سمن های محیط زیستی به جریان های داوطلبانه و خودجوشی اطلاق می شود که در راستای محافظت از محیط زیست در دهه های اخیر شکل گرفتند.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز یکشنبه در نشست با سازمان های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: سازمان های مردم نهادِ زیست محیطی به دلیل برخورداری از کمک های مستقیم مردم نقش ویژه ای در کنترل چالش های زیست محیطی ایفا می کنند.
وی افزود: تشکل ها و سمن ها بخش جدایی ناپذیر محیط زیست و بازوی فرهنگ سازی محیط زیست در کشور هستند.
کلانتری بیان کرد: 900 سمن زیست محیطی (تشکل مردم نهاد) در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد، 22 سمن در استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند.
وی عنوان کرد: در صورتی که سمن ها فعال نباشند فرهنگ محیط زیست در کشور توسعه پیدا نخواهد کرد و با این روند توسعه پایدار به وجود نمی آید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: هدف از توسعه پایدار تحقق چهار اصل توسعه اقتصادی، نظم اجتماعی، عدم تخریب محیط زیست و رعایت حقوق نسل های آینده است.
وی ابراز داشت: وجود بیش از 22 تشکل مردم نهاد حامی محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد نشان دهنده اهمیت و توجه ویژه مردم این استان به حفظ محیط زیست است.
کلانتری افزود: وظیفه حفاظت از محیط زیست تنها مربوط به محیط بانان و پرسنل این سازمان نیست
و در صورتی محیط زیست در کشور حفظ خواهد شد که تمام مردم برای حفظ آن بکوشند و در راستای شعار 80 میلیون محیط بان گام بردارند.
کلانتری بیان کرد: توسعه پایدار و شفافیت راهبردی سازمان محیط زیست در بخش های مختلف از جمله محیط طبیعی، انسانی، توسعه ای و حفاظتی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: کشور ایران رتبه نخست مصرف آب را در دنیا دارد و مشکل اصلی آب اضافه مصرف کردن آن است.
کلانتری گفت: در ایران 2.5 برابر میزان آب تجدید پذیر مصرف می شود و به جای استفاده 40 درصدی بیش از 110 درصد از منابع آبی تجدید پذیر استفاده می شود.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی کشور در زمینه مصرف آب، مصرف بیش از 50 میلیارد متر مکعب آب اضافی در کشور است.
کلانتری ابراز داشت: خشکیدن درخت های زاگرس نتیجه عملکرد 40 ساله ماست که تحت عناوین گوناگون مراتع و خاک از بین رفت.
وی افزود: به طور نمونه 60 میلیون واحد دامی در کشور به 120 میلیون واحد دامی به بهانه خود کفایی افزایش یافت و پوشش گیاهی از این طریق از بین رفت.
کلانتری بیان کرد: در کل کشور میانگین بارش 30 ساله بیش از 11 درصد کاهش یافته که این در وهله اول نمی تواند عامل اصلی نابودی جنگل ها باشد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.