به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی روز دوشنبه در همایش گرامیداشت هفته سلامت کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: البته مردم و تا حدودی خود مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی و کادر درمانی و پزشکی در زمینه ناکارآمدی نظام ارجاع و نهادینه نشدن قانون سطح بندی خدمات دخیل هستند.
وی تصریح کرد: نظام سلامت امروز بیش از آنکه با مشکل کمبود اعتبار و منابع مواجه باشد چالش اصلی آن در زمینه نحوه هزینه کرد و مدیریت منابع است.
احمدی چالش های فراروی نظام سلامت با سازمان های بیمه گر برای پرداخت هزینه ها را یادآور شد و گفت: رفع این مشکل که تا حدودی سطح کیفیت خدمات درمانی در کشور را با چالش جدی مواجه ساخته نیازمند اصلاح ساختار اساسی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با وجود توجه ویژه دولت تدبیر و امید و تزریق بیش از 30 هزار میلیارد تومان به مقوله سلامت اما همچنان در این حوزه نارضایتی عمومی هم از سوی ارائه دهنده خدمات از سوی نظام سلامت و پزشکان و هم از طرف خدمت گیرنده وجود دارد.
احمدی گفت: این چالش ها نشان می دهد که مشکل ساختاری نیز در نظام بیمه ای کشور وجود دارد که البته ورود بخش خصوصی و ایجاد رقابت در ساختار بیمه ها راهکاری مناسب برای رفع این مشکل و پایان دادن به اختلاف های مالی و پولی بین بیمه ها و نظام سلامت خواهد بود.
وی همچنین برخی مشکلات موجود در نحوه اجرای طرح تحول سلامت را یادآور شد و گفت: تمرکز بیش از حد بر روی حوزه درمان یکی از ضعف ها و مشکلات مهم در این راستا از نظر کارشناسان است.
احمدی گفت: در هیچ جای دنیا افزایش تعداد تخت های بیمارستانی، افزایش مراجعان به بیمارستان ها و یا ماندن یک روز بیشتر بیمار بستری شده و افزایش میزان داروخانه ها شاخص کارآمدی در نظام سلامت محسوب نمی شود.
وی ادامه داد: آنچه که امروزه مبنای کارآمدی این حوزه به شمار می رود تاکید و تمرکز بر تقویت نظام ارجاع و پزشک خانواده است که به نظر می رسد هم اینک اجرای ناقص آن همچنان مهمترین حلقه مفقوده در بخش بهداشت و درمان محسوب می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: مقوله سلامت که در سالیان متمادی به حاشیه رانده شده بود هم اینک به عنوان گفتمان اصلی دولت تدبیر و امید تبدیل شده است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: کاهش مراجعه بیماران به سایر استان ها به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی و نبود پزشکان متخصص مشکلی بود که سالها مردم کهگیلویه وبویراحمد از آن رنج می برد.
وی تصریح کرد: شمار بیماران ارجاعی از این استان به استان‌های همجوار از 30نفر به ازای هر یک هزار نفر تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هم اینک به حدود سه نفر به ازای هر هزار نفر کاهش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با افتتاح سه بیمارستان جدید در شهرهای یاسوج و گچساران افزون بر 500تخت جدیدی به تعداد تخت های بیمارستانی استان اضافه خواهد شد.
ایلامی یادآور شد: با وجود همکاری و احساس مسئولیت بیمه سلامت در پرداخت مطالبات پزشکان و هزینه های درمانی بیمه شدگان اما همچنان یکی از دغدغه های جدی پزشکان و داروخانه ها مطالبات معوق از سازمان های بیمه گر است.
519 هزار نفر از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش بیمه سلامت هستند.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.