به گزارش ایرنا، بیش از 300 نفر از کشاورزان روستای سراب ننیز با تجمع جلوی فرمانداری گچساران خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات کشاورزی ناشی از تامین حقابه خود از طرح آبیاری دشت امامزاده جعفر یا آب رودخانه زهره شدند.
کشاورزان می گویند خشکسالی و جاری نشدن آب فاز اول طرح ابرسانی دشت امامزاده جعفر برای کشت پاییزه، مشکلات معیشتی آنان را دو چندان کرده است.
آنان اظهار داشتند: گرچه بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی های متوالی از سوی مسئولان برآورد و جبران شده اما مشکلات کشاورزان همچنان باقی است.
رئیس هیات مدیره شرکت آبران سراب ننیز در این باره گفت: بیش از یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سراب ننیز گچساران با اجرای فاز اول آبیاری به دشت امامزاده جعفر زیر کشت آبیاری نوین رفت.
باباجان جهانگیری بیان کرد: با توجه به خشکسالی چند سال اخیر و درآمد کم این قشر مولد، کشاورزان بیش از 15 میلیارد ریال برای تبدیل زمین های کشاورزی به آبیاری نوین هزینه کردند.
وی ادامه داد: توجه نکردن مسئولان به توزیع عادلانه آب موجب مشکلاتی برای کشاورزان این منطقه شده است.
یعقوب ملک زاده یکی از کشاورزان این منطقه گفت: رها سازی آب برای دشت امامزاده جعفر باید طبق برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد در حالی که اینطور نیست.
به نقل از این کشاورز معترض که امسال بیش از 24 هکتار از اراضی خود را زیر کشت پاییزه برده تو وزیع ناعادلانه آب و شکستگی لوله توزیع آب کشاورزی موجب شده که گندم های کشت شده این کشاورز زیر زمین پوسیده شود.
ملک زاده گفت: برای هر هکتار از این زمین های کشاورزی بیش از 30 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
علی اصغر ملک زاده یکی دیگر از کشاورزان این منطقه گفت: کمبود کود یکی دیگر از مشکلات این منطقه است و کشاورزان باید کود مورد نیاز خود را بصورت آزاد تهیه کنند.
وی گفت: کشاورزان از کمبود آب ناراضی نیستند بلکه از عدم توزیع عادلانه آب و رعایت نکردن قوانین گله‌مندند که این نارضایتی آنان به حق است.
رئیس امور آب گچساران در نشست با این کشاورزان گفت: در سال گذشته فاز اول آبیاری به سه هزارو 600 هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای دشت امامزاده جعفر به بهره برداری رسید.
عارف بهگام افزود: رفع شکستگی لوله انتقال آب به روستای سراب ننیز از امروز بعدظهر توسط متخصصان این شرکت آغاز خواهد شد.
وی ابراز کرد: در چند روز آینده نشستی در این زمینه با کشاورزان دشت امامزاده امامزاده جعفر برگزار و مشکلات توزیع آب در زمین های کشاورزی این منطقه برطرف خواهد شد.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گچساران گفت: تاکنون بیش از یکهزارو 820 تن کود شیمیایی بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.
علی مرادی افزود: امسال بیش از 17 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر کشت پاییزه رفته که این میزان کود شیمیایی جوابگو نبوده است.
وی بیان کرد: 490 تن کود از سوی عاملین فروش کود این شهرستان خریداری شده که هفته آینده وارد بازار می شود.
مرادی با بیان اینکه کود شیمایی خریداری شده از سوی عاملین باید بصورت نقدی باشد تصریح کرد: در یک ماه گذشته بیش از 542 تن کود شیمیایی از سوی عاملین خریداری و بین کشاورزان توزیع شد.
بخشدار مرکزی گچساران در این نشست گفت: با اجرای قانون توزیع عادلانه آب و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در روستاهای هم‌جوار و بالادست، تا حد زیادی از مشکلات ناشی از کمبود آب کشاورزی در سرابننیز کاسته می‌شود.
فرج الله استلاحی افزود: برای اجرای طرح بزرگ آبرسانی از رودخانه زهره به دشت امامزاده جعفر (ع)45 کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود هفت کیلومتر خط لوله فرعی اجرا شده و با بهره برداری از این طرح سالانه 36 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زهره به زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر(ع) گچساران انتقال می یابد.
وی تصریح کرد: در اجرای این طرح آب مورد نیاز یکهزار و 200 هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر (ع)و سربیشه، یکهزار هکتار سراب ننیز و خربل، 850 هکتار پاکوه و ماهور باشت و 450 هکتار زمین در روستای بید زرد گچساران تامین شد.
اجرای مخزن 10 هزار متر مکعبی بتنی، 12 الکترو پمپاژ و سد انحراف به طول 110 متر و ارتفاع پنج و نیم متر از مشخصات این طرح است که عملیات اجرایی آن در سال 1380 با اعتباری بیش از 46 میلیارد ریال آغاز اما پس از توقف طولانی در سال 92 دوباره فعال شد.
شهرستان گچساران 30 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و در بخش کشاورزی این شهرستان هفت هزار نفر فعالیت دارد.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.