رحمان خادم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال 1377 با توجه به سیاست های دولت و نیاز روزافزون جامعه به گاز طبیعی شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال 1378 فعالیت خود را برای ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز کرد.
وی افزود: پیش از انقلاب کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت مطلوبی در حوزه گازرسانی برخوردار نبود اما پس از انقلاب از خدمات انقلاب همچون استان های دیگر برخوردار شده است.
خادم بیان کرد: در چند سال اخیر تلاش های بسیاری برای توسعه زیرساخت ها در تمامی مناطق کهگیلویه و بویراحمد به ویژه روستایی انجام شد.
وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن مناطق کوهستانی و صعب العبور در کنار وجود منابع طبیعی و محیط زیست بکر و نیز ذخایر نفت و گاز شرایط متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها داراست.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد روستاهای گازرسانی شده در استان در سال های پس از انقلاب شدت یافت به طوری که از مجموع 1800 روستای موجود در کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 77 روستا قابلیت گازرسانی دارند و از این تعداد 852 روستا بالای 20 خانوار است که تعهد دولت برای گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار است.
وی ابراز داشت: هم اینک 677 روستا در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که گازرسانی به 352 مورد از آن ها از اوایل انقلاب تا سال 92 انجام شده است.
خادم بیان کرد: در پنج سال گذشته تاکنون بنا به توصیه رهبری بیش از پیش به روستاها خدمات ارائه شده است که با این روند از مهاجرت از روستا ها جلوگیری و در روستاها اشتغال پایدار ایجاد شود.
وی عنوان کرد: گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک و ممبی سرآسیاب از مهمترین طرح های در دست اجرا در کهگیلویه و بویراحمد است.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پیگیری نمایندگان استان و استانداران کنونی و پیشین کهگیلویه و بویراحمد طرح گازرسانی به 2 بخش چاروسا و دیشموک در سه فاز اجرا شد.
وی افزود: این طرح با موافقت وزیر نفت این طرح با قرارداد EPC در قالب یک پکیج به پیمانکار با حجم 58 کیلومتر خط فلزی و 300 کیلومتر پلی اتیلن تعریف و ارائه شد.
خادم افزود: بیش از ۸۰ بیل مکانیکی و ماشین‌های مهندسی به صورت شبانه‌روزی کار مسیرسازی را انجام دادند و تاکنون این طرح بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌ است و همچنین عملیات نصب علمک‌ این مناطق آغاز شده و تا یک ماه آینده ۲ هزار علمک در این منطقه نصب خواهد شد.
وی ابراز داشت: تعداد روستاهای برنامه‌ریزی شده این 2 بخش برای گازرسانی در فاز سوم ۱۰۸روستا هستند که طرح گازرسانی برای آن ها نیز تعریف شده است که در قالب همین پیمان به پیمانکار واگذار می شود، این اقدام سبب می‌شود که منابع طبیعی حفظ و به اشتغال‌زایی در این منطقه کمک شود.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح ابعاد مختلفی دارد بطوری که بیش از 1.5 میلیون متر خاکبرداری و کوه‌برداری انجام شده، یک هزار و 400 متر عبور از میان کوه انجام شده و همچنین ۳۵۰ هزار تن کوه‌برداری در شرایطی انجام شده که هیچ فضایی برای جابه‌جایی سنگ‌ها و خاک‌ها وجود نداشته و خوشبختانه تاکنون این طرح بدون بروز حادثه انجام شده است .
وی بیان کرد: وجود چهار رودخانه به ‌ویژه رودخانه مارون در مسیر این طرح گازرسانی از دیگر بخش‌های سخت کار بوده است.
خادم با اشاره به منافع و دستاوردهای مهم اجرای این طرح، افزود: همه تجهیزات و مصالح این طرح از داخل کشور خریداری شده است، همچنین ۲۰۰ نفر نیروی بومی استان در اجرای طرح گازرسانی مشارکت داشتند که گام مهمی در ایجاد اشتغال است.
هم اینک گازرسانی به ۱۸۰ روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است و ۴۵۰ روستای استان نیز هدفگذاری شده اند که تا سال ۹۹ گازرسانی خواهند شد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضریب نفوذ گاز شهری کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد و ضریب نفوذ گاز روستایی استان ۷۵ درصد است که این رقم تا یک سال آینده به ۹۰ درصد خواهد رسید .
وی با اشاره به دیگر طرح مهم گاز رسانی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: طرح گازرسانی ممبی سرآسیاب در شهرستان بهمئی با هزینه 150 میلیارد ریال در دست اجراست با اجرای این طرح ۳۸ روستای پرجمعیت با ۲۸۰ خانوار گازرسانی می‌شود که این طرح هم اینک ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
خادم عنوان کرد: گازرسانی پایدار، کیفیت خدمات مقاوم‌سازی شبکه، در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان، ایجاد میز خدمت برای مشترکان، قرائت آنی کنتورها، اجرای سیستم تلفن گویا، اجرای سیستم ۱۹۴جهت خدمت‌رسانی به مشترکان و انجام طرح جی‌آی‌اس از مهم‌ترین نکات تعریف چشم‌انداز شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان هدررفت گاز در شبکه از ۷ درصد به ۲,۶ درصد کاهش یافته که به همراه کسب جایزه ملی کیفیت از نقاط قوت شرکت گاز استان است .
هم اکنون ۱۸۴هزار مشترک در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که ۱۳۴هزار مشترک شهری و مابقی مربوط به روستاها هستند که از این تعداد ۲۷هزار مشترک مربوط به سال ۵۷ تا سال ۹۲ بوده‌اند و ۲۴ هزار مشترک مربوط به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون هستند.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.