به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این کارگاه اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد آماده نیست که متولیان امر باید در این راستا بکوشند تا زمینه آن را فراهم کنند.
جعفر گوهرگانی افزود: عوامل متعددی در رشد اقتصادی و توسعه کسب و کار موثرند و از گذشته تاکنون نابرابری های اقتصادی، عمرانی و اجتماعی بر استان کهگیلویه و بویراحمد تحمیل شده که به عنوان مهم ترین مانع کسب و کار محسوب می شود.
وی بیان کرد: کم کاری مدیران و بانک ها، مناسب نبودن بازار کسب و کار نیز از دیگر موانع کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آیند.
دانشگاه ها باید به بخش های خدمات، صنعت، کشاورزی کمک کرده و رابطه بهتری با آن ها برقرار کنند.
گوهرگانی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد نسبت به وسعت و جمعیتش بیش از سه هزار تعاونی دارد که یک ظرفیت مطلوب است اما برخی از این تعاونی ها توان رقابت با شرکت های دانش بنیان را ندارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان با توجه به پتانسیل های استانی و وضعیت موجود شهرک های صنعتی و فضاهای کسب و کار که نیمه فعال و غیر فعال هستند از منابع استانی استفاده کرده و در راستای رونق دوباره آنها گام بردارند.
گوهرگانی تصریح کرد: دولت فرصت های خوبی از جمله استاد شاگردی و طرح کارورزی برای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار فراهم کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: فارغ التحصیلان تنها به دنبال یافتن کار دولتی هستند در صورتی که این باور اشتباه بوده و باید آن ها تشویق شوند که به سمت طرح کارورزی و مهارت آموزی روی آورند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ترس از شکست مهم ترین مانع بهبود کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد است و دیگر عوامل ازجمله نداشتن مدیریت صحیح، نبود تجربه کافی، صدور مجوز و موازی کاری بانک ها در اولویت های بعدی هستند.
پروانه نیک مرام بیان کرد: این کارگاه در راستای بررسی بهبود فضای کسب و کار با رویکرد بازار یابی و فروش محصولات داخلی دانش بنیان و با تمرکز بر حوزه تعاون تشکیل شده است.
کسب و کار هر نوع فعالیت تکرار شونده اقتصادی از قبیل تولید، خرید و فروش کالا و خدمات به قصد کسب سود گفته می شود.
نیک مرام عنوان کرد: کسب و کار انواع متفاوتی دارد که از جمله آن ها خانگی، خانوادگی، روستایی، اینترنتی، کوچک و متوسط و بزرگ هستند.
وی عنوان کرد: از مجموع هفت راهبرد اساسی تحول بخش تعاون ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمند سازی منابع انسانی، تقویت همکاری های بین دستگاهی از مهم ترین آن ها به شمار می روند.
نیک مرام تصریح کرد: ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه، پیشگیری از انحصار، احتکار و تورم و جلوگیری از کارفرمای مطلق دولت را میتوان از اهداف بخش تعاون برشمرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با نمره 6.28 در رتبه 14 سختی محیط کسب و کار در بین استان های سراسر کشور قرار گرفته است.
وی افزود: راهکار های پیشنهادی برای بهبود فضای کسب و کار در استان شامل راه اندازی الگوی پنجره های کسب و کار، طراحی و تنظیم نقشه راه سرمایه گذاری و اشتغال، حمایت از بنگاه های کسب و کار ، اجرای طرح کارورزی، توجه به زیرساخت های فکری نوآموزان و دانش آموزان و دیگر موارد هستند.
نیک مرام تصریح کرد: عمده اقدامات انجام شده در کهگیلویه و بویراحمد در راستای بهبود فضای کسب و کار از قبیل راه اندازی پنجره واحد کسب و کار، راه اندازی پارک علم و فناوری، راه اندازی کانون کارآفرینان استان و تاسیس سه مرکز مشاوره کارآفرینی هستند.
ساماندهی مشاغل خانگی و حمایت مالی از آن ها، انجام مقدمات طرح مشوق های بیمه ای، پرداخت تسهیلات کم بهره روستایی و عشایری، پرداخت تسهیلات یارانه دار اشتغال فراگیر از دیگر موارد اقدامات انجام شده هستند.
نشست اتاق فکر اداره کل کار و تعاون پس از حدود پنج سال وقفه در روز سه شنبه 24 مهر ماه سال جاری با هدف اصلی این اتاق بررسی مشکلات و چالش های پیش روی تعاونی های کهگیلویه و بویراحمد است.
نیک مرام بیان کرد: باید اولویت ها در این حوزه به ویژه در زمینه های پژوهشی، تحقیقاتی و پایان نامه ها شناسایی شوند.
وی ابراز داشت: از ایده ها و پایان نامه های با موضوعاتی از قبیل بهبود فضای کسب و کار، اشتغال و کارافرینی حمایت می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ما به عنوان پایلوت طرح پرداخت یارانه و حقوق و دستمزد انتخاب شده که در این زمینه 128 میلیارد ریال ابلاغ شده است.
10 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که 6500 مورد از آن ها در پارک های علم و فناوری مسقر هستند.
عمده مشکلات شرکت های دانش بنیان بحث بازار یابی محصولاتشان است.
منوچهری دبیر برگزاری این کارگاه افزود: رابطه حوزه کسب و کار (صنعت) با دانشگاه مطلوب نیست و این امر یک ضعف اساسی به شمار می آید.
وی عنوان کرد: در سال های اخیر گام های خوبی برداشته شده و دانشگاه به سمت و سوی کمک به بهبود فضای کسب و کار حرکت کرده است.
منوچهری تصریح کرد: این کارگاه با همکاری بخش خصوصی، دولتی و دانشگاه برای نخستین بار اجرا شد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.