این اژدهای آتشین بدون اینکه در کهگیلویه و بویراحمد نفسی بزند یکی از بهترین انرژی های دنیا را به دیگر سرزمین ها می برد تا اینکه داستان انقلاب اسلامی آغاز شد و این اژدها را رام کرد.
انقلاب، انشعاب های زیادی از خط لوله سراسری گاز جدا کرد و به محرومترین روستاها و شهرها برد تا میلیون ها شعله در خانه های مردم ایران روشن شود.
چهار دهه طول کشید تا تعداد روستاهایی که مردم آن غذای خود را با گاز طبیعی می پختند در کهگیلویه و بویراحمد از سه روستا قبل از انقلاب به 680 روستا در 1397 برسد.
تعداد روستاهای دارای گاز طبیعی در این سالها 266 برابر شد و هم اکنون دستکم 500 هزار نفر از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد از این نعمت برخوردارند.
کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق نفت خیز ایران است و شرکت نفت و گاز گچساران که در این استان واقع است شبکه گسترده‌ای از 6 هزار و 247 کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام و گاز طبیعی، 10 واحد بهره‌برداری، سه کارخانه نمک‌زدایی، 11 ایستگاه تقویت فشار گاز و پنج کارخانه گاز و گازمایع دارد.

** معجزه تبدیل 3 به 680
گازرسانی به مناطق روستایی کشور علاوه بر ایجاد امید به زندگی، اشتغال زایی و افزایش رفاه عمومی، نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت به شهرها ایفا می کند.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها سه روستا از نعمت گاز برخوردار بودند در حالی که امروزه به برکت انقلاب اسلامی تاکنون 680 روستای استان از این نعمت بهره مند شده اند.
رحمان خادم افزود: حدود 150 هزار خانوار استان با جمعیت بیش از 500 هزار نفر از گاز طبیعی استفاده می کنند.

با شروع به کار دولت یازدهم موضوع گازرسانی به روستاها و شهرهای بدون گاز، به عنوان یکی از رسالت های اصلی شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت بطوری که از سال 1392 تا 1396 حدود 9 هزار روستا گازرسانی شد.
طرح گاز رسانی در دولت دوازدهم نیز گسترش یافت و خانوارهای روستایی بیشتری از این نعمت بهره مند شدند.

** مشعلی که انقلاب روشن کرد
یکی از اهداف انقلاب اسلامی رسیدگی به محرومان جامعه بود و گازرسانی به روستاها علاوه بر محرومیت زدایی می تواند عدالت اجتماعی را در کشور گسترش دهد و در حال حاضر زیرساخت های لازم برای توسعه این امر مهم در بخش روستایی فراهم شده است.
گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، امید به زندگی و اشتغال زایی در روستاها را در پی دارد و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می آید.
مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: تعداد روستاهای گازدار شده تا از قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد سه روستا بوده است.
رحمان خادم بیان کرد: عملیات گازرسانی در استان از سال 1361 آغاز و در سال 1363 با بهره برداری از این شبکه زیر نظر استان های همجوار در بخش کوچکی از جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد شروع شد.
وی افزود: در سال 1377 با توجه به نیاز روزافزون جامعه به گاز طبیعی ، شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال 1379 فعالیت مستقل خود را در راستای ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز کرد .
خادم یادآور شد: در حال حاضر بیش از سه هزار و 812 کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی در استان احداث شده است که وظیفه گازرسانی به 17 شهر و 680 روستا را برعهده دارد و تعداد بیش از 184 هزار مشترک از این نعمت بهره مند هستند.
خادم بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان های کمتر توسعه یافته کشور است که امکانات زیربنایی و زیرساخت ها می تواند نقش عمده ای در روند رو به رشد آن ایفا کند به همین دلیل گازرسانی به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه حائز اهمیت است .
وی تصریح کرد: در حال حاضر 100 درصد جامعه شهری کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی شده و این مساله عامل مهمی در افزایش رفاه عمومی و توسعه صنایع استان است .
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به منظور خدمات رسانی بهتر به مردم ، تامین رفاه در حوزه مصرف انرژی و جلوگیری از تخریب جنگل ها در مناطق روستایی، شرکت گاز استان با شناسایی و مطالعه مناطق بدون خدمات گاز رسانی اقدام به اجرای طرح های بزرگ گازرسانی کرده است .

