به گزارش ایرنا، وقتی در سال 1920 ،ورزش هندبال در جهان در ردیف ورزش های رسمی قرار گرفت کسی چه می دانست یک قرن بعد در کوچه پس کوچه های شهر محروم دهدشت در جنوب غرب ایران ،تیمی شکل بگیرد که جوانانش در زمین چونان اسب بادپا بتازند و کمتر تیمی توان رویارویی با آنان را داشته باشد.
نام تیم هندبال فراز بام از کوه سترگ خائیز در جنوب شهرستان کهگیلویهه به عاریت گرفته شده و گروهی جوان گمنام اما جویای نام در این تیم گرد هم آمده اند تا پنجه در پنجه بزرگان هندبال کشور کنند و تیم های قدر و صاحب نام را شکست دهند.
چندی نمی گذرد که بازیکنان بزرگ ورزش هندبال کشور هم یکی یکی در آغوش گرم و صمیمی این تیم نوظهور جا خوش می کنند طوری که 9بازیکن فرازبام خائیز عضویت تیم ملی هندبال را یدک می کشند.
و اینک تیمی که تا چندی پیش در گمنامی تنها رویای حضور در لیگ برتر هندبال را در سر می پروراند پر از ستاره های با نام و نشان و ملی پوش است و با وجود تحمل دو شکست ،اسب خود را برای قهرمانی در لیگ برتر هندبال زین کرده است.
تیم هندبال فراز بام در بازی هفته هفتم مقابل تیم قدرمند اسلام اباد غرب تن به شکست داد تا دومین شکست خود را در این فصل تجربه کند اما بازیکنان فراز بام بر این باورند که از این شکست ها پل پیروزی می سازند.
این تیم پیشتر مقابل فولاد سپاهان اصفهان هم تن به شکست داده بود.
هم اکنون تیم های سپاهان اصفهان ،زاگرس اسلام اباد و مس کرمان در رده اول تا سوم و فراز بام در رده چهارم لیگ برتر هندبال کشور قرار دارد.
تیم‌های نفت و گاز گچساران، هپکو اراک، پتروشیمی مارون، نیروی زمینی کازرون، سربداران سبزوار، صنعت مس کرمان، فراز بام خاییز دهدشت، هیات نجف آباد، فولاد مبارکه سپاهان و زاگرس اسلام آباد در فصل 1397- 1398 لیگ برتر هندبال ایران حضور دارند.
بیش از 40 درصد از بازیکنان تیم هندبال فراز بام خاییز بومی و حسین بهادری بازیکن بومی فرازبام هم عضو تیم ملی نوجوانان نیز هست.
رشته هندبال جزو ورزش های گروهی و سریع معرفی شده که در آن هر تیم از 7 بازیکن بهره می برد.
زمان بازی هندبال بسته به رده سنی ورزشکاران متفاوت است به طوری که در بازی استاندارد برای افراد بالای 16 سال، در دو نیمه 30 دقیقه ای و یک زمان استراحت 10 دقیقه ای میان دو نیمه برگزار می شود.
هندبال داخل سالن، هندبال روی چمن، هندبال ساحلی (شِنبال)، هندبال چکی، هندبال آمریکایی و هندبال گیلیک از انواع مختلف این رشته ورزشی است.
به ورزش هندبالی که به صورت امروزی و در داخل سالن انجام می‌شود، هندبال تیمی، هندبال المپیکی و هندبال اروپایی نیز می‌گویند.
ورزش هندبال در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از 14پیش با استقبال جدی دوست داران این رشته رو برو شده است.
تیم هندبال فرازبام بعد از حضوری چهار ساله در دسته های پایین لیگ هندبال کشور در سال گذشته با بازیکنان بومی و مدیرعامل بومی جواز حضور در لیگ برتر را برای اولین بار کسب کرد.
تیم هندبال فراز بام خاییز اولین تیم ورزشی در شهرستان کهگیلویه است که تاکنون در لیگ برتر مجوز حضور می گیرد.
شاید ارزش صعود و حضور در لیگ برتر را در ابتدا تنها بازیکنان و کادر فنی تیم فراز بام درک می کردند اما پس از آغاز لیگ برتر هندبال ،سالن شهید باهنر دهدشت هر هفته بیشتر از قبل هواداران فراز بام را میزبانی می کند و به جوانان تازه صعود کرده انرژی بیشتری می بخشد.
به طوری که شهروندان دهدشتی هر هفته منتظرند در روز بازی درهای سالن ورزشی شهبد باهنر باز شود تا یار کمکی تیم خود شوند و برای پیروزی جوانان فرازبام سنگ تمام بگذارند.
بهرام رستمی بازیکن کازرونی 28 ساله تیم فرازبام که سابقه حضور در تیم های نفت و گاز گچسارن و شهرداری کازرون را دارد ،گفت: وضعیت تیم فراز بام از لحاظ امکانات و تجهیزات لازم بسیار مناسب است.
وی افزود: حضور بازیکنان ملی پوش در همه تیم ها موجب شده بازیها در لیگ برتر هندبال بسیار قدرتی و نزدیک به هم دنبال شود.
رستمی اضافه کرد: با این وضعیت تیمی موفق می شود که هم اسپانسر قوی در کنار خود داشته باشد و هم از سوی مسئولان حمایت همه جانبه شوند.
امید فرهادیان دروازه بان 36ساله فراز بام 18 سال سابقه حضور در ورزش هندبال را دارد .وی امکانات و زیر ساخت های تیم تازه لیگ برتری فراز بام را با امکانات تیم شهرهای بزرگی همچون اصفهان و اراک برابر می داند.
