عزیز فیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح سد تنگ سرخ برای تامین آب شرب شهروندان یاسوجی بسیار حیاتی است.
وی افزود: تامین اعتبار برای تکمیل این طرح مهم در بودجه 98 پیگیری خواهد شد و برای به نتیجه رسیدن آن تمام تلاش ها به کار گرفته می شود.
فیلی ضرورت و اهمیت اجرای سد تنگ سرخ به عنوان یک طرح ملی را برای خروج شهرستان های بویراحمد و دنا از بحران کم آبی یادآور و خواستار شتاب بخشی در روند اجرای این طرح شد.
پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد گفته بود که بخش عمده ای از مطالبات و حقوق مردم منطقه تنگ سرخ در زمینه اجرای این سد در حوزه باغ و زمین های کشاورزی و میزان حریم حوضچه آبریز سد برآورد اولیه و تعیین تکلیف شده است.
علی داوودی مهر افزوده بود که بر اساس برآورد اولیه میزان مطالبات مردم افزون بر 50 میلیارد ریال است که شرکت آب منطقه ای و مجموعه عوامل اجرایی سد تنگ سرخ خود را متعهد به پرداخت این میزان مطالبات و کسب رضایتمندی مردم منطقه می دانند.
سد تنگ سرخ با هدف تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی شهر یاسوج و شهرستان بویراحمد و تامین بخشی از آب شرب شهر شیراز احداث می شود.
سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه سال 90 توسط وزیر وقت نیرو با مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان 189٫9 میلیون مترمکعب کلنگ‌زنی شد.
این سد از سال 90 تا نیمه دوم سال گذشته با پیمانکاری چند شرکت تنها 4 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون با حضور موسسه فجر قرارگاه خاتم الانبیاء پیشرفت فیزیکی آن به حدود 15 درصد رسیده است.
تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 125 میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمکعب است.
گفته می‌شود با احداث سد تنگ سرخ 700 هکتار باغ و پنج روستای منطقه تنگ سرخ بویراحمد زیر آب می‌رود.
استان کهگیلویه وبویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
حجم آب تجدید پذیر استان 9 هزار و 223 میلیون متر مکعب است که یک هزار 70 میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و 90 درصد آن از استان خارج می شود.
هجیرافشون مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، اظهار فیلی بیان کرد: دی ماه امسال 37 طرح استان از سوی کارشناسان دفتر فنی کهگیلویه و بویراحمد مورد بازدید و بررسی قرار گرفت که از این تعداد 81 درصد طرح ها دارای کیفیت خوب، 8 درصد متوسط و 11 درصد ضعیف ارزیابی شده است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.