** برنامه برای روستاهای فاقد گاز طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت گاز استان اظهار داشت: با توجه به سخت گذر بودن مسیر گازرسانی به روستاهای سردسیری با جنگل های انبوه و همچنین ضرورت حفظ منابع ملی و محیط زیست ،‌ گازرسانی به روستاهای استان بسیار سخت است.
خادم گفت: با بررسی های صورت گرفته و با توجه به روند پیشرفت استان شمار روستاهایی که دارای شرایط گازرسانی هستند یک هزار و 77 روستا تخمین زده می شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده، 857 روستای بیش از 20 خانوار شرایط گازرسانی را دارند که پیش از این حدود 680 روستا از گاز طبیعی بهره مند شدند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد خاک و جمعیت کشور دارای یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است که بیش از یک هزار روستای آن کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند و این مساله خود عاملی برای سختی خدمات رسانی به این روستاها شده است.
مسئولان می گویند که براساس قانون، روستاهای بالای 20 خانوار و مناطقی که در فاصله حداکثر 15 کیلومتری از خط اصلی انتقال لوله گاز هستند در اولویت گازرسانی قرار دارند.
این در حالی است که از مجموع یک هزار و 676 روستای دارای سکنه در کهگیلویه و بویراحمد، حدود 720 روستای آن بالای 20 خانوار هستند و مابقی که عمده آنها در مناطق با پوشش جنگلی انبوه است کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند.

** درختان 500 ساله ای که زغال می شود

براساس گزارش های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد اصله درخت بلوط در استان وجود دارد که عمر بخشی از این جنگل ها به هزار سال هم می رسد و میانگین عمر درختان بلوط این منطقه از زاگرس 500 سال تخمین زده می شود.
امروزه با سفری به روستاهای اطراف و مشاهده جنگل ها، درختان زیادی را می توان مشاهده کرد که قطع شده اند که بصورت عمده برای سوخت از آنها استفاده می شود.
در حال حاضر بیش از یک هزار روستای دارای سکنه در کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی نشده اند و این موضوع زمینه را برای افزایش تخریب های زیست محیطی و نابودی جنگل های بلوط برای تهیه سوخت در استان فراهم می کند.
در کهگیلویه و بویراحمد 871 هزار هکتار جنگل وجود دارد و سالانه بخشی از این جنگل‌ها از سوی روستائیان به دلیل دسترسی نداشتن به سوخت مناسب و نیز افراد سودجو برای تهیه زغال و فروش آن قطع می‌شود.
نحوه تهیه هیزم به گونه ای است که روستائیان پس از قطع و یا آتش زدن ریشه درختان بعد از گذشت چند ماه که درخت کاملا خشک شد با تبر و یا اره برش داده و به قطعه های کوچکتر تبدیل می کنند.
گاهی نیز هیزم های تر را از مناطق کوهستانی و جنگلی با الاغ و یا بر پشت زنان روستا به منزل انتقال می دهند و در یکی از اتاق های گلی خود انباشت می کنند که پس از خشک شدن قابل استفاده در بخاری هاست.
قطع بی رویه درختان جنگلها از سوی روستائیان در حالی است که هزینه قطع هر اصله درخت بلوط طبق قانون پنج میلیون ریال برآورد شده گرچه این میزان نسبت به عمر چند صد ساله بلوط مبلغ بسیار اندکی است اما همین میزان جریمه نیز اعمال نمی شود.
علاوه بر کوره های زغال در مناطق دوردست کوهستانی انباشت هیزم در برخی روستاهای جنگل نشین نیز شاهد دیگری بر استفاده بسیار زیاد روستاییان از جنگل های بلوط برای تهیه زغال است.
یکی از عوامل آتش سوزی جنگل های کهگیلویه و بویراحمد کوره های زغال و آتش زدن درختان برای تهیه سوخت است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری غیر مجاز از جنگل ها را از چالش های پیش رو در این عرصه دانست و اظهار کرد: زغال گیری در بسیاری از مناطق به یک موضوع بحران زا تبدیل شده و آتش زدن کاه و کلش نیز از دیگر عوامل آتش سوزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: بیش از 90 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به‌ صورت عمدی و با دخالت‌های مستقیم انسانی بوده است.
با این عددها و آمارها می توان حدس زد اگر 680 روستایی که پس از انقلاب، گازرسانی شدند و همچنان با چوب های درختان اقدام به تهیه سوخت می کردند اکنون کهگیلویه و بویراحمد با چه تراژدی وحشتناکی از نظر آتش سوزی جنگل ها و تخریب آنها روبرو بود.
استفاده مردم روستاها از چوب درخت برای سوخت، محیط زیست استان با همه تنوعش را در معرض خطر قرار می داد و مشعلی که انقلاب روشن کرد جلوی آتش سوزی هزاران هکتار جنگل را گرفت.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.