فرهادیان با اشاره به سرمایه گذاری در رده های پایه هندبال در دهدشت ،تاکید کرد که در آینده شهرستان کهگیلویه در رشته هندبال حرف های زیادی برای گفتن دارد و بازیکنان خوبی به تیم ملی هندبال معرفی خواهد کرد.
ناصر سلیمی مربی تیم فراز بام مربیگری را از سال 67 آغاز کرد و در رده های پایه ، نونهالان ،نوجوانان و بزرگسالان در تیم های دسته سوم ، دوم و دسته اول و زیر گروه لیگ برتر و تیم های لیگ برتری در استانها و تیم های ملی هندبال و رقابت های ملی برون مرزی مربیگری کرده است.
وی از تیم فرازبام به عنوان پدیده امسال لیگ برتر هندبال یاد کرد و گفت: امکانات، بازیکنان ملی پوش و پرتلاش و اسپانسر قوی از این تیم در لیگ برتر هندبال یک پدیده ساخته است.
سلیمی کسب سکوی اول تا سوم با توجه به تلاش بازیکنان و حمایت همه جانبه تماشاگران توسط این تیم را دور از انتظار نمی داند.
وی کهگیلویه وبویراحمد را در حوزه ورزش هندبال استانی زرخیز دانست و گفت: سرمایه گذاری در حوزه ورزش نقش مهمی در پیشرفت استان در زمینه های مختلف دارد.
مدیرعامل تیم هندبال فرازبام خائیز دهدشت هم می گوید: تیم هندبال فراز بام خائیز زیر پوشش یک شرکت فنی و مهندسی است که بصورت خصوصی اداره می شود.
مجید پارسایی تنها فردی است که در استان مدرک مربیگری ملی و مدرس رسمی فدراسیون هندبال را دارد.
وی ورزش هندبال را از کودکی برای خود یک رویا می دانست و گفت: امروز با حضور موفقیت آمیز تیم فرازبام در مسابقات لیگ برتر این رویا دست یافتنی شده است.
پارسایی تصریح کرد: هندبال فراز بام بعد از حضور چهار ساله در دسته 2 و سه و حضور 2ساله در لیگ دسته اول با مدیریت صحیح به لیگ برتر صعود کرد.
وی با اشاره به حضور تیم های لیگ برتری هندبال افزود: تیم های صاحب نامی از جمله سپاهان، ذوب آهن، هپکوی اراک و نفت و گاز گچساران که کارخانه ها و شرکت های دارای سابقه مالی خوب حامی آنها هستند در این لیگ حضور دارند.
پارسایی تصریح کرد: فراز بام خائیز با این تیم ها که شرکت های بزرگ اقتصادی انها را حمایت مالی می کنند رقابت می کند اما حریف دست و پا بسته ای برای هیچکدام نیست.
وی شرایط کنونی تیم را مطلوب دانست و اعتراف کرد که زمانی که تیم بسته شد ماندن در لیگ برتر هدف بود ولی با تلاش بازیکنان، کسب سکو در این فصل دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به حضور 9 بازیکن ملی پوش در تیم فراز بام و هزینه سنگین تیم داری تصریح کرد: در شرایط فعلی حمایت همه جانبه مسئولان نقش مهمی در موفقیت تیم فرازبام و در نهایت توسعه شهرستان کهگیلویه خواهد داشت.
پارسایی نداشتن فضای هتلینگ در شهر تاریخی دهدشت را یک معضل دانست اما گفت: با توجه به کیفیت مطلوب سالن هندبال شهید باهنر دهدشت ،ظرفیت میزبانی مسابقات کشوری و حتی بین المللی در این شهر وجود دارد.
مدیرعامل فراز بام خائیز از شهرداری و شورای شهر دهشت برای تامین هزینه های ایاب و ذهاب تیم هندبال فرازبام قدردانی کرد.
پارسایی کسب مقام سومی در رده جوانان و نوجوانان کشور، نایب قهرمانی نونهالان و قهرمانی خردسالان در 2 سال متوالی در منطقه هفت کشور را از افتخارات تیم های هندبال فرازبام در سالهای اخیر ذکر کرد.
رئیس اداره ورزش و جوانان کهگیلویه هم با اشاره به حمایت همه جانبه از ورزش هندبال گفت: تیم تازه لیگ برتری هندبال فرازبام روح ورزش را در شهرستان زنده کرد.
رضا نیکویی زاده گفت: با توجه به هزینه های زیاد تیم هندبال در لیگ برتر نیاز است مسئولان نسبت به حمایت از تیم هندبال فرازبام همکاری کنند.
وی حضور پرشور تماشاگران در بازی های هندبال فرازبام را ستود و گفت: شهرستان کهگیلویه ظرفیت برگزاری مسابقات در رده های بالاتر هندبال را نیز دارد.
نکویی زاده تعداد سالن های ورزشی شهرستان را 14 سالن ورزشی سرپوشیده، چهار چمن ورزشی و یک چمن مصنوعی ذکر کرد.
تعداد ورزشکاران ساماندهی شده شهرستان کهگیلویه سه هزار ورزشکار در قالب 35 هیات ورزشی است.
ینی کنند.
کارشناسان ورزش ،هندبال را یک ورزش قدرتی می دانند که نیاز به بازیکنانی با فیزیک بدنی قدرتمند دارد. جوانانی با فیزیک بدنی مناسب برای فعالیت در رشته ورزشی هندبال در جای جای کهگیلویه و بویراحمد به فراوانی زندگی می کنند .
کمی همت و تلاش لازم است جوانان علاقه مند به این ورزش را در استان شناسایی و از پایه و نوجوانی آموزش های لازم را به آنان یاد داد تا در آینده برای کشور افتخارآفرینی کنند.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.