهرسازی استان قرار دارد.
وی با بیان اینکه جاده دسترسی به این منطقه از 2 مسیر انجام می شود، گفت: یک مسیر آن از حدفاصل روستاهای نسه-نرگسی به طول حدود 20 کیلومتر است.
فرماندار بویراحمد گفت: اجرای طرح بهسازی و آسفالت این مسیر رقمی افزون بر 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
کناری تصریح کرد: مسیر دوم آن نیز از سمت جاده یاسوج- بابامیدان و حدفاصل منطقه کوشک تا حدود آبشار تنگ تامرادی و روستاهای نسه به طول حدود 8 کیلومتر است.
فرماندار بویراحمد یادآور شد: میزان اعتبار مورد نیاز اولیه این طرح نیز افزون بر 140 میلیارد ریال است.
منطقه تنگ تامرادی با جمعیتی افزون بر یکهزار و 500 نفر در قالب بیش از30 روستای پراکنده در فاصله حدود 30 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.