به گزارش ایرنا، محمد خداپرست روز یکشنبه در نشست برنامه ریزی اجرای برنامه های مدیریت جامع تالاب های کشور در سرعین گفت: 64 عرصه آبی و تالابی در این استان شناسایی شده که از این تعداد بعد از بررسی وضعیت اکولوژیکی 51 تالاب دارای ارزش زیستگاهی است.
وی تالاب های دریاچه نئور، سد میل مغان، شورابیل و پته خور را از مهمترین تالاب های استان اردبیل ذکر کرد.
اوافزود: استان اردبیل بواسطه وجود مناطق تحت حفاظت و شکار ممنوع ، چشم‌اندازهای طبیعی و بکر دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور می باشد.
خداپرست با اشاره به وجود مهره داران در پنج رده به تعداد 375 گونه در استان اردبیل گفت: 30 درصد تنوع زیستی مهره داران کشور در این استان وجود دارد.
به گفته وی ، استان اردبیل دارای 257 گونه پرندگان، 46 گونه پستاندار، 29 گونه خزنده، 7 گونه دوزیستان و 18 گونه آبزیان و ماهیان است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: از نظر گیاهی نیز حدود هزار و 200 گونه انواع گیاهان رویشی در این استان شناسایی شده که 400 گونه آن گیاهان دارویی و 98 گونه آن بومی بوده و 19 گونه ان در معرض تهدید و خطر است.
خداپرست اظهار داشت: اثر طبیعی ملی سبلان، اثر طبیعی ملی غار یخگان، منطقه حفاظت شده مغان، منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه حفاظت شده نئور در مجموع با بیش از 140 هزار هکتار از مساحت کل استان اردبیل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
وی با اشاره به اینکه مساحت کل مناطق شکار ممنوع در استان اردبیل 310 هزار هکتار است، بیان کرد: در واقع 17.5 درصد مساحت استان مناطق شکار ممنوع است.
خداپرست اضافه کرد: دریاچه شکار ممنوع شورابیل، مناطق شکار ممنوع هفت کیلومتری نوار مرزی، منطقه شکار ممنوع گندیمن، منطقه شکار ممنوع مشکول و منطقه شکار ممنوع انزان، منطقه شکار ممنوع خروسلو و منطقه شکار ممنوع گیلارلو از جمله آنهاست.
وی ایجاد دبیر خانه مدیریت زیست بومی تالاب های استان، تهیه فایل رقومی و نقشه تالاب ها، تهیه بانک اطلاعاتی تالاب ها، تهیه شناسنامه تالاب ها، آنالیز مستمر پارامترهای آلاینده تالاب ها، استقرار سیستم پایش آنلاین در تالاب میل مغان و پیگیری اتصال آن به شبکه پایش آنلاین تالاب های کشور، مطالعه مدیریت جامع دریاچه نئور به منظور احیاء و حفاظت پایدار دریاچه از سال 92 و اجرای طرح پایلوت احیای آن از سال 96 و معرفی تالاب میل مغان به سایت رامسر برای بین المللی شدن را از جمله اقدامات مهم اداره کل محیط زیست استان عنوان کرد.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.