به گزارش ایرنا، متولیان حوزه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد در 40 سال گذشته با راه اندازی 240 مزرعه پرورش ماهی توانسته اند نزدیک به پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد کنند.
نخستین مزرعه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۵ در منطقه چشمه پهن گنجگان بویراحمد با ظرفیت اسمی ۲۰ تن بهره برداری شد.
با سرمایه گذاری مناسب ،صنعت نوپای شیلات استان در بیست و یکمین سال تولد خود در سال 1396 ، 17 هزار تن محصول ماهی تولید و روانه بازار مصرف کرد.
مسئولان این حوزه پیش بینی می کنند امسال با توجه به راه اندازی چند مزرعه جدید،با افزایش تولید یک هزار تنی ماهی ،رقم تولید ماهی در استان به 18 هزار تن برسد.
صنعت پرورش ماهیان خاویاری در ایران اگرچه بسیار جوان بوده و عمری نزدیک به 10 سال دارد اما جوان بودن این صنعت نباید مانع از گسترش تولید این محصول با ارزش در جای جای کشور از جمله استان مستعد کهگیلویه و بویراحمد شود.
به همین دلیل سازمان شیلات هر ساله کلاس‌ها و کارگاه های آموزشی متعددی برای پرورش دهندگان ماهیان خاویاری برگزار می کند تا تولید این محصول را به بالاترین سطح کیفی و بهره وری خود برساند.
دولت در این بخش تسهیلات با نرخ سود بسیار پایین به سرمایه گذارن برای توسعه تولید ماهیان خاویاری پرورشی پرداخت می کند.
با وجودی که احداث مزرعه های پرورش ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد رو به فزونی است اما تنها یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان در حال بهره برداری است و جواز تاسیس چند واحد هم صادر شده است.
کارشناسان شیلات بر این باورند تولید ماهیان خاویاری افزون بر تولید گوشت از اهمیت ویژه ای در صادرات بخاطر ارزآوری بالا برای کشور برخوردار است.
هر کیلوگرم خاویار هم اکنون بین 80 تا 100میلیون ریال در بازار داخلی و هر کیلوگرم افزون بر 2هزار یورو در بازارهای خارجی به فروش می رسد و همین عامل ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری را به ظرفیتی بی نظیر در کشور و این استان تبدیل کرده است.
از سوی دیگر به دلیل صید بی رویه ماهیان خاویاری در استان های حاشیه دریای خزر ،تعداد این گونه ماهی ارزشمند رو به کاهش گذاشته است.
ماهیان خاویاری جزو ذخائر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار می رود و هم اینک صید تجاری آن در دریای خزر از سوی دولت ممنوع شده است.
به عقیده کارشناسان شیلات، با توجه به وضعیت موجود ، افزایش مزارع تولید بچه ماهی خاویاری و پرورش در استان های دیگر هم سهم تولید ایران در بازار جهانی را حفظ می کند و هم از نابودی نسل ماهیان خاویاری جلوگیری می کند.
ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان بوده که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده نیز شناخته می شوند.
ماهیان خاویاری به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند.
پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا از گونه های اصلی دریای خزر هستند.
خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای موجود در جهان است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این استان با داشتن منابع آبی در مناطق گرمسیری و سردسیری امکان پرورش ماهیان خاویاری بویژه در مناطق گرمسیری را دارد.
به گفته کورش یزدان پناه تنها یک مزرعه پرورش ماهی خاویاری در بویراحمد با ظرفیت اسمی ۳۰۰ تن در این استان فعالیت دارد که هنوز به مرحله تولید خاویار نرسیده است.
وی افزود: اولین محصول خاویار کهگیلویه و بویراحمد در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بخش عمده پرورش ماهی در شهرستان های سردسیری بویراحمد و دنا است تصریح کرد: ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه شیلات در شهرستان های گرمسیری مانند گچساران و باشت وجود دارد اما تاکنون بهره برداری مناسبی از آن نشده است.
وی تاکید کرد که دولت برای احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری در سراسر استان بخصوص مناطق گرمسیری ،تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.
یزدان پناه با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت روستایی و عشایری در سال های اخیر که توانسته کمک خوبی به تامین سرمایه مورد نیاز سرمایه گذاران در اجرای طرح ها بکند ،گفت: طولانی بودن دوره تکثیر و تولید مهمترین دلیل استقبال کم از رونق تولید ماهیان خاویاری است.
به گفته وی ،باید با فرهنگ سازی مناسب ،سرمایه گذاران را به سوی احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان ترغیب کرد.
یزدان پناه در ادامه اظهار داشت: از 240 مزرعه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۵۰ واحد در بویراحمد، ۷۵ مزرعه در دنا و پنج مزرعه در مناطق گرمسیری استان قرار دارد.
وی ماهیان گرم آبی و زینتی را از دیگر پتانسیل های مغفول این استان ذکر کرد و افزود: تنها یک مزرعه پرورش ماهی زینتی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار قطعه در سال در استان فعال است.
وی ادامه داد: توسعه ماهیان گرم آبی به ظرفیت یک هزار تن در فاز نخست از برنامه‌های افزایش تولید ماهی در این استان است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بهره برداران می توانند با استفاده از آب استخر پرورش ماهی برای کشاورزی ضمن صرفه جویی در مصرف آب، خاک خود را نیز غنی کنند.
وی از در دست ساخت بودن ۳۷ مزرعه پرورش ماهی در این استان خبر داد و گفت:میزان سرمایه گذاری این تعداد مزرعه ۳۲5 میلیارد ریال است.
مدیر شیلات استان با بیان اینکه از مجموع این طرحها ۲۵ مزرعه در بویراحمد، ۱۰ مزرعه در دنا و بقیه در شهرستان گچساران و بهمئی است افزود:پیش بینی می‌شود تا پایان امسال هفت مزرعه آن به بهره برداری برسد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با بهره برداری از این مزارع در دست ساخت این استان ،یکهزار و 675 تن به تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد.
وی افزود: این طرح ها در شهرستان های بویراحمد، دنا، بهمئی و گچساران با پیشرفت فیزیکی 10 تا 95 درصد در دست اجراست.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود هفت هزار تن به ظرفیت تولید ماهی استان از سال1391 تاکنون افزوده شده است.
یزدان پناه افزود: ظرفیت تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون 18 هزار تن است در حالیکه در سال 1391 سالیانه 11 هزار و 200 تن ماهی در این استان تولید می شد.
به گفته وی 57 مزرعه پرورش ماهی از سال 1391 تاکنون در این استان احداث شده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این مدت 287 میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از تولیدکنندگان ماهی در این استان پرداخت شده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان سومین تولید کننده ماهی پس از استان های لرستان و چهارمحال بختیاری در کشور است.
یزدان پناه افزود:240 مزرعه تولید ماهی در این استان وجود دارد و صنعت شیلات این استان حدود پنج هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در این استان ایجاد کرده است.
یزدان پناه افزود: هم اکنون 2 هزار و 450 نفر به طور مستقیم در 238 مزرعه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند و به همین تعداد به طور غیرمستقیم در حوزه شیلات اشتغال ایجاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد منابع آبی کشور با ظرفیت بیش از 10 میلیارد مترمکعب روان آب را در اختیار